روزنه های امید برای کاهش مشکل بیکاری جوانان

رشد محسوس صنعتی سبزوار و کسب جایگاه سوم خراسان رضوی از لحاظ تعداد صنایع

مدتی است خبرهایی مبنی بر رشد صنعتی سبزوار و ارتقاء جایگاه این شهرستان به رتبه سوم و یا حتی دوم استان خراسان رضوی در صنعت در رسانه ها منتشر می شود.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، خبرهایی که از افتتاح واحدهای جدید صنعتی ، پرشدن ظرفیت شهرک صنعتی شماره یک و شروع احداث صنایع جدید در شهرک صنعتی شماره 2 و نیز پیگیری برای جانمایی و احداث شهرک صنعتی شماره 3 و ... حکایت می کنند، همه دلالت بر رونق فعالیت های اقتصادی و صنعتی در سبزوار دارد. (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4)

مسئولان مربوطه نیز دائماً به اعلام این موضوع از تریبون های رسمی خبری می پردازند تا جایی که کم کم این امید را در دل جوانان سبزواری که عمده ترین مشکل خود را در سال های اخیر همواره بیکاری می دانسته اند، ایجاد می کند که شاید بالاخره قرار است با رشد و توسعه صنعتی شهرشان، مشکل بیکاری آنان نیز تا حد زیادی مرتفع شود.

با این حال این خبرها شاید هنوز برای بسیاری از مخاطبان سبزواری باور پذیر نباشد، چرا که مدت هاست عادت کرده اند از ضعف صنعتی سبزوار بشنوند و بخوانند.مگر آن عده از جوانانی که خودشان در همین مدت در یکی از کارخانه های سبزوار مشغول کار شده اند و هر روز برای رسیدن به محل کارشان راهی شهرک صنعتی شماره یک ، دو و یا دیگر صنایع خارج از محدوده شهرک ها می شوند.و آن ها بهتر از هرکس دیگری رشد صنعتی سبزوار را در چندسال اخیر درک کرده اند.

از بین یکی از این جوانان دوستی را می شناسم که تحصیل کرده رشته نقشه کشی صنعتی است و آن اوایل که دراین رشته تحصیل می کرد هیچ امیدی برای اشتغال در سبزوار نداشت و می گفت باید بعد از فارغ التحصیلی و سپری کردن دوران سربازی برای کار به تهران یا مشهد یا دیگر شهرهای صنعتی کشور مهاجرت کند.

اما دست بر قضا دوران سربازیش که به پایان رسید در یکی از کارخانه های موجود در شهرک صنعتی شماره 1 سبزوار در راستای تخصصش مشغول به کار شد که آن زمان این موضوع برای خودش و اطرافیانش شبیه معجزه بود.

حمید(نام مستعار) مدتی بعد می گفت از شرایط کارش در شرکت فعلی راضی نیست و می خواهد آنجا را ترک کند و به جای دیگری برود. وقتی نا امیدانه از او پرسیدم آیا مطمئن است حتی اگر در تهران یا مشهد کارخانه ای را پیدا کند که حقوق بیشتری نسبت به سبزوار به او بدهند، می تواند از پس هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ بر بیاید؟ گفت: اصلا قرار نیست برای پیدا کردن شرکت جدید به شهر دیگری برود و در همین سبزوار می گردد و جای جدیدی را پیدا می کند.

ازاو پرسیدم با این اوضاع بیکاری و نبود صنایع کافی چه طور اینقدر با اطمینان خاطر می گوید در یکی دیگر از صنایع سبزوار کار پیدا می کند؟ و پاسخ حمید این بود که خوشبختانه چندسالی است تعداد صنایع افزایش چشمگیری یافته و به خصوص برای رشته او (نقشه کشی صنعتی) در بین همین صنایع موجود سبزوار بازار کار خوبی وجود دارد.

هرچند موضوع رشد صنعتی سبزوار و موقعیت کنونی آن، نیاز به گزارش های کامل تر و گفتگوهای متعدد با صنعتگران مختلفی در سبزوار دارد (و نه صرفا مسئولان) که ان شاالله اسرارنامه یا سایر رسانه های محلی دیار سربداران در آینده به تهیه گزارش های میدانی بیشتر از وضعیت صنایع این شهر اقدام خواهند کرد، اما دراین مجال قصد داریم نگاهی بیاندازیم به جدیدترین اظهارات رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار که آمارهایی در این رابطه ارائه داده است.

علی امیدبخش در گفتگویی که به تازگی با خبرگزاری ایرنا انجام داده درباره وضعیت صنایع و معادن سبزوار گفته است:


حجم سرمایه گذاری صنعتی در سبزوار پنج برابر شد

سبزوار - ایرنا - رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: حجم سرمایه گذاری صنعتی این شهرستان طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج برابر شده است.

'علی امیدبخش' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت، در مجموع 9 پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه ثابت حدود 140 میلیارد ریال و اشتغالزایی 151 نفر در سبزوار صادر شده است.

وی این رقم را در سال گذشته هفت پروانه بهره برداری با سرمایه حدود 28 میلیارد ریال و اشتغالزایی 148 نفر ذکر کرد.

وی با اشاره به افزایش پروانه های بهره برداری در این شهرستان اظهار کرد: صدور پروانه های بهره برداری در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 1.3 برابری داشته است.

وی مجموع پروانه های بهره برداری صنعتی سبزوار را 239 فقره با حجم سرمایه گذاری دو هزار و 613 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: چهار هزار و 883 نفر در این بخش مشغول کار هستند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار با اشاره به جایگاه سوم این شهرستان از نظر تعداد صنایع در استان خراسان رضوی افزود: سبزوار با توجه به توان معدنی، کشاورزی و زیر ساخت های موجود می تواند جایگاه خود را ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه سبزوار به عنوان یک قطب معدنی مطرح است و از نظر صنایع معدنی و جانبی می تواند گسترش یابد اظهار کرد: توان بخش کشاورزی این شهرستان نیز در تولید محصولاتی از جمله دانه های روغنی و پنبه، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری را بسیار توجیه پذیر کرده است.

امید بخش، ادامه داد: همکاری بین مسوولان این شهرستان موجب جهش خوب صنعتی در سبزوار شده و مسوولان اجرایی نهایت همکاری را در حد توان با سرمایه گذاران دارند.

وی قرار گرفتن در مسیر تردد زائرین حضرت ثامن الحجج (ع) ، وجود فرودگاه و زیرساخت های توسعه ، فعالیت دو شهرک صنعتی ، وجود دانشگاه های متعدد و نیز نیروی متخصص و تحصیل کرده را از جمله مزایای شهرستان سبزوار برای سرمایه گذاری برشمرد.

سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

 


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مشخصات شهرک صنعتی شماره یک سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما