مسجد جامع فرومد؛ تاریخ فراموش شده ناحیه مهمی از قلمرو سربداران

مسجد جامع فرومد در روستای فرومد از توابع شهرستان میامی، بر سر راه شوسه شاهرود به سبزوار و در 165کیلومتری شاهرود واقع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، فرومد از جمله مهم‌ترین مراکز فعالیت سربداران بوده و مزار شیخ حسن جوری از رهبران بنام نهضت سربداران نیز در این روستا واقع شده است.

بنای مسجد فرومد از آثار ارزشمند معماری در دوره خوارزمشاهیان است که در دوره ایلخانی گسترش یافته و بر تزئینات آن افزوده شده است.

هم چنین در داخل ایوان‌های شمالی و جنوبی، محراب با تزئینات پرکار گچبری و کتیبه‌های خط کوفی وجود دارد.

ایوان جنوبی مسجد از ایوان مقابل بزرگ‌تر است و با طاق و قوس گهواره‌ای عرضی و نیم گنبد انتهایی پوشش یافته است.

از فراز ستون نمای پایه ایوان غربی، کتیبه‌هایی کوفی آمیخته با نقوش اسلیمی و گیاهی آغاز و در ستون نمای پایه شرقی بنا خاتمه می‌یابد.

اگر چه در حال حاضر از این مسجد تاریخی استفاده نمی‌شود ولی ویرانه‌های آن ابهت خاصی به این روستای تاریخی داده و شاهد زنده‌ای بر قدمت منطقه است.

مسجد جامع فرومد از معدود مسجدهایی است که گچبری، نقش‌ها و کاشی کاری‌های زیبای قرون چهارم تا هفتم هجری در دل آن به‌کار رفته و به همین دلیل این اثر تاریخی در از جمله آثار تاریخی مهم کشور و استان سمنان محسوب می‌شود.

مقبره ابن یمین فرومدی شاعر نامدار ایرانی، مقبره شیخ حسن جوری، مسجد جامع و ... از جمله آثاری است که سالانه بسیاری از گردشگران را به این روستای شرقی استان می‌کشاند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

لازم به توضیح است روستای فرومد در گذشته در حوزه سیاسی و فرهنگی شهرستان سبزوار قرار داشته است به ویژه در عصر سربداران که دارالمومنین سبزوار پایتخت این حکومت بوده، فرومد از مهمترین توابع سبزوار محسوب می شده است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مسجد جامع سبزوار یکی از مهمترین مساجد تاریخی ایران

نظرت را بنویس
comments

ساسان

سلام و وقت خوش بزرگواران در اسرار نامه . با توجه به هویت این منطقه که به هویت فرهنگی سیاسی تاریخ و فکری سبزوار وابسته و پیوسته است بهتر است آگاتهی بخشی در اسین بخش صورت گیرد . زیرا سبزواریان و بیهقیان این دیار را وابسته به خود میدانند و نه به استان سمنان . خوب میشود اگر گزارشی بهتر و بیشتر در این باره کار شود و این خطه به بیهق در تقسیمات سیاسی برگردد . موفق باشید

ساسان

سلام و وقت همه دوستان به خیر و سلامت منطقه عزیز و بزرگ فرومد در تمدن و فرهنگ عزیز بیهق نقش خوبی داشته است و در این گستره تعریف میشود و کمتر در حوزه فرهنگی شاهرود و میامی اشتراک دارد . بسیار کار بهتری است که این خطه عزیز در تقسیمات کشوری به دیار خود یعنی بیهق متصل باشد

مفتح

بسیار جالب بود امیدوارم یه مطلبی هم برای منطقه خوار و توران که در قدیم تحت حوزه میریتی سبزوار بوده تهیه شود ممنون

حمید معماری

در گذشته بیهق دوازده قسمت داشته و آنرا ربع می نامیدند. ربع یازدهم ربع فریومد بوده است. اکنون نیز اهالی فریومد سبزواری هستند و ارتباطاتشان با سبزوار است و عده زیادی از سبزواریها در آنجا بکار کشاورزی و دامداری مشغولند. این مسجد کاشی کاری ندارد و تزئینات آن گچبری است. آرامگاه شیخ حسن جوری در فریومد نیست و در فیروز آباد است. بزودی گزارشی در خصوص فرومد سبزوار ارسال خواهم کرد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما