کویری بودن سبزوار ، مانع توسعه این شهر نیست


همایش تخصصی 'رقابت پذیری منطقه ای و نقش آن در ارتقای تولید ملی و صیانت از سرمایه ایرانی' روز پنج شنبه در تالار شریعتی دانشگاه حكیم سبزواری برگزار شد.

به گزارش سبزوارپیام به نقل از ایرنا ، در این مراسم كه جمعی از مدیران ، اساتید و دانشجویان حضور داشتند، مباحث تخصصی در خصوص چگونگی ایجاد رقابت پذیری در منطقه و بررسی مفهوم تولید ملی و ارتباط آن با ارتقای تولید ملی مطرح شد.

وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در این همایش با تأكید بر موضوع 'تولید ملی' به سخنرانی پرداخت و گفت : اهمیت بحث تولید ملی فقط به خاطر نامگذاری امسال نیست بلكه این فریضه مهم در سال های آینده نیز باید دنبال شود.

دكتر داوود دانش جعفری افزود : تولید ملی یكی از مهمترین فاكتورهایی است كه قدرت اقتصادی یك كشور با در نظرگرفتن آنها سنجیده می شود.

وی در بخشی از سخنانش افزود: هرچه یك كشور بتواند از مصارف خصوصی افراد و نیز هزینه های جاری دولت ها بكاهد و در نقطه مقابل در امور سرمایه گذاری و صادرات تولیدات ملی خود پیش برود ، اقتصاد شكوفاتری خواهد داشت.

دانش جعفری سپس به تلاش ایران در سال های اخیر برای افزایش سرمایه گذاری های اقتصادی اشاره كرد و گفت هرچند در برخی دوره ها ، روند خوبی در زمینه كاهش مصرف و افزایش سرمایه گذاری داشته ایم ، اما به دلیل عدم توجه به موضوع بهره وری نتوانسته ایم ، رشد اقتصادی كافی را داشته باشیم.

وی سپس به مشكلات اقتصادی روز كشور اشاره كرد و راههای ایجاد اقتصاد سالم در طولانی مدت را بیان كرد.

موسس و مدیر دپارتمان مدیریت كسب و كار مجتمع فنی تهران نیز در این همایش در سخنانی به تغییرات انكار ناپذیری كه در سال های اخیر در پارادایم های اقتصادی دنیا ایجاد شده است ، اشاره كرد.

دكتر روح ا... ابراهیم نژاد گفت : امروز شركت های اقتصادی دانش بنیان در اقتصاد جهان جایگاه مهمی دارند و باید این شركت ها را در كشور گسترش داد.

وی افزود : با ظهور قطب های جدیدی نظیر كشور چین در اقتصاد دنیا ، باید بپذیریم كه رویكردهای جدید و روزآمدی را در مسائل اقتصادی انتخاب كنیم تا بتوانیم جایگاه خاص خود را به دست بیاوریم.

ابراهیم نژاد بر افزایش بهره وری به عنوان ملاك مهمی در افزایش قدرت رقابت پذیری تأكید كرد و اظهار داشت :برای داشتن بهره وری اقتصادی یكی از شرایط لازم این است كه هر صنعت یا بنگاه اقتصادی را در مكانی ایجاد كنیم كه به بازار مصرف یا مواد اولیه یا هر دوی اینها نزدیك باشد.

وی سپس بر عوامل موثر بر رقابت پذیری در اقتصاد تأكید كرد و گفت : اگر بخواهیم اقتصاد ملی ما با اقتصاد سایر كشورها رقابت پذیر باشد ، باید ابتدا اقتصاد واحد های كوچك تر درون كشور از جمله اقتصاد استان و پیش از آن اقتصاد شهرهای یك كشور را با یكدیگر رقابت پذیر كنیم.

مدیر دپارتمان مدیریت كسب و كار مجتمع فنی تهران در ادامه به برخی چالش ها و توانمندی های بخش اقتصادی در سبزوار اشاره كرد و گفت : اینكه نقدینگی بالایی در این شهر وجود دارد ، فرصت خوبی برای رشد و شكوفایی اقتصادی است ، اما اگر مدیران ارشد از این فرصت در جهت سرمایه گذاری های مناسب در سبزوار استفاده نكنند ، همین فرصت به یك تهدید تبدیل می شود.

وی افزود كویری بودن شهرسبزوار مانعی برای توسعه همه جانبه این شهر نیست زیرا در حال حاضر در میان شهرهای ایران یزد که وضعیت اقلیمی مشابهی با سبزوار دارد  ، دارای كمترین نرخ بیكاری ، طلاق و اعتیاد است.

رییس هیئت مدیره نمایندگی مجتمع فنی تهران در سبزوار نیز در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، گزارش مختصری از تأسیس و فعالیت های این مجتمع در سبزوار ارایه كرد:

محمدرضا معشوقی که دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت در گرایش تحول است ، گفت : شهرستان سبزوار در دهه های اخیر به قطب بزرگ دانشگاهی و علمی شمال شرق كشور تبدیل شده است لذا به شدت به وجود مراكزی كه در كنار فعالیت علمی دانشگاه ها، مهارت های فنی مورد نیاز را نیز به جوانان تحصیلكرده این شهر آموزش دهند ، نیاز است.

وی افزود : در راستای رفع همین نیاز از سال گذشته نمایندگی مجتمع فنی تهران در سبزوار تأسیس شده و با استقبال مناسبی رو برو گردیده است.

وی سپس ابراز امیدواری كرد كه رویكرد نامناسب مدرك گرایی در كشور جای خود را به مهارت آموزی و مهارت گرایی بدهد، زیرا تنها داشتن تحصیلات عالیه برای موفقیت در بسیاری از مشاغل فنی كافی نیست.

گفتنی است ، همایش تخصصی 'رقابت پذیری منطقه ای و نقش آن در ارتقای تولیدملی' توسط نمایندگی مجتمع فنی تهران در سبزوار برگزار شد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما