گزارشی از کتابخانه بصیرت سبزوار به مناسبت 23 مهر روز جهانی نابینایان

بیست وسوم مهر ماه همه ساله به عنوان روز جهانی نابینایان نام گذاری شده است روزی که می تواند در صورت اعمال توجه و رسیدگی های کافی نور امیدی به دیدگان آنان بخشد هر چند که جامعه ما معمولا نسبت به اکثر شهروندان معلول بی توجه بوده واین بی توجهی سبب شده در محیطی که توسط اکثریت افراد برخوردار از شرایط عادی زندگی ساخته شده است، دشواری های فراوانی برای قشر معلول واز جمله نابینایان وکم بینایان ایجاد شود.
نابینایانی که به خاطر شرایط خاص خود نیاز به دریافت امکانات ویژه ای دارند تا در شرایط تقریبا برابر با سایرین بتوانند به حس آرامش، امنیت وزندگی سرشار از امید دست یابند.
برای اینکه اندکی از مشکلات زندگی نابینایان را درک کنیم، کافیست لحظاتی چشم هایمان را برهم بگذاریم وبه این بیاندیشیم که هر آینه ممکن است خود ما یا نزدیکترین عزیزانمان بنا به هر دلیلی از جمله بیماری ویا حوادث متعددی که هر لحظه در کمین ماست، نعمت بینایی مان را از دست بدهیم وناگهان خود را در جهانی بیابیم که هیچ شناختی از آن نداریم واز اکثر امکانات مورد نیاز محروم هستیم. آنگاه در خواهیم یافت هیچ گونه تعلل وکم توجهی نسبت به مسایل نابینایان که هر چند از نظر تعداد در اقلیت باشند اما به لحاظ انسانی از حق طبیعی وبرابر زندگی و رشد و شکوفایی برخوردارند، جایز نیست وبسیار ضروری است که هریک از ما به ویژه مسئولان مربوطه با هر آنچه در توان داریم برای رسیدگی به مشکلات اقشار معلول ازجمله نابینایان و کم بینایان کمک کنیم تا آنها دنیای بهتری را تجربه کنند دنیایی که تا حد امکان تفاوت کمتری با زندگی عموم افراد جامعه داشته باشد.
یکی از امکاناتی که به شدت برای جامعه نابینایان مورد نیاز است، امکانات کتابخانه ای و ابزار لازم برای مطالعه و پژوهش است. چرا که نابینایان نسبت به سایرین امکان استفاده کمتری از تلویزیون، روزنامه و سایر منابع اطلاعاتی رایج جامعه دارند و برای اینکه از مسائل روز جهان عقب نمانند، باید منابع مطالعاتی لازم برای قشر نابینا در اختیارشان قرار گیرد.
خوشبختانه در شهر سبزوار چند سالی که به همت انجمن نابینایان این شهر، اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سبزوار و اداره بهزیستی در محل کتابخانه حکیم حاج ملاهادی سبزواری بخشی با عنوان «کتابخانه بصیرت» راه اندازی شده است که سعی می کند خلاء یادشده را پرکند.
اینک خبرنگار اسرارنامه به مناسبت 23 مهر روز جهانی نابینایان به کتابخانه ویژه این قشر در سبزوار رفته و با علی بشیری مسئول و صفیه ایمانی یکی از اعضای این کتابخانه به گفتگو پرداخته است که درادامه مطالعه خواهید کرد:

گفتگو با علی بشیری:

لطفا خودتان را معرفی کنید ؟ تاریخچه کتابخانه را توضیح بدهید ؟
علی بشیری هستم متولد 1366 فارغ التحصیل زبان وادبیات فارسی از دانشگاه حکیم سبزواری و مشغول به تحصیل ارشد همین رشته در دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار.
در مورد تاسیس کتابخانه باید عرض کنم در سال 1389 با همکاری انجمن نابینایان سربداران حدود 200 عنوان در 400 جلد کتاب برای این مجموعه اختصاص داده شد و بنده هم اکنون همه روزه به جز روزهای تعطیل در خدمت مراجعین هستم.

 

در حال حاضر چند عنوان کتاب صوتی و بریل درکتابخانه بصیرت سبزوار موجود است؟
این کتابخانه درآغاز با حدود 200 عنوان کتاب بریل و 1500 عنوان کتاب صوتی فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون با حدود 310 عنوان کتاب بریل و همچنین حدود 4000عنوان کتاب صوتی به ارائه خدمات مشغول است.


کتابها شامل چه موضوعاتی می شود ؟
کتاب های این کتابخانه شامل موضوعات روانشناسی، ادیان، تاریخ ،ادبیات وتعدادی رمان است.


استقبال نابینایان از کدام موضوع بیشتر است ؟
کتابهایی که بیشترین مخاطب را دارند رمان ،ادبیات ،وحقوق هستند که طبیعتا حقوق تخصصی تر است وما تعدادی دانشجو داریم که از کتابهای دانشگاهی استقبال می کنند.


کتابهای دانشگاهی هم در این کتابخانه وجود دارد ؟
بله – کتابهایی را که در مراکزی مثل رودکی در تهران ضبط و یا به خط بریل چاپ می شود را در این مجموعه نگهداری کرده و به متقاضیان ارائه میدهیم. البته همکاری ریاست کتابخانه های عمومی شهرستان را نباید نادیده گرفت ایشان تلاش کردند امکاناتی در اختیار ما قراربگیرد وطبیعتا با پی گیری ایشان برخی امکانات فراهم شده .طبق قولی که در وبلاگم «کتابخانه نابینایان سبزوار» مطرح کرده ام ما قصد داریم تا سبزوار به عنوان قطب علمی وفرهنگی نابینایان شمال شرق کشور باشد وبرای این منظور برنامه های بلندمدتی در نظر داریم وخوشبختانه از بهترین امکانات در بین شهرستان های خراسان رضوی برخورداریم و با بعضی مراکز دانشگاهی شهرستان و کشور ارتباط برقرار کرده ایم.


در حال حاضر این کتابخانه چند عضو وجود دارد ؟
در حال حاضر250 نفر عضو از امکانات این کتابخانه بهره مند می شوند


این تعداد اعضا چند درصد از کل نابینایان سبزواررا تشکیل می دهد ؟
طبق آمار بهزیستی سبزوار 650 نفر عضو نابینا یا کم بینا دارد که 250 نفر در کتابخانه عضو هستند وما اعضای دیگری از شهرستانها واستان های مختلفی چون فارس واصفهان داریم البته تعدادشان زیاد نیست .


آیا کتابهای کتابخانه شامل کتابهای کودکان هم می شود ؟
بله کتابهایی داریم که در رابطه با کودکان است ودر سنین مختلف رده بندی کتابخانه ای شده است تا جایی که توانسته ایم سعی کرده ایم کتابهای هم صوتی وهم بریل را تامین کنیم که کودک دچار مشکل نشود وخدمات رفاهی را بالا ببریم .


جدا از بحث کتاب های صوتی که نابینایان می توانند استفاده کند چقدر در تهیه وچاپ کتاب بریل موفق بوده اید ؟
ما تا کنون به دلیل نبود امکان چاپ کتاب بریل موفق به این امر نشده ایم اما یکی از اهداف کتابخانه در صورت فراهم شدن وسایل و امکانات، چاپ و انتشار کتب بریل است. درحال حاضر در سطح کشور امکانات برای نابینایان و کم بینایان اندک است این در حالی است که شهرستان سبزوار به دلیل تعداد بالای نابینا و کم بینا نیازمند دریافت امکانات و رسیدگی های بیشتری است.


خیرین تا چه میزان می توانند کمک کنند به ارتقا امکانات کتابخانه ای یاری رسانند؟
قطعا خیرین می توانند نقش موثری ایفا کنند و با مساعدت های خود در زمینه ارتقاء سطح علمی، فرهنگی و اجتماعی نابینایان شهرستان یاری رسانند. لذا اگر افراد خیری مایل به همکاری باشند با کمال میل استقبال می کنیم.


کتابخانه نابینایان سبزوار به چه امکاناتی نیاز دارد؟ و آیا تا کنون امکانات لازم از سوی اداره کتابخانه های شهرستان سبزوار و ارگان های مربوطه در اختیار این کتابخانه قرار گرفته است؟
کتابخانه بصیرت سبزوار در حال حاضر نیازهای متعددی دارد از جمله نیاز به دستگاه ضبط صدا جهت ضبط کتاب های مورد نیاز نابینایان و همچنین نیاز به پرینتر ویژه چاپ کتاب های بریل و تعداد کتاب های بریل بیشتر برای خدمت رسانی بهتر به اعضای کتابخانه و ...
گفتنی است در حال حاضر مرکزی که به طور عمده در کشور از امکانات چاپ کتاب های بریل برخوردار است، موسسه رودکی تهران است که در صورت فراهم شدن امکانات لازم، ما نیز می توانیم در زمینه چاپ کتاب و همچنین چاپ نشریات بریل گام های موثری برداریم.
شایان ذکر است با همکاری ریاست محترم اداره کتابخانه های عمومی سبزوار سرکار خانم باغانی و مسئولین محترم نهادکتابخانه های عمومی کل کشور طی یک سال اخیر امکانات مناسبی برای این بخش در نظر گرفته شده از جمله اهداء 200 جلد کتاب از طرف نهادکتابخانه های کل کشور و اقدامات دیگری از این دست.


آیا در کشور نشریاتی به خط بریل برای استفاده نابینایان وجود دارد؟
بله. حدود 4 عنوان نشریه و روزنامه درکشور وجوددارد که به خط بریل چاپ می شود و با فراهم شدن امکانات در زمینه مطبوعاتی نیز که مورد نیاز جامعه نابینایان است، می توانیم فعالیت موثر داشته باشیم.


میزان و نحوه استفاده نابینایان و کم بینایان شهرستان از امکانات کامپیوتری چگونه است؟
در حال حاضر امکاناتی وجود دارد که می توانند افراد کم بینا ونابینا از آن استفاده کنند مثلا نرم افزارهایی وجود دارد به نام «ماهور» و «پارس آوا» ،که به صورت صفحه خوان های فارسی است و روی سیستم های کامپیوتری مورد استفاده نابینایان نصب می شود ویا نرم افزارهایی مانند «جاز» نیز وجود دارد، که استفاده نابینایان را از کامپیوتر تسهیل می کند.


نابینایان و کم بینایان سبزوار در چه رشته هایی در حال تحصیلات دانشگاهی هستند؟ و برای این قشر چه کتاب هایی مورد نیاز است؟
در رشته های حقوق، الهیات، زبان انگلیسی، ادبیات فارسی و .... در حال تحصیل هستند. اما متأسفانه در کتابخانه بصیرت از نظر منابع بریل به زبان های خارجی با کمبودهای جدی مواجهیم.


در خواستتان از مسئولان چیست ؟
درخواستی که در حال حاضر از مسئولین داریم، این است که توجه بیشتری به مسایل نابینایان داشته باشند این افراد استعدادهایی خاصی دارند که باید با توجه به همان استعدادها شکوفا شوند، چه از نظر علمی وچه از نظر فرهنگی. در بحث علمی اگر فردی حتی تا درجه دکتری تحصیل داشته باشد متاسفانه در بحث اشتغال دچار مشکل است. البته مصوبات قانونی برای اشتغال و مسائل مختلف مربوط به نابینایان وجود دارد که انتظار می رود مسئولان نسبت به اجرای این مصوبات جدیت و اهتمام بیشتری داشته باشند و همچنین در زمینه مسائل علمی و فرهنگی نابینایان رسیدگی های بیشتری صورت پذیرد.



پیشرفت وآینده جامعه نابینایان ومعلولین را چگونه میبینید ؟
ما در زمینه های مختلف پیشرفت خوبی داشته ایم بطور مثال از نظر تحصیلات ما در سال های گذشته تعداد کمی به طور مثال 4 یا 5 نفر دانشجو در سبزوار داشته ایم ولی در سال های کنونی این تعداد حدودا به 30 نفر رسیده است.


آیا روزنامه ای وجود دارد که هر روزه مورد مطالعه نابینایان قرار بگیرد ؟
بله روزنامه ها ونشریاتی وجود دارد مانند سپیده وماه آفرین که بحث های مختلف اقتصادی وسیاسی وفرهنگی و....را شامل می شود و بیشتر به جامعه نابینایان می پردازد.


چه فعالیت های فرهنگی تا کنون داشته اید ؟
با همکاری اداره کتابخانه های شهرستان سبزوار توانسته ایم کلاس هایی برای آموزش های مختلفی چون کامپیوتر وآموزش خط بریل برای کسانی که تا کنون آموزش ندیده اند یا به دلایلی به تازگی نابینا شده اند برگزار کنیم که 10 نفر از کلاس های آموزش کامپیوتر و 15 نفر نیز از کلاس های آموزش خط بریل برخوردار شده اند. و همچنین توانسته ایم کارگاه آموزشی تکنولوژی نوین ویژه نابینایان برگزار کنیم که مهمانانی از آمریکا دعوت کرده بودیم که 23 شهریور برگزار شد که در این همایش وکارگاه میزبان 130نفر از نابینایان وکم بینایان استان های خراسان رضوی وشمالی بوده ایم وان شالله طبق قولی که در وبلاگ داده ایم ما بتوانیم به عنوان قطب علمی وفرهنگی شمال شرق کشور باشیم وهر چه بهتر در این زمینه با دیگر مراکز ودانشگاهها ی مختلف ارتباط برقرار کنیم. در همین راستا انشاالله فعالیت های دیگری نظیرضبط کتاب وخدمات رسانی به شهرستانهای اطراف را نیز خواهیم داشت.

 

گفتگو با صفیه ایمانی

خودتان را معرفی کنید واز اینکه بفرمایید از کارکرد کتابخانه راضی هستید ؟چقدر توانسته در تحصیلات شما تاثیر گذار باشد ؟
- صفیه ایمانی هستم متولد 1360 دانشجوی رشته کارشناسی علوم اجتماعی پژوهشگری پیام نورسبزوار، ترم دوم .

در مورد فعالیت های کتابخانه ای نابینایان ،با توجه به اینکه این کتابخانه نو پاست نمی توانیم انتظار زیادی از آن داشته باشیم، اما تا به اینجای کار انتظارات ما را خوب برآورده کرده در حال حاضر مشکل ما نبود امکانات است.


 چقدر به آینده این کتابخانه وپیشرفت آن امیدوارید ؟
- قبلا کتابخانه مراجعین زیادی نداشت ولی الان اعضا زیاد شده اند خوشبختانه این کتابخانه در سطح کشور مطرح شده وبرای ضبط کتاب با مشکل کمتری مواجه هستیم وامیدوارم که خدمات بهتری برای ما در آینده انجام بدهند .


 از چه سالی عضو این کتابخانه شده اید ؟
- من از سال 1389 اولین سال تاسیس کتابخانه نابینایان عضو شده ام .


از نظر تبلیغات کتابخانه نابینایان را چطور می بینید ؟ آیا اطلاع رسانی خوب بوده است ؟
- تبلیغات خوبی داشتند خوشبختانه اکثرنابینایان در جریان قرار گرفتند وفکر نمی کنم نابینایی از وجود کتابخانه اظهار بی اطلاعی بکند اگر می بینید که برخی عضو نشده اند به خاطر کمبود امکانات ومسئله ایاب وذهاب است/


در دانشگاه آیا تمام منابع مورد نیاز در اختیارتان قرار می گیرد؟
- خیر. دانشگاه فقط در حد اختصاص دادن منشی در جلسه امتحانات با ما همراهی می کند و بقیه امکانات و منابعمان را ازا طریق کتابخانه نابینایان تأمین می کنیم.


- آیا با این اوصاف، قصد دارید مراحل بالا تر تحصیل را ادامه بدهید ؟
- صد در صد .اگر کسی واقعا بخواهد رشد کند ،نبود امکانات شاید بهترین پله ترقی باشد .وبتواند از نبود امکانات هم استفاده بهینه داشته باشد .

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بازدید رئیس اداره بهزیستی سبزوار از کتابخانه بصیرت ویژه نابینایان

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما