افتتاح اولین پایگاه کویرنوردی غرب خراسان رضوی گامی رو به جلو برای توسعه گردشگری دیار سربداران

اولین پایگاه کویرنوردی در غرب خراسان رضوی ، پنجشنبه گذشته با حضور دکتر پرویز کردوانی یکی از اساتید پیشکسوت و علاقه مندان محیط زیست ایران در کلاته مزینان شهرستان داورزن افتتاح شد.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، این اتفاق که روزنه امیدی برای توسعه گردشگری دیار سربدران است، در صورت دریافت حمایت های موثر از سوی مسئولان و مردم محلی می تواند نقطعه عطفی در توسعه پایدار منطقه محسوب شود.
چرا که گردشگری امروز به یکی از پرسودترین صنعت های موجود در جهان تبدیل شده و بسیاری از کشورهای توسعه یافته سال هاست که یکی از منابع اصلی درآمدشان را بر اساس ثروت های کسب شده از محل گردشگری برنامه ریزی کرده اند.
نکته جالب تر اینجاست که بررسی ها نشان داده است بیشتر گردشگران اروپایی که به ایران سفر می کنند، در میان جاذبه های طبیعی مختلفی که در کشورما وجود دارد، به کویرها بیشتر از سایر نواحی علاقه نشان می دهند. چرا که آن ها که از قاره ای سراسر سبز که از چشم اندازهای کوهستانی و ساحلی زیادی نیز برخوردار است ، به ایران زمین سفر می کنند، دیدن مناظر کویری نسبت به سایر جاذبه های طبیعی، برایشان از جذابیت بیشتری برخوردار است. (منبع)

خوشبختانه در ایران مناطقی نظیر شهداد کرمان و ... چند سالی است در زمینه گردشگری کویر برنامه ریزی های خوبی داشته اند به طوری کویر شهداد در مهرماه گذشته با جذب 150 گردشگر خارجی که اکثر آنان توریست های آلمانی و ایتالیایی بوده اند، نشان داد کویرها نه تنها برخلاف نگاه سنتی رایج در میان بعضی ازما، مناطقی بی فایده و بایر نیستند، بلکه می توانند به منابعی برای جذب گردشگر و کسب ثروت برای کشور تبدیل شوند.(منبع)

مجله اینترنتی اسرارنامه قبل از این بارها نسبت به مزیت وجود مناطق کویری در اطراف سبزوار اطلاع رسانی کرده و مطالب متعددی را منتشر نموده است.که نمونه ای از این مطالب در پیوندهای زیر قابل دسترسی است:

جذابیت کویرهای مرکزی ایران برای گردشگران اروپایی

برای آبادانی سبزوار کویر مزینان را دریابید

صنعت اکوتوریسم سبزوار

هر گردشگر یک روز  برای توسعه داورزن


در میان کویرهای زیبا و متعددی که می توان در اطراف سبزوار پیدا کرد، کویر مزینان که روستاهای مزینان و کلاته میزنان را در بر می گیرد، یقینا از جذابیت ویژه ای برخوردار است چرا که با نام و خاطرات معلم و متفکر بزرگ معاصر دکتر علی شریعتی پیوند خورده است.
در واقع کویر مزینان و نیز کویرهای اطراف روستاهای حارث آباد ، دولت آباد و ... که هریک به ترتیب زادگاه دکتر علی شریعتی، خواجه ابوالفضل بیهقی و محمود دولت آبادی از بزرگترین نویسندگان ایرانی هستند، در صورتی که گردشگری کویر در این مناطق راه اندازی شود و پا بگیرد می تواند با گردشگری ادبی تلفیق شده و لذت بیشتری را بری بازدیدکنندگان به همراه بیاورد و به مرور زمینه اشتغالزایی و درآمدزایی بیشتر برای مردم محلی را فراهم بیاورد.
 

خبرگزاری ریال نیوز، ویژه اخبار اقتصادی ایران و جهان خبر راه اندازی پایگاه کویرنوردی سبزوار را به شرح زیر منتشر کرده است:

اولین پایگاه کویرنوردی سبزوار افتتاح شد

 اولین پایگاه کویرنوردی سبزوار در داورزن به دستان پروفسور پرویز کردوانی در روز ۵شنبه هشتم آبان ماه در محل روستای کلاته مزینان افتتاح ومورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش ریال نیوز ، پرفسور کردوانی در مراسم اولین تور کویر نوردی سبزوار به همراه فرماندار ، شهردار ، اساتید دانشگاه و جمعی از دانشجویان این شهرستان  کویر سبزوار و  داورزن را منطقه ای بکر دانست و  تصریح کرد:پتانسیل های نهفته در آن به مراتب از اکثر مناطق دیگر ایران پربارتر وگرانبها تر است.

وی با اشاره به مناسب بودن داورزن برای گردشگری گفت: زمینه های فراوانی برای سرمایه گذاری در جذب توریسم با استفاده از معماری های سنتی و ادامه ساخت وسازهای مسکونی با جلوه های قدیمی وجود دارد که باید از ان بهره برد.

پدر کویر شناسی ایران  با گشت وگذار در مناطق کویری داورزن از مسیر باشتین ،بروغن،چشام،باقراباد،رضا اباد،کلاته مزینان و داورزن گفت:مسئولان شهرستان باید با تدابیر به دنبال تولید مواد غذایی باشند و با احیای  قنات ها ، سفره های زیر زمینی را حفظ کنند.

وی در ادامه اظهار داشت:نباید از یک چاه فقط برای امور کشاورزی استفاده کرد بلکه باید با تحول و نوآوری به دنبال بهره برداری چندمنظوره از آب های کشاورزی بود.

کردوانی درادامه مطلب افزود:برخی از خاک های منطقه حاوی پتاسیم است که با آزمایش خاک می توان دیگر از کودهای شیمیایی برای زراعت استفاده نکرد.

وی گفت:ذخیره سازی آب از مهمترین مسائلی است که باید به آن پرداخته شود تا آیندگان نیز از این نعمت الهی بهره مند شوند.

وی خاطر نشان کرد:ایجاد اشتغال متعدد نیازمند آب نیست و مسئولان با به وجود آوردن خانه جوانان از استعدادهای بالقوه ونهفته آنها برای امورات و اشتغالزایی استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری ریال نیوز

 

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از فرماندار شهرستان داورزن درباره افتتاح نخستین پایگاه کویرنوردی غرب خراسان رضوی در کلاته مزینان چنین نوشته است:

 

 پایگاه کویرنوردی شهرستان داورزن بهره برداری شد

سبزوار - ایرنا - پایگاه کویرنوردی در روستای کلاته مزینان شهرستان داورزن طی مراسمی با حضور پروفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران به بهره برداری رسید.

فرماندار داورزن در این مراسم گفت: پس از طی مسیر 15 تا 20 کیلومتری از جاده بین المللی داورزن، دسترسی به کوهستان و پس از طی حدود 25 کیلومتر در جنوب این شهرستان دسترسی به کویر فراهم می شود.

'رضا فلاحی' با اشاره به عبور سالانه حدود 20 میلیون مسافر و زائر از مسیرهای این شهرستان افزود: باید برای این توان شهرستان برنامه ریزی کرده و سعی کنیم از این ظرفیت در راستای سند آمایش داورزن بهره برداری نماییم.

وی بیشترین توان و استعداد شهرستان داورزن را در زمینه های کشاورزی، صنایع تبدیلی و گردشگری عنوان کرد و گفت: دو کاروانسرای مزینان و مهر از بناهای تاریخی دوره اسلامی هستند که با اندکی سرمایه گذاری می توان به عنوان مراکز خدماتی، اقامتی و رفاهی برای جذب گردشگران از آنها استفاده نمود.

فرماندار داورزن همچنین به آتشکده آذر برزین در ارتفاعات شمال روستای ریوند و مجموعه تاریخی روستای باشتین این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: این بنا مهمترین اثری است که به قبل از تاریخ تمدن اسلامی برمی گردد.

فلاحی، با بیان اینکه دهها اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان داورزن شناسایی شده است افزود: مهمترین قدم در بهره گیری از آثار تاریخی و گردشگری، شناساندن این مناطق به مسافران و گردشگران است.

وی ادامه داد: هر چند مطالعات پراکنده در زمینه شناسایی این آثار تاریخی انجام شده ولی باید این مطالعات جمع آوری، تدوین و در یک سند گردشگری مشخص شود.

وی با اشاره به مناسب بودن داورزن برای گردشگری گفت: زمینه های فراوان برای سرمایه گذاری در جذب گردشگر با استفاده از معماری های سنتی و ادامه ساخت وسازهای مسکونی با جلوه های قدیمی وجود دارد که باید از آن بهره برد.

فرماندار داورزن اظهار کرد: از سرمایه گذاران در حوزه گردشگری این شهرستان حمایت کرده و تسهیلات لازم را در اختیار آنان قرار می دهیم.

بیشتر روستاهای شهرستان داورزن در مسیر جاده قدیم ابریشم قرار دارد.

مرکز شهرستان داورزن در 310 کیلومتری غرب مشهد مقدس واقع است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

گزارش تصویری

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

عکسی که هنرمند عکاس سبزواری به خاطر آن خاک خورد

نظرت را بنویس
comments

حمیدیان

خیلی هم خوب :)
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما