آشنایی با کتابخانه بیت الهدی سبزوار

به مناسبت قرار داشتن در هفته کتاب و کتابخوانی اسرارنامه در مطلب پیش رو تصمیم به معرفی یکی از کتابخانه های عمومی فعال در شهرستان سبزوار دارد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند در میان شهروندان سبزواری بیشتر کتابخانه هایی نظیر ناوی، دکتر شریعتی، حاج ملاهادی سبزواری شناخته شده اند، اما چند سالی است با همت تعدادی از شهروندان نیک اندیش سبزواری، کتابخانه های جدیدی در این شهر تأسیس شده و به فعالیت می پردازند که از آن جمله می توان به کتابخانه تخصصی دکتر سیدمحمد علوی مقدم و کتابخانه عمومی بیت الهدی اشاره کرد که توسط خاندان ارجمند مقیمی در این شهر تأسیس شده است تا حسنه ای ماندگار در کارنامه اعمال این نیک اندیشان سبزواری باشد.

البته نگاهی به آمارهای اعلام شده، نشان می دهد، در دیار سربداران هنوز نیاز به احداث کتابخانه های بیشتری است تا فاصله این شهر با استانداردهای کتاب و کتابخوانی در ایران کاهش یابد که امید می رود با وجود سرمایه گذاری های بیشتر نیک اندیشان سبزواری این کمبود نیز برطرف گردد.

در ادامه مطلبی پیرامون معرفی کتابخانه عمومی بیت الهدی را منتشر می کنیم:

مقدمه:

وظيفه كتابخانه ها جمع آوري ، نظم بخشي و نگهداري منابع مختلف دانش بشري است. كه هدف از آن استفاده عموم مردم از اين منابع به منظور رشد معلومات و توسعه دانستنيهايشان مي باشد.

معمولا در كتابخانه ها منابع اطلاعاتي مختلفي مانند: كتابها، مجلات، مقالات، سي دي، و نيز امكان استفاده از اينترنت وجود دارد.

در اين بين كتابخانه عمومي بيت الهدي به ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم پرداخته و بدين منظور داراي امكانات نسبتا مناسبي مي باشد.

مشخصات كتابخانه:

ساختمان كتابخانه در سال 1389 با تلاش خيرين گرانقدر آقايان محمد علي و مهدي مقيمي به بهره برداري رسيده و جهت تجهيز به اداره کتابخانه هاي عمومي شهرستان واگذار گرديده است.. ساختمان کتابخانه در دو طبقه با فضايي به مساحت 155 متر مربع و زيربناي کل, حدود 300متر داراي يک سالن مطالعه و يک مخزن كتاب در دو طبقه مجزا مي باشد. اين کتابخانه رسما از اواخر تيرماه سال 90 شروع به ارائه خدمات به مراجعين محترم نموده است.

تصویر وقف نامه کتابخانه بیت الهدی سبزوار



كتابخانه داراي بخشهاي مختلفي شامل:

بخش امانت:

در اين بخش كتب مورد علاقه مراجعه كنندگان امانت داده مي شود و مراجعان مي توانند به مدت دو هفته از كتابها استفاده نمايند و در صورت نياز به مدت دو هفته ديگر مدت امانت را تمديد نمايند.

تمديد امانت به صورت تلفني نيز امكانپذير مي باشد.

بخش مرجع:

در اين بخش دانشجويان، محققين و دانش آموزان  مي توانند از كتب مرجع براي تحقيقات خود استفاده نمايند. كتابهاي مرجع به امانت داده نمي شوند و استفاده از آنها فقط در محيط كتابخانه ممكن       مي باشد.

بخش جستجو و اطلاع رساني:

در اين بخش به كمك رايانه و نرم افزار مخصوص كتابخانه ، مراجعان به جستجوي كتابهاي مورد علاقه خود پرداخته و با دادن مشخصات آن به كتابدار كتاب مورد نظر را دريافت مي نمايند.

همچنين درصورت نياز مراجعان، كتابدار به آنها در استفاده از نرم افزار كمك نموده و نيز در مواردي كه مراجعان به دنبال اطلاعات تخصصي در يك حوزه موضوعي خاص باشند، كتابدار با توجه به منابع موجود كتابخانه خود يا ساير كتابخانه ها، مراجعان را در يافتن پاسخ سئوالاتشان ياري مي نمايد.

مخزن كتاب:

كتابخانه بيت الهدي در حال حاضر داراي حدود 8000 نسخه كتاب در موضوعات مختلف شامل: علوم رايانه، روانشناسي، ديني و مذهبي، اجتماعي، سياسي، ورزشي، هنري، علمي، ادبي، رمان و داستاني، تاريخي، درسي دانشگاهي, تست درسي, کتب کودکان و نوجوانان, کتب نوسوادان و... مي باشد.

مخزن كتاب به شكل قفسه باز اداره مي شود و مراجعان مي توانند به صورت مستقيم كتاب مورد نظر خود را از قفسه انتخاب نمايند.

سالن مطالعه:

کتابخانه داراي يک سالن مطالعه با گنجايش حدود صد نفر، در يک طبقه مجزا و محيطي مطلوب و امکانات مناسب براي انجام مطالعه مي باشد .مراجعين مي توانند همه روزه در طول سال از اين سالن جهت انجام مطالعه و پژوهش استفاده نمايند.

بخش تازه هاي كتاب و مجلات:

در اين بخش جديدترين كتابها و مجلات منتشر شده جهت اطلاع رساني در معرض ديد مراجعين قرار    مي گيرد تا افراد بتوانند از آخرين كتابها و مجلات رسيده به كتابخانه آگاهي يابند.

بخش اينترنت:

با توجه به اينكه عده زيادي از محققين به دنبال اطلاعات و موضوعات مورد علاقه خود در سايتهاي مختلف اينترني هستند، كتابخانه بيت الهدي در صدد راه اندازي بخش اينترنت در آينده نزديك مي باشد.

با راه اندازي اين بخش امكان جستجوي مراجعين درسايتهاي اينترنتي و نيز امكان پرينت ، و ذخيره اطلاعات آنان ميسر خواهد شد.

بخش كودكان:

با توجه به اهميت نقش مطالعه در پرورش فكر و استعداد كودكان و خردسالان، كتابخانه داراي کتابهاي مختلف مخصوص كودكان ونيز امكان برگزاري كلاسهاي مختلف و همچنين پخش فيلم, کارتون, ارائه بازيهاي فکري و ساير سرگرميهاي تفريحي براي آنها مي باشد.

طرح كتاب من:

با استفاده از اين طرح، اعضاي كتابخانه مي توانند كتابهاي مورد علاقه خود را كه در كتابخانه موجود نيستند، سفارش دهند و كتابخانه با ثبت درخواست مذكور در سامانه نسبت به تهيه آن اقدام مي نمايد و كتاب ظرف مدت حداكثر يك ماه به دست مخاطب خواهد رسيد.


نمايه مقالات نشريات:

 اين نرم افزار با جمع آوري و دسته بندي مقالات بسياري از نشريات کشور, منبع بسيار ارزشمندي براي انجام تحقيق و پژوهش مي باشد و محققين مي توانند از مقالات آن پرينت تهيه نموده يا اطلاعات مورد نياز خود را بر روي سي دي يا فلش ذخيره نمايند.

ساير امكانات :

فعاليتهاي جانبي کتابخانه شامل موارد ذيل مي باشد:

n     برگزاري مسابقات كتابخواني ، نقاشي و .... به همراه اهداي جوايز

n     برگزاري نمايشگاه كتاب، نقاشي و ....

n     برگزاري جلسات ادبي و شب شعر

n     برگزاري كلاسهاي مختلف آموزشي

قابل ذکر است مسابقات کتابخواني به صورت اينترنتي و آنلاين همچنين مکتوب به صورت متناوب در اين کتابخانه برگزار مي گردد که علاقمندان مي توانند با مراجعه به آدرس اينترنتيwww.booki.ir     به عضويت شبکه کتابخوانان حرفه اي کشور در آمده و در مسابقات آن شرکت نمايند.

توانمنديهاي بالقوه:

كتابخانه داراي توانمنديهاي بالقوه زير مي باشد كه با توجه به علاقه مراجعان و فراهم آمدن امكانات لازم به صورت بالفعل درخواهد آمد:

&  برگزاري كلاسهاي آموزشي مختلف از جمله : كامپيوتر، خطاطي ، طراحي، معرق، سرود، قرآن و....

&  راه اندازي انجمن هاي مختلف و برگزاري جلسات و حمايت از فعاليتهاي آنها مانند ، کانونهاي ادبي، شب شعر، انجمن هنرمندان، انجمن كودكان, انجمن بانوان و ....

&  راه اندازي بخش كافي نت با كمك بخش خصوصي در محل كتابخانه

&  راه اندازي بانك لوح فشرده (سي دي) و همچنين راه اندازي سايت مستقل كتابخانه.

&  انتشار نشريه خبري با محتواي اخبار محلي، سرگرمي، ادبي، علمي.

آدرس:

سبزوار- خيابان سهراب (14 متري رضايي)- کوچه سهراب 4

تلفن:            2262464


 

منبع: وبلاگ کتابخانه عمومی بیت الهدی سبزوار

اسرارنامه پیش از این مطلبی را در معرفی مرحوم محمدعلی مقیمی موسس و واقف کتابخانه عمومی بیت الهدی سبزوار منتشر کرده است که شما گرامیان می توانید برای مطالعه این مطلب هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با کتابخانه عمومی فرامرز ناوی در سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما