وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دانشجویان مسلمان اروپا شریعتی را شهید می دانستند

علی جنتی وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دولت یازدهم امروز میهمان برنامه تلویزیونی شناسنامه  در شبکه 3 سیما بود و یکی از موضوعاتی  که جنتی در این برنامه به صحبت درباره آن پرداخت، دکتر علی شریعتی بود.

این بخش از سخنان جنتی درباره شریعتی به نقل از وبسایت تابناک به شرح زیر است:

شناسنامه: .....من ‌خوانده‌ام که مطالعات بسیار عمیقی هم در باب مسائل انقلاب و کارهای فرهنگی نیز داشتید. از همان نوجوانی سرکلاس امام(ره) شرکت داشتید و سخنرانی‌های بزرگ امام مانند کاپیتولاسیون را درک کرده بودید.در کتاب خاطراتتان خواندم. دکتر شریعتی اثرگذاری خوبی در قشر فرهیخته و دانشجو ایجاد کرده بود. در جایی اذعان داشتید غذای فکری که شریعتی به جوانان ارائه می داد، غذای ناب و خالصی نبوده است و برخی انحرافات در آن وجود داشت؛ چطور می شود ایشان نگرش سطحی به اسلام داشته باشد و بتواند این چنین جوانان را جذب کند؟


جنتی: شعارهایی که شریعتی مطرح می کرد، شعارهای انقلابی بود؛ در آن زمان، فضا، فضای انقلابی بود آن زمان که عناصر چپ و مارکسیست در دانشگاه ها نفوذ داشت و فعالیت های تبلیغاتی انجام می داد؛ در چنین شرایطی فردی که به نام اسلام علم مبارزه و مقابله با رژیم را مطرح می کند، به طور طبیعی جاذبه هایی خواهد داشت.


شریعتی بیشتر جامعه شناس بود، نمی‌توان گفت اسلام شناس به معنای کامل بود؛ به طور طبیعی ضعف هایی در گفتار و برداشت های وی از اسلام وجود داشت؛ برخی نکاتی که از سوی وی مطرح می شد همانند نکاتی که در خصوص مرحوم مجلسی مطرح کرد، این گونه تلقی می شد که تمام روحانیت را زیر سوال می برد؛ در حالی که وی روحانیونی که اهل مبارزه نبودند را بیشتر مورد انتقاد قرار می‌داد.


زمانی که مرحوم شهید محمد منتظری تمام کتاب های شریعتی را به حضرت امام (ره) دادند و ایشان مورد مطالعه قرار دادند، حضرت امام (ره) از نوع برخورد شریعتی با مرحوم مجلسی در زمان صفویه اظهار ناراحتی کرده بودند؛ شریعتی هر کسی را که شاهان سابق را به نوعی تائید می کردند، مورد نقد قرار داده است که مرحوم مجلسی نیز از جمله این افراد هستند.


شناسنامه: نکته حضرت امام (ره) در این مورد چه بود؟


جنتی: نکته حضرت امام (ره) این بود که شخصیت مرحوم مجلسی شخصیتی والا و وارسته بود و خدمات وی به اسلام و تشیع بسیار ارزنده است؛ این شخصیت از سوی شریعتی در بحث تشیع صفوی و تشیع علوی مورد نقد قرار گرفته است.


شناسنامه: بعد از فوت مرحوم شریعتی، آقای ابراهیم یزدی برای دانشجویان خارج از کشور پیامی از حضرت امام (ره) بگیرد و تلاش داشت حضرت امام (ره) شریعتی را شهید خطاب کند که حضرت امام (ره) این کار را انجام ندادند؛ شما هم در دیداری که با حضرت امام (ره) داشتید نقدی کردید اگر این کار انجام می شد اثر بهتری می گذاشت.


جنتی: نقد که نبود، ایشان در پیامشان فقط شریعتی یاد کرده بودند و این در بین دانشجویان مسلمان اروپا تأثیر منفی گذاشته بود، اثر بدی گذاشته بود آن‌ها می گفتند اگر کسی هم که در راه خدا مهاجرت کرده است و ان جا از دنیا رفته است شهید محسوب می‌‍شود. لذا من عنوان کردم اتحادیه دانشجویان ایرانی مقیم اروپا اندکی از پیام شما دلگیر هستند و انتظار داشتند به عنوان شهادت از مرگ شریعتی یاد می کردید؛ حضرت امام (ره) روی ترش کردند و فرمودند مگر من همانند روشنفکرها هستم که بگویم شهادت، شهادت. شهادت شرایطی دارد.


شناسنامه: شما هم چیزی نگفتید.


جنتی: من جرات نکردم دیگر حرفی بزنم.

 منبع: تابناک

 

گفتنی است شریعتی در 2 آذر 1312 در روستای کاهک داورزن از توابع شهرستان سبزوار متولد شد. خانواده پدری او متعلق به روستای تاریخی مزینان در 70 کیلومتری غرب سبزوار بودند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نگاهی به زندگی و مبارزات دکتر شریعتی با چند داستانک متفاوت

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما