نگاهی به پیدایش و آسیب های فرقه های بابیت و بهائیت برای جهان اسلام

آسيب شناسي فرق ضاله بابيت و بهائيت
به گزارش روابط عمومي مديريت آموزش و پرورش سبزوار؛ يكي از اساتيد حوزه در جلسه اي كه با محوريت آسيب شناسي فرقه هاي ضاله در محل پژوهش سراي دانش آموزي اسرار برگزار شد به بررسي جريان هاي انحرافي اديان و مذاهب مختلف پرداخت.
حيدري افزود: جريان بهائيت از درون تفكرات شيعه و جريان وهابيت از درون تفكرات اهل سنت به وجود آمدند و به اين دو جريان؛ جريان روشنفكري و مدرنيته ي خارج نشين كه بر عليه مهدويت كار مي كنند و سينماي هاليوود را نيز بايد اضافه كنيم.
وي در توضيح "بابيت" و "بهائيت" خاطر نشان كرد: جريان "بهائيت" با سوء استفاده از مولفه ي مهدويت به وجود آمد. سيد علي محمد باب شيرازي در سال 1235هجري قمري به دنيا آمد و در سال 1260هجري قمري ابتدا خودش را به عنوان رابط مردم و امام زمان(عج) معرفي كرد و مي گفت من؛ باب امام زمان هستم و در سال 1261هجري قمري ادعا مي كند كه من؛ امام زمان هستم. وي در سال 1264هجري قمري با نوشتن كتابي تحت عنوان "بيان" ادعاي نبوت مي كند و مدعي است دوران اسلام تمام شده است و دوران دين بعد از اسلام يعني "بابيت" شروع شده است چرا كه دين اسلام ديگر پاسخگوي نيازهاي ما نيست. سيد علي محمد باب در سال 1266هجري قمري به فتواي علماي زمان و دستور اميركبير اعدام مي شود. به دنبال اعدام سيد علي باب؛ حسينعلي نوري ادعاي جانشيني وي را مي كند و كتابي با عنوان "اقدس" مي نويسد و مدعي است اين كتاب؛ كتابي آسماني است! حسينعلي نوري در سال 1309هجري قمري در اسرائيل از بين مي رود و قبله گاه بهائيان مي شود. سؤالي كه مطرح مي شود اين كه چرا بابيت و بهائيت به تفكر مهدويت آسيب مي زند؟ پاسخ اين است كه بابيت و بهائيت معتقدند امام زمان(عج) همان علي محمد باب بوده است كه اعدام شده و ديگر انتظار فايده اي ندارد، در حالي كه انتظار به عنوان عامل محرك و عمل كننده ي شيعه است.
اين استاد حوزه در ادامه گفت: جريان "وهابيت" با تأليف كتابي تحت عنوان "عجيب ترين دروغ تاريخ" به وجود آمد. "وهابيت" تفكر خشني است كه با سطحي نگري و نگاه حديثي از داخل اهل سنت به وجود آمد. جرياني كه و در قرون 11 و 12از زمان احمد بن حنبل شكل مي گيرد و محمد ابن عبدالوهاب با هماهنگي آل سعود آن را پرورش مي دهد. "وهابيت" تمام جريان هاي غير خود را مشرك تلقي مي كند و شيعيان را رافضي يا از دين برگشته و مجوسي مي نامند. "وهابيت" در كتاب "عجيب ترين دروغ تاريخ" هر چيزي كه در مورد امام زمان(عج) بود را زير سؤال برد كه البته مركز تخصصي مهدويت در دو كتاب با عناوين: "شگفت ترين حقيقت تاريخ" و "مهدي تابناك" به برخي شبهات مطرح شده پاسخ داده است.
وي تصريح كرد: جريان سوم ليبراليسم يا روشنفكران خارج نشين در شبكه هاي ماهواره اي مطرح كردند كه معتقدند امام حسن عسكري اصلاً فرزندي نداشته و مهدي موعود وجود خارجي ندارد. هدف جريان روشنفكري از طرح اين بحث مقابله با بحث ولايت فقيه بود زيرا معتقدند ولايت فقيه مشروعيت خود را از امام زمان مي گيرد بنابراين اگر اصل؛ نباشد، فرع نيز به طريق اولي از بين مي رود.
حجة الاسلام قائمي در ادامه ي جلسه به جريان چهارم يا بحث هاليوود و شبكه هاي تلويزيوني غرب پرداخت.
وي با بيان اين نكته كه تفكر آرماگدوني يا آخر الزماني صهيونيسم در سينماي هاليوود و غرب نمود فراواني دارد گفت: اين ها مي خواهند بگويند منجي از آن ماست و در فيلم هايي چون "ارباب حلقه ها" و " روز استقلال" اين طرز فكر ترويج مي شود.
بنا بر اين گزارش؛ در ادامه ي جلسه، اساتيد حوزه و دانشگاه به سؤالات و شبهات حضار در جلسه پاسخ دادند.

منبع: پایگاه خبری و اطلاع رسانی آموزش و پرورش سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما