نمایشگاه آثار و نوشته های حکیم سبزواری در مشهد

به مناسبت سالروز درگذشت حکیم ملا هادی سبزواری نمایشگاهی از آثار و نوشته‌های این فیلسوف و شاعر ایرانی در مشهد برپا شده است .
رئیس روابـط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها ، موزه‌ها و مرکز اسناد آستـان قدس رضوی
امروز گفت : در این نمایشگاه علمی و فرهنگی گنجینه ارزشمندی از کتاب‌های خطی ، چاپ سنگی و چاپی، مربوط به آثار و نوشته‌های حکیم ملاهادی سبزواری دانشمند، فقیه، فیلسوف و شاعر ایرانی در
سده سیزدهم هجری از دیروز به نمایش در آمده است .

محمدجواد قوی افزود:دیوان اشعار ، رساله در مشارکت حد و برهان، منظومه و شرح منظومه سبزواری، حاشیه برالشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه و محاکمات و مقامات از آثار خطی و اسرارالحکم، دیوان غزلیات ملا هادی سبزواری و الحکمه المتعالیه فی مسائل الربوبیه از کتابهای چاپ سنگی به نمایش در آمده دراین نمایشگاه است .
این نمایشگاه تا 5 آبان صبح و بعد از ظهر در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پذیرای علاقمندان فرهنگ و ادب است.
رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
گفت: ملا هادی سبزواری متخلص به اسرار ( 1212- 1289هجری قمری) دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف معروف و شاعر و فقیه ایرانی است که ‏ در شهر سبزوار به دنیا آمد ،پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس ده سال در جوار بارگاه امام رضا علیه السلام به تحصیل پرداخت.

محمدجواد قوی افزود :او برای تحصیل عرفان و فلسفه‏ْ،در اصفهان در جلسات درس استادانی همچون ملا حسین سبزواری، علامه محمدابراهیم کلباسی،آقا شیخ محمد تقی، ملا علی مازندرانی‏ نوری اصفهانی
و ملا اسماعیل کوشکی حاضر شد و در سال 1242 به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد.

حاج ملاّهادی سبزواری در 28ذی الحجه سال 1289ق در سبزوار دنیا را وداع گفت و پیکرش در بیرون دروازه سبزوار به نام دروازه نیشابور (معروف به فکله زند) دفن شد .

حواشی بر اَسفار ملاّصدرا شیرازی، حواشی بر مبدأ و معاد ملاّصدرا، اَسرارُ الحِکم، شرح اسماء الحسنی (شرح دعای جوشن کبیر)، شرح فارسی بر برخی از ابیات مشکل مثنوی مولانا، مفتاحُ الفَلاح و مصباح النَجاح (شرح دعای صباح)، دیوان اشعار، هدایة الطالبین، (در شناخت انبیا و امامان معصوم) و کتاب غُرَرُالفوائِد یا شرح منظومه از آثار این عالم فرزانه است.

منبع: واحد مرکزی خبر

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آرامگاه حکیم حاج ملاهادی سبزواری فیلسوف بزرگ شرق در حال تخریب

نظرت را بنویس
comments

حمید معماری

در تمام نگاره ها و عکس حاج ملاهادی هیچ نشانه ای از پینه در پیشانی ایشان بر اثر جای مهر و یا سجده دیده نمی شود. عارفان هیچکدام اینگونه نبوده اند و احتیاج به آن نیز نداشته اند. بنابراین تیرگی بر پیشانی نسبتی نادرست به این عارف بزرگ است.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما