پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به جشنواره ملی مهدویت در سبزوار

دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان و پایتخت نخستین حکومت مردمی شیعه ایران در دوران سربداران، از امروز به مدت سه روز میزبان اولین جشنواره ملی مهدویت ویژه دانشگاهیان سراسر کشور است که با همت دانشگاه پیام نور این شهر برگزار می شود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، دانشگاه پیام نور سبزوار که چندسالی است با بهره گیری از پیشینه غنی فرهنگی دیار سربداران به عنوان یکی از پایگاه های اولیه تشیع 12 امامی در ایران اقدام به برگزاری جشنواره مهدویت به شکل شهرستانی و استانی کرده است، امسال سرانجام برای اولین بار برگزاری این جشنواره را به سطح ملی ارتقاء داده و دبیرخانه دائمی این جشنواره نیز درهمین شهر راه اندازی شده است.

با توجه به اهمیت برگزاری نخستین جشنواره سراسری مهدویت در دارالمومنین سبزوار، آیین افتتاح این جشنواره با قرائت پیامی مفصل از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی همراه شده است.

خبرگزاری ایرنا پیام علی لاریجانی را به شرح زیر گزارش داده است:

 

علی لاریجانی: مهدویت از مهمترین آموزه های دین مبین اسلام است

سبزوار - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی گفت : اندیشه و باور مهدویت از مهمترین آموزه های دین مبین اسلام و در واقع آینه ای تمام نما برای آینده ای حتمی، روشن، فراگیر، مطلوب و موعود در جهان است.

علی لاریجانی روز سه شنبه در پیامی به نخستین جشنواره سراسری مهدویت ویژه دانشگاهیان پیام نور سراسر کشور در سبزوار افزود: در چارچوب اندیشه و باور مهدویت پیروان تمامی ادیان با اندیشه موعود آخرالزمان تاریخ زندگی بشر را هدفمند می بینند.

در ادامه این پیام که توسط سبحانی فر نماینده مردم سبزوار، جوین ، جغتای خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی، قرائت شد آمده است: فرهنگ مهدویت منبع سرشاری است که هر معتقد به امام قائم(عج) در حد بینش، دانش و تحقیقی که کرده از آن برداشت می کند.

رییس مجلس شوری اسلامی افزود: نگرشی درست به ظهور منجی موعود از سلاله پاک پیامبر اسلام(ص) و درک صحیح از معیارها، ارزشها، مسئولیتها و تلاش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح خود و جامعه رابطه ای قوی و پایدار بر اساس رابطه ولایی بین انسان کامل و رهبری معصوم به شمار می آید.

وی ادامه داد: مهدویت انسانها و جامعه را در برابر تمام بیماریهای فکری و روحی بیمه می کند؛ فرهنگ مهدویت کمبودها را جبران می کند و انسان و جامعه را برای تحقق جامعه آرمانی آماده می سازد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین تفاوت اندیشه مهدویت در دوره کنونی، در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی به رویکرد این آموزه برمی گردد. وی افزود: مهمترین ضلع این تمایز رویکرد فعالانه، راهبردی و هویت سازی آن است.

لاریجانی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران رویکرد متفکران مسلمان و غیرمسلمان به این اندیشه نیز تغییر یافت و دیگر مانند گزاره ای همردیف سایر گزاره های دینی به تحقیق در باره آن پرداخته نشد.

وی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اعتقاد به آرمانهای مهدوی سبب شد چارچوبهای نظری، سنتی و رهیافت توصیفی و گزارش گونه از آموزه مهدویت کمرنگ شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این پیام افزود: حتی این آموزه خاستگاهی شد برای اصول راهبردی تا این آموزه بیش از پیش در متن زندگی مردم وارد شود.

وی گفت: تلاش برای رسیدن به جامعه منتظر پیش از موعود، توجه به نقش و جایگاه امام معصوم علیه السلام در عصر غیبت کبرا و حاکمیت جهانی اسلام به رهبری امام معصوم علیه السلام از عناصر و مؤلفه های چنین رویکردی است.

لاریجانی افزود: آموزه مهدویت و فرهنگ سیاسی برآمده از آن نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است.

وی در ادامه پیام آورد: به یقین تغییر نگرش عمومی به آموزه مهدویت از یک مساله فرعی به عنصری سیاسی، حماسی و تحول آفرین از دستاوردهای ایدئولوژیک انقلاب اسلامی به شمار می آید.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی با تمسک به این آموزه برای همگان هویتی مهدوی پدید آورد، هویتی که آدمی را به هدفی مقدس در جهت پیگیری آرمانهای بلندش فرامی خواند.

وی افزود: آموزه مهدویت نه تنها 'هویت مهدوی' می سازد بلکه رفتارها، کنشها و هنجارهای جدیدی را که باعث سعادت زندگی انسان می شود پدید می آورد.

لاریجانی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی واژه انتظار که سالها با سکوت و سکون، تحمل ظلم با امید برآمدن دستی از غیب معنا یافته بود مفهومی دیگر یافت.

وی گفت: اینبار 'انتظار' نه در جایگاه عاملی برای خاموش کردن روح سرکش اجتماع، بلکه به مثابه ابزاری برای دگرگون کردن وضع موجود و حرکت به سوی آینده موعود بکار گرفته شد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: انقلاب اسلامی تنها الگوی عملی برداشت صحیح از انتظار در عصر حاضر است بلکه آثار و نتایج شگفتی چون قیام ضد بی عدالتی، تلاش برای پیشرفت و تکامل، مبارزه جویی با ظالمان و عدم همراهی با حاکمان نامشروع را به دنبال داشته است.

وی گفت: حضرت امام خمینی(ره) حکومت جمهوری اسلامی را مقدمه ای برای بیداری جهان اسلام از بردگی مدرن می داند و انتظار ظهور حجت را استمرار اقتدار اسلام تبیین می کند و از این منظر بود که بیان فرمودند 'ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت بکنیم. انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند.'

لاریجانی در پیام خود ادامه داد: با در نظر گرفتن همین رویکرد تحول خواه آموزه مهدویت است که می توان اذعان داشت انتظار ظهور منجی ای می تواند همه دردها را تسکین بخشیده و به بی عدالتیها خاتمه دهد از عواملی به شمار می آید که می تواند اندیشه گفتمان انقلاب اسلامی را به سوی مقاومت برابر ظلم سوق دهد و تایید آن را در زندگی مسلمانان در قالب فرهنگ جهادی جلوه گر کند که نمونه های متعدد آن را اینک می توان در خیزشهای اسلامی منطقه و نهضت بیداری مسلمین مشاهده کرد.

وی افزود: شناخت و ادراک مهدویت فهم بزرگترین جریان معرفتی و معنوی در طول تاریخ است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی و کاوش این جریان و تبیین آموزه ها و حقیقت آن یک ضرورت است تا جریانی که برای نابسازی و تجلی معرفت دینی و نوسازی فرهنگی و اجتماعی اتفاق می افتد پیوسته زلال و اصیل بماند و مانند همیشه الهام بخش همه آزادیخواهان جهان باقی بماند.

وی در این پیام افزود: برگزاری 'همایش ملی مهدویت' که بیانگر همت و نگاه مشتاق و توام با معنویت دست اندرکاران آن می باشد فرصت مغتنمی است که در ضمن آن می توان به بازخوانی و یافتن معانی ارزشمند اندیشه مهدویت پرداخت و در اینجا ضرورت دارد از تلاش همه عزیزان و صاحبنظران که در انجام این اتفاق معنوی و فرهنگی نقش آفرینی کرده اند تقدیر و تشکر کنم.


منبع: خبرگزاری ایرنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

رئیس مجلس شورای اسلامی: شهرستان قهرمان سبزوار همواره عرصه عزت و مردانگی بوده است

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما