یک پژوهشگر خواستار راه اندازی مرکز بیهقی پژوهی در کشور شد


سبزوار-یک پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد خواستار راه اندازی مرکز تخصصی بیهقی پژوهی در کشور شد.

به گزارش ایرنا، مهدی سیدی در مراسمی که به مناسبت اول آبان روز بیهقی در سبزوار سخن می گفت ، اظهار داشت :با توجه به جایگاه و ارزش والای ادبی و تاریخی ابوالفضل بیهقی و تأثیرگذاری آن بر ادبیات فارسی ، تأسیس چنین مرکزی در کشور ضروری است و بهترین مکان برای راه اندازی این مرکز شهر سبزوار با امکانات متعدد دانشگاهی و فرهنگی است.

وی در مورد شخصیت بالای ابوالفضل بیهقی در تاریخ و ادبیات ایران اسلامی، افزود : بیهقی در دستگاه غزنویان به یک جایگاه مهم سیاسی دست یافته بود که به همین دلیل از بسیاری از وقایع محرمانه آن روز ایران با خبر بود و مدارک و مستندات کافی را هم در دست داشت.

سیدی اظهارداشت : به این دلیل کتاب تاریخ وی امروز به منبع دست اول اخبار چند قرن ابتدایی ایران اسلامی تبدیل شده است.

عضو هیأت مدیره فرهنگسرای فردوسی سپس به تشریح جایگاه مهم ابوالفضل بیهقی در دربار غزنویان پرداخت و گفت : وی که معاونت دیوان رسائل غزنویان را برعهده داشته ، به خاطر همین جایگاه شغلی از اطلاعات دقیقی درباره امور امنیتی و سیاست خارجی کشور برخوردار بوده و در ضمن ماهیت کارش می طلبیده است ارتباطات تنگاتنگی با کاتبان و هنرمندان ادبیات کشور برقرار کند ، لذا بیهقی در دربار غزنویان به طور همزمان در جایگاه معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد ، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات امروزی کشور قرار داشته است.

سیدی در ادامه از برداشت نادرست گروهی که بیهقی را یک فرد وابسته به دربارهای پادشاهی می دانند گلایه کرد و گفت : این مقام بالای سیاسی که بیهقی در دربار غزنویان به دست آورد، باعث نشد که وی وجدان نویسندگی خود را زیر پا بگذارد یا مرعوب قدرت پادشاهان وقت شود و حقایق تاریخی را انکار یا تحریف نماید.

وی گفت : بلکه بیهقی با زیرکی تمام در مواقع مناسب حتی دستگاه پادشاهی و شخص پادشاه را مورد نقد قرار می داد و رویدادهای مهم تاریخی زمان را با صداقت تمام و با مستندات کافی به رشته تحریر در می آورد.

سیدی افزود : هرچند تاریخی بیهقی قرار بوده است وقایع دوران پادشاهی غزنویان را روایت کند ، اما مولف در کتاب خود عملاً به کل تاریخ ایران به ویژه چهار قرن ابتدای ورود اسلام به ایران مروری موشکافانه داشته است.

وی تأکید کرد : هیچ چیز از امهات تاریخ خراسان نیست که در تاریخ بیهقی مورد بررسی دقیق قرار نگرفته باشد.

این پژوهشگر در ادامه علاوه بر ارزش های تاریخی کار بیهقی ، ارزش های ادبی و هنری این اثر گرانسنگ را نیز تشریح کرد و گفت : کتاب تاریخ بیهقی به لحاظ نگارشی کاملاً مهندسی شده است و هر کلمه در جایگاه مناسب خود قرار گرفته و موسیقی و آهنگ خاصی را به متن بخشیده است.

وی به همین دلیل ابراز عقیده کرد که اگر کتاب تاریخ بیهقی درست خوانده شود در بعضی بخش ها مانند یک لالایی آرامش بخش عمل می کند و در بعضی قسمت های متناسب با نوع داستانی که روایت می شود ، ضرب آهنگی شاد دارد ، و گاهی اوقات نیز حزن آلود یا رزمی و حماسی می شود.

وی سپس با اشاره به ضرورت ثبت یک روز در تقویم ملی کشور به نام ابوالفضل بیهقی گفت : در سال های گذشته دو روز( شش مرداد و یک آبان) برای این منظور پیشنهاد شد که به نظر نمی رسد شش مرداد روز مناسبی برای بیهقی که یک شخصیت دانشگاهی است، باشد.

وی بیان کرد : باید روزی مانند اول آبان به نام ابوالفضل بیهقی که آثارش در دانشگاه ها تدریس می شود ، ثبت گردد تا بزرگداشت این ادیب برجسته کشور در ایام دایر بودن دانشگاه ها برگزار شود.

سیدی سپس گفت : ظاهرا در سبزوار به دلیل فراوانی مفاخر و مشاهیر برجسته ، بسیاری از این شخصیت ها نادیده گرفته شده اند اما از دیدگاه بنده جای آن دارد که حتی برای ˈبو نصرمشکانˈ استاد ابوالفضل بیهقی که درکتاب تاریخ بیهقی همواره از او با احترام یاد شده است ، نیز مراسم بزرگداشتی در سبزوار برگزار شود.

وی افزود : براساس بررسی های انجام شده ، مشخص گردیده است، زادگاه بونصر مشکان ، همین روستای مشکان از توابع سبزوار (در شهرستان تازه تأسیس خوشاب) می باشد و این شخصیت به تنهایی ، فصل جداگانه ای از ارزش های تاریخی و فرهنگی را در وجود خود دارد که لازم است اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار و سایر نهادهای فرهنگی این شهر در شناسایی و بزرگداشت وی نیز بکوشند.

وی که پیش از این در تصحیح کتاب تاریخ بیهقی با دکتر محمدجعفر یاحقی همکاری کرده است ، یکی از واجب ترین کارهای فعلی در سبزوار را راه اندازی جلسات هفتگی بیهقی خوانی عنوان کرد و گفت : حیف است در شهری با این فضاهای متعدد فرهنگی و دانشگاه های متعدد ، جلسات بیهقی خوانی برگزار نشود و حتی اگر شده باید یک اتاق کوچک در دانشگاه حکیم سبزواری به مرکز بیهقی پژوهی و جلسات بیهقی خوانی اختصاص یابد.
منبع : ایرنا

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
توصیه دکتر باستانی پاریزی در مورد ابوالفضل بیهقی : یادی از این مورخ بزرگ بنمایید.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما