تپه دامغانی سبزوار میزبان احداث سایت موزه باستان شناسی خواهد شد

مسعود پسندیده رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار از امضای تفاهم نامه ای برای راه اندازی سایت موزه در محل تپه دامغانی سبزوار خبر داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه مسعود پسندیده که درایام قبل از انتخابات چهارمین دوره شورای شهر سبزوار درخرداد 92 با حلاوتی خاص از توانمندی های فرهنگی، تاریخی و گردشگری سبزوار سخن می گفت و حتی متن مصاحبه خود با رادیوی رسمی کشور سوییس درباره اماکن و جاذبه های گردشگری سبزوار را در پایگاه خبری تحلیلی سبزوارآنلاین منتشر کرده بود، و چنین به نظر می رسید که او قرار است با برنامه هایی دقیق و حساب شده برای حوزه میراث فرهنگی سبزوار وارد شورای چهارم شود، در مدت یک سال و دو ماه گذشته که از حضورش در این مجلس محلی غرب خراسان رضوی می گذرد، ظاهرا در عمل نتوانسته دست آورد خاصی در این زمینه برای دیار سربداران داشته باشد.

چرا که در این یک سال گذشته، هیچ تغییر و تحول محسوس و اقدامات بنیادین خاصی در عمل، در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار مشاهده نشده است.

اینک اما امضای تفاهم نامه راه اندازی سایت موزه در محل تپه دامغانی سبزوار هرچند هنوز در حد یک قرار داد روی کاغذ است، اما روزنه امیدی است که می تواند بیانگر آن باشد که مسعود پسندیده پس از اینکه از سمت نایب رئیسی شورای شهر کنار رفته است، قصد دارد بیشتر پیرامون اهداف و وظایف کمیسیون تخصصی خود در شورا فعالیت کند.

اگر چنین حدسی صحیح باشد، برای دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری در سبزوار بسیار جای خرسندی است، زیرا پسندیده یکی از اعضای جوان، پرانرژی و متنفذ شورای شهر است که تا کنون درچند فقره خاص از فعالیت های شورا ثابت کرده است، در مواقع نیاز از قدرت چانه زنی و لابی گری کافی برای پیش برد اهداف و برنامه هایش برخوردار است.

لذا اگر با همان قدرت و انرژی به دنبال پروژه های مرتبط با حوزه گردشگری سبزوار باشد، می توان آینده ای امیدوار کننده را دراین زمینه برای شهر دیرینه های پایدار انتظار داشت.

اینک سبزواری ها باید مدتی منتظر بمانند تا به تدریج آشکار شود که آیا امضای تفاهم نامه ایجاد سایت موزه در محل تپه دامغانی سبزوار توسط مسعود پسندیده و سازمان میراث فرهنگی کشور، یک قرار داد کاغذی جدید مانند هزاران مورد دیگر است که قرار است تا همیشه و یا تا مدت هایی مدید در بایگانی شورای شهر باقی بماند و یا اینکه مسعود پسندیده با جدیت لازم پی این تفاهم نامه را می گیرد و درمدت حضورش در شورای چهارم ، مفاد آن را اجرایی خواهد کرد؟

اینک اسرارنامه به انتشار متن کامل خبری می پردازد که وبسایت شهرداری سبزواردر این زمینه منتشر کرده است:

 امضای تفاهم نامه ایجاد سایت موزه در تپه دامغانی سبزوار

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر از امضای تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور برای ایجاد سایت موزه در محل تپه دامغانی سبزوار خبر داد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی شهرداری سبزوار، پسندیده در بازدیدی که جمعی از علاقمندان به اثار و ابنیه های تاریخی سبزوار از آثار تاریخی این شهر داشتند در گفتگو با خبرنگاران گفت: شورای سوم پیگیری های خوبی در این خصوص انجام داده بود و ما در کمیسیون گردشگری با رایزنی هایی که شهردار محترم دکتر طالبی با سازمان میراث فرهنگی داشتند تفاهم نامه ایجاد سایت موزه به امضا رسید .

وی افزود: با توجه به ظرفیت های خوبی که این منطقه به لحاظ گردشگری دارد و در کنار کمربندی تهران به مشهد واقع شده و سالانه میزبان میلیون ها مسافر و زائر بارگاه رضوی است درصدد هستیم مقدمات ایجاد سایت موزه را در فضای کوچکتری فراهم کنیم چرا که محدوده طرح حدود110 هکتار می باشد.

اما مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی نیز که در این بازدید حضور داشت با بیان اینکه بیش از 3 هزار تپه تاریخی و باستانی در خراسان‌رضوی وجود دارد، گفت: یکی از ارزشمند ترین این تپه ها تپه دامغانی است که در سال های گذشته کاوش های باستان شناسی خوبی در آن انجام گرفته است.

لباف خانیکی با اشاره به تپه تاریخی دامغانی‌های شهر سبزوار با بیان اینکه بر اساس مستندات تاریخی موقعیت فعلی شهر سبزوار روی لایه‌های تاریخی آن بنا شده است، اظهار کرد: این شهرستان دارای ویژگی خاصی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است و یکی از درخواست‌ها و پیگیری‌های ایجاد منطقه تاریخی و موزه معماری برای این شهر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه میراث فرهنگی عجله‌ای برای انجام کاوش از این تپه‌های تاریخی و خروج آثار نهفته در آن ندارد، ادامه داد: این آثار تاریخی در حقیقت میراث آیندگان ما هستند و از آثار به‌دست آمده از آن می‌توان تاریخ کشور را تدوین کرد.

وی با بیان اینکه در این تپه‌های تاریخی می‌توان آثار گران‌بهایی را پیدا کرد که هرکدام دارای اطلاعات خاصی از دوران تاریخی مختلف هستند، افزود: برای ایجاد سایت موزه، موزه‌های باز و موزه‌های معماری مشکلاتی از جمله مالکیت این مجموعه‌ها را داریم که ابتدا باید این مسائل برطرف شود تا در آینده و پس از ایجاد سایت موزه دچار مشکل نشویم.

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز گفت: اعتبارات بر اساس نیازهای سازمان در زمینه بناهای تاریخی اختصاص می‌یابد که در حال حاضر بخشی از اعتبارات عمرانی و جاری در چهارچوب برنامه‌هایی که ما ارائه کرده‌ایم اختصاص یافته که بنا به اولویت‌هایی که داریم هزینه می‌شود.

لباف خانیکی با بیان اینکه بخش تاریخی و بی‌نظیر استان بر اثر آسیب‌های انسانی و طبیعی در حال تخریب هستند و وظیفه ما حراست از این آثار ارزشمند است، ادامه داد: اعتبارات ما برای مرمت بناهای تاریخی بسیار اندک است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تعداد آثاری که نیاز به مراقبت و مرمت دارد بسیار زیاد است، افزود: ما برای حفظ و مرمت آثار آسیب‌دیده اعتبارات اندکی به نام اضطرار داریم و تا جایی که امکان داشته باشد و آن هم براساس اولویت‌بندی بناها این اعتبارات را هزینه می‌کنیم.

منبع: وبسایت شهرداری سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

از سر گرفتن فعالیت های مسعود پسندیده در فیسبوک

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما