آیین بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار شد


سبزوار- آیین بزرگداشت مقام تاریخی و ادبی خواجه ابوالفضل بیهقی ، نویسنده تاریخ بیهقی یکشنبه شب در زادگاهش، سبزوار برگزار شد.

به گزارش ایرنا ،در این آیین شماری از استادان برجسته کشوری به سخنرانی در مورد مقام ابوالفضل بیهقی پرداخته و ضرورت برگزاری چنیین آیین های را به صورت سالانه یادآور شدند.

دکتر ˈسیدمحمد علوی مقدمˈ ، استاد پیشکسوت دانشگاه و چهره ماندگار کشور در رشته ادبیات فارسی در سخنرانی خود با موضوع ˈ دو بیهقی ، دو تاریخˈ ، به معرفی دقیق و تفکیک شخصیت و آثار ابوالفضل بیهقی و ابوالحسن زید بیهقی پرداخت.

وی از اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار به خاطر ورود مثبت به فعالیت های فرهنگی شهرستان سبزوار قدردانی کرد و خواستار آن شد که این آیین در سال آینده به صورت ملی در سبزوار برگزار شود.

مدیر قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان نیز در سخنرانی خو با موضوع ˈویژگی های هنری و زیباشناسی تاریخ بیهقیˈ به ارائه مطالبی پرداخت.

دکتر ˈمحمدجعفر یاحقیˈ در این آیین با تاکید بر اینکه نثر شعرگونه بیهقی سرشار از آهنگ و موسیقی کلام است و نیز بسیار مستعد تنظیم نمایشنامه های زیبای ایرانی است خواستار آن شد تا هنرمندان سبزواری با بهره گیری از این ویژگی های کتاب تاریخ بیهقی ، موسیقی و تئاترهایی در خوری تدارک ببینند.

وی همچنین بیهقی را قافله سالار نثر فارسی معرفی کرد و او را در نثر همپا و هم شان فردوسی در شعر دانست و از نبودن جلسات بیهقی خوانی در سبزوار زادگاه این ادیب و مورخ نامور ایرانی گلایه کرد.

وی گفت : وقتی در تهران قرار است به مدت یک سال هر هفته یک جلسه درس گفتارهای بیهقی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار شود ، حیف است که در زادگاه ابوالفضل بیهقی چنین جلساتی برگزار نشود.

ˈمهدی سیدیˈ پژوهشگر سرشناس زبان و ادبیات فارسی و یکی از مصححان کتاب تاریخ بیهقی نیز در سخنرانی خود با عنوان ˈ تاریخ نگاری ابوالفضل بیهقی و خراسان بزرگ از منظر بیهقی ˈ ضمن تاکید بر ارزش های ادبی کتاب تاریخ بیهقی ، جنبه های ارزشمند این اثر گرانسنگ به لحاظ تاریخی را تشریح کرد.

آیین بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به مناسبت فرارسیدن اول آبان روزی که به نام این مورخ و نویسنده توانمند فارسی درنظر گرفته شده، با همت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار و با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان در محل تالار کاشفی این شهر برگزار شد.
منبع : ایرنا

کوچه پس کوچه کوچه پیوندها
کلیک کنید:
یک پژوهشگر خواستار راه اندازی مرکز بیهقی پژوهی در کشور شد.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما