علی رغم افتتاح کشتارگاه نیمه صنعتی

سبزوار همچنان نیازمند کشتارگاه صنعتی، با تعلل های بی دلیل سرمایه گذار!

وبسایت شهرداری سبزوار در روزهای اخیر گزارش تأمل برانگیزی از روند بسیار طولانی شده احداث کشتارگاه صنعتی سبزوار منتشر کرده است، که در این گزارش مصاحبه هایی با یکی از اعضای شورای شهر و یکی از معاونان فرمانداری سبزوارنیز منتشر شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند معمولا در سبزوارگفته می شود یکی از دلایل عدم رشد و توسعه صنعتی این شهر عدم همکاری مسئولان با سرمایه گزاران بخش خصوصی است. اما طبق آنچه در این گزارش از سوی شهرداری سبزوار آمده و دو تن از چهره های سرشناس مدریتی شهرستان نیز بر آن صحه گذاشته اند، به نظر می رسد بعضی اوقات نیز روحیه سودجویی و منفت طلبی بیش از حد برخی سرمایه گذاران بخش خصصی نیز عامل دیگری برای عدم رشد صنعتی این شهر بوده است.

البته در این فقره نیز هرچند به نظر می رسد مقصر سرمایه گذار بخش خصوصی است که ظاهرا از ابتدا برای احداث کشتارگاه صنعتی سبزوار چندان مصمم نبوده است، اما عملکرد ضعیف و منفعلانه مسئولان مربوطه نیز به نوبه خود قابل بحث و و بررسی است.چرا که انگار نهاد شورا و فرمانداری شهرستان و سایر دستگاه های مرتبط، نیز در این 10سال گذشته، تقریبا دست روی دست گذاشته و به راحتی اجازه داده اند تا توسط یک سرمایه گذار سودجو و یا بی کفایت بازی داده شوند و کلاه بر سرشان برود.

اینک با ذکر این مقدمه کوتاه، اسرارنامه به انتشار گزارش وبسایت شهرداری سبزوار از روند ده ساله تخلف سرمایه گذر بخش خصوصی از مفاد قراردادی می پردازد که می بایست سال 86 یعنی حدود 8 سال قبل تحقق می یافت:

 

بازخوانی یک پرونده راکد از کشتارگاه صنعتی سبزوار

سال 83 بود که پروانه تاسيس و اخذ موافقت نامه اصولی کشتارگاه صنعتی دام سبزوار براي يکي از متقاضيان بخش خصوصی جهت ایجاد کشتارگاه صنعتی دام سبزوار صادر شد. سرمایه گذار حدود روستاي استير سبزوار، با مساعدت مسولان محلي امكاناتی از جمله زمين، آب و برق و تسهيلات بانكي را در اختيار گرفت و طي توافق انجام شده قرار بود خط كشتار كشتارگاه را در حدود سال 85 راه اندازي كند اما احداث كشتارگاه توسط اين شركت تنها محدود به احداث تعدادي سوله و ديوار كشي دور زمين شد. روند كند انجام عمليات اجرايي احداث كشتارگاه صنعتي توسط اين شركت اعتراض مسئولان محلي سبزوار را برانگيخت و سخن از خلع يد از اين پيمانكار به ميان آورد چرا که سرمایه گذار تسهیلات را با سود پایین دریافت و طرح را نیمه تمام رها کرده است.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی شهرداری سبزوار، معاون عمرانی فرماندار سبزوار در این رابطه گفت: سرمایه‌گذار قبلی که قرار بود این کشتارگاه صنعتی را احداث کند، هنوز تعیین تکلیف نشده و متاسفانه از تسهیلات شهرستان نیز مبلغی بالغ بر 700 میلیون تومان را دریافت کرده که با اقدام مجموعه مدیریت شهرستان مابقی وام که مبلغ 150 میلیون تومان است، بلوکه شده است.

محمد کلاته با بیان اینکه جلسات متعددی با سرمایه‌گذار قبلی گرفته شده تا تکلیف کشتارگاه صنعتی مشخص شود، تصریح کرد: متاسفانه کشتارگاه صنعتی سبزوار که نیاز مهم شهرستان است هنوز به سرانجام نرسیده، در خواست ما از دستگاه قضایی و استانداری پیگیری و تعیین تکلیف این طرح است.

وی گفت: ما از بانک کشاورزی که ارائه‌دهنده تسهیلات به این فرد بوده انتظار داریم تا در احقاق حقوق شهرستان و بازگرداندن مبلغ تسهیلات داده شده، تلاش بیشتری را داشته باشد.

کلاته افزود: هر چند کشتارگاه نیمه صنعتی سبزوار چندی پیش به بهره برداری رسید اما با توجه به وجود دام زیاد در منطقه ضرورت احداث کشتارگاه صنعتی بیش از پیش احساس می شود.

معاون عمرانی فرمانداری سبزوار اظهار کرد: این استعداد در سبزوار وجود دارد که ما به فکر کشتارگاه صنعتی باشیم چرا که این طرح از خروج دام زنده از منطقه جلوگیری و ارزش افزوده بیشتری را نصیب شهر می نماید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر سبزوار نیز با بیان اینکه در موضوع کشتارگاه صنعتی دام سبزوار بنده تنها دانسته های خود را بازگو می کنم، گفت: به نظر می رسد در حال حاضر شاید ظرفیت های قانونی ما اجازه برخورد با این مسئله را نمی دهد، چرا باید فردی بیاید، مجوز، زمین و وام بگیرد و عملا وام را صرف اوراق زود بازده نماید و اصل پروژه را رها کند.

جلال تعصبی افزود: 3 سال قبل آقای"ی" در جلسه ای که در فرمانداری سبزوار پیرامون بررسی علل تاخیر روند کشتارگاه صنعتی برگزار شد، با چهره ای حق به جانب خواستار رفع توقیف وام خود شد.

وی تصریح کرد: در آن جلسه، 3 نفر از جمله معاون وقت فرماندار سابق و 2 نفر از کارشناسان این حوزه انتخاب شدند تا میزان هزینه کرد این فرد در کشتارگاه صنعتی دام را برآورد و صدق گفتارش را بسنجند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: پس از بازدید، در گزارش خود به فرمانداری اعلام کردیم که ما از روند این طرح صنعتی نه تنها رضایت نداریم بلکه گله مندیم چرا که ما تنها چند متر زمین و برخی از تجهیزات و تاسیسات را مشاهده کردیم.

تعصبی گفت: ما در گزارش خود توصیه کردیم که اگر این فرد واقعا تمایل به احداث کشتارگاه صنعتی در سبزوار دارد وامش را نه به صورت یک جا بلکه در چند نوبت دریافت کند.

وی خاطر نشان کرد: چند ماهی که گذشت متوجه شدیم که وی 700 میلیون تومان را دریافت و کار را در همان مقطع رها کرده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر سبزوار با اظهار اینکه چند سالی است که ما با این چالش دست به گریبان هستیم، اظهار کرد: اگر ظرفیت قانونی اجازه دهد، باید قوه قضائیه در این قضیه ورود پیدا کند چراکه بخشی از سرمایه و تسهیلات شهری در برهه از زمان توسط فردی اخذ شده که مبلغ ناچیزی نبوده است.

تعصبی گفت: به نظر شما تکلیف این فرد که 10 سال شهر را در اجرای طرحی شهری و صنعتی بلاتکلیف گذاشته چیست، آیا باید همچنان بدون اخذ زمین و فسخ قرارداد به کار خود ادامه دهد؟

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: از همه مسئولان شهری و استانی می خواهیم از همه ظرفیت های قانونی برای احقاق حق مردم سبزوار تلاش کنند.

در ادامه این مطلب یادآور می شویم که حدود دو سال قبل خبری از جانشین معاون خدمات شهری وقت شهرداری مبنی بر از اخذ مجوز جواز تاسیس کشتارگاه صنعتی سبزوار منتشر کردیم که وی در آن ضمن تقدیر از وفاق و همدلی مسئولان شهری گفت: برای احداث کشتارگاه صنعتی به جد پیگیر اخذ سند زمین مورد نظر و مجوز آب از ادارات ذیربط هستیم.

اما بعد از این قضایا جانشین وقت معاون خدمات شهری سبزوار گفت: برای بار دوم این جواز تاسیس کشتارگاه صنعتی دام سبزوار توسط شهرداری تمدید شد اما با توجه به قول مساعد مدیرکل سابق اداره کل راه و شهرسازی جهت تحویل زمین 3 هکتاری واقع در ضلع جنوبی کال شور در جاده دولت آباد هنوز اقدامی جهت در اختیار دادن این زمین انجام نشده است؟

در هر صورت باید منتظر ماند و دید که مسئولان شهرستان چه اقدام موثری برای این مسئله خواهند کرد. ایا طرح نیمه تمامی که سرمایه گذار آن هنوز خلع ید نشده را به اتمام می رسانند یا طرحی را شهرداری دو سال در انتظار سند زمین معطل مانده را پیگیری می کنند.

منبع: وبسایت شهرداری سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نخستین کشتارگاه نیمه صنعتی دام سبزوار بهره برداری شد

نظرت را بنویس
comments

فرشته ملوندی

با سلام .کشتارگاه نیمه صنعتی و تجهیز شده که اکنون مورد بهره برداری قرار گرفته به هیچ عنوان مقایرت با گفته های مسئو لین شهرستان سبزوار ندارد و کل سرمایه گذاری در این کشتارگاه به کمتر از 50میلیون تومان نمیرسد و دارای فقط یک خط ریل دام سبک و یک خط ریل دام سنگین میباشد که حتی اهن های به کار رفته در این مکان از اهنهای کشتارگاه سنتیه 35 سال پیش میباشدو هیچ گونه دستگاه و امکاناتی که مسئو لین فرموده ا ند در این کشتارگاه تجهیز شده اصلا صحت ندارد . لطفا بازدید به عمل اورده و با چشمان خود شاهد باشید . ممنون

مفتح

جای بسی تامل است چیزی که در این دعوا فراموش شده حق مردم می باشد آن هم از جهات مختلف 1: پول بیزبون مردم در دستان یک فرد خاص 2: بلاتکلیفی یکی از بزرگترین صنایع سبزوار که ارزش فراوری آن کم از یک صنعت مادر ندارد 3: ورود گوشت غیر بهداشتی در سبد غذایی مردم 4: جلوگیری از خروج دام زنده 5: اشتغال زایی در قبل از کشتار و نیز بعد از کشتار 6: .... و سئوال اینه که در این کشور یعنی اینقدر باید یک موضوع به این راحتی فکر تمام مسئولین یک شهر را بهم بریزد و حتی بعد از 10 سال مرتفع نشود پس این دستگاه بروکراسی طویل کشور بدرد چی می خورد مگر دزدی چیه این آقا یا مقصره یا نیست بلاتکلیفی از کجاست
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما