سبزوار نیازمند احداث کتابخانه مرکزی / اجرای طرح تاکسی کتاب و اتوبوس کتاب در سبزوار

در روزهای اخیر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، فراخوانی جهت انتخاب پایتخت کتاب ایران را منتشر کرده است که هر شهری بتواند عنوان پایتخت کتاب ایران را از آن خود کند در نهایت به عنوان یکی از کاندیداهای دریافت عنوان پایتخت جهانی کتاب مطرح خواهد شد. (منبع) با این حال از پس چند سال وعده و وعید مسئولان برای راه اندازی کتابخانه مرکزی هنوز از این امکان زیرساختی و ضروری برخوردار نشده است.

به نظر می رسد یکی از روش هایی که اگر مسئولان فرهنگی دیار سربداران بخواهند این شهر را به عنوان یکی از کاندیداهای پایتختی کتاب ایران معرفی کنند، تسریع در احداث کتابخانه مرکزی این شهر باشد. که با توجه به جمعیت بالای جوان و تعداد زیاد دانشجویان در شهر سبزوار این نیازی بسیار ضروری است.

اما تا کنون متأسفانه قدم موثری در این زمینه برداشته نشده است. در همین زمینه مطالعه مطلب زیر به نقل از خبرگزاری فارس نکات زیادی را پیرامون نیازهای حوزه کتاب و کتابخوانی سبزوار روشن می سازد:

رئیس نهاد کتابخانه‌های سبزوار گفت: سبزوار نیازمند احداث کتابخانه مرکزی است.

زیبا باغانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی برای احداث کتابخانه مرکزی در شهرستان صورت گرفته، اظهار داشت: در سال گذشته زمینی برای ساخت این کتابخانه اختصاص یافت که متاسفانه به دلیل تامین نشدن بودجه این مرکز احداث نشد.

وی با بیان اینکه سبزوار دومین شهراستان خراسان رضوی در حوزه تعداد کتابخانه است، اظهار داشت: در حال 14 هزار نفر در کتابخانه‌های شهرستان عضویت دارند که این میزان در برابر جمعیت 240 هزار نفری سبزوار و تعداد اقشاری که می‌توانند کتاب را بخوانند بسیار ناچیز است.

رئیس نهاد کتابخانه‌های سبزوار با بیان اینکه در سطح شهرستان سبزوار 15 کتابخانه مشارکتی و مستقل زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها وجود دارد یادآورشد: براساس افق 1404 باید به ازای هر نفر چهار کتاب پیش‌بینی شود که متاسفانه این نسبت در شهرستان سبزوار فقط 6. است.

باغانی با اشاره به اینکه سبزوار از داشتن کتابخانه مرکزی، دیجیتال و کتابخانه استاندارد محروم است، افزود: یک کتابخانه استاندارد نیاز به 2 هزار متر زمین دارد تا بتواند ضمن ایجاد کتابخانه فضاهای فرهنگی دیگری را نیز در همین راستا درخود جای دهد.

وی با اشاره به نبود کتابخانه دیجیتال نیزگفت: مهم‌ترین مشکل ما در این حوزه نبود اعتبارات لازم و بودجه کافی است تا بتوانیم زیر ساخت‌های لازم برای ایجاد این کتابخانه را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها در سال 83 تاسیس شده است، خاطرنشان کرد: براساس قانون شهرداری‌ها باید 6 درصد از در آمدهای خود را به کتابخانه‌ها اختصاص دهند که متاسفانه این پول هیچ‌گاه به صورت واقعی و کامل پرداخت نمی‌شود.

باغانی با اشاره به اینکه از سال 91 سهم 6 درصد کتابخانه‌های سبزوار از طریق شهرداری پرداخت شده، افزود: البته پرداخت‌های صورت گرفته کامل نبود و مبالغ ناچیزی در این حوزه به ما پرداخت شده که پاسخگوی نیاز ما نیست.

وی با اشاره به طرح مجلس شورای اسلامی در حوزه تامین مالی کتابخانه‌ها نیز گفت: در صورت تصویب این طرح سهم 6 درصد شهرداری‌ها درصورتی که پرداخت نشود توسط خزانه‌داری کشور برداشت و به حساب نهاد واریز می‌شود که این کار کمک شایانی به نهاد کتابخانه‌ها است.

وی با بیان اینکه بیش از 200 هزار جلد در کتابخانه‌های سطح شهرستان نگهداری و در اختیار عموم مردم قرار گرفته است، اضافه کرد: حدود 10 هزار نسخه از این کتاب‌ها ویژه کودکان پیش‌بینی شده که در کتابخانه‌های عمومی سبزوار نگهداری و در اختیار آنان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از 45 درصد اعضای کتابخانه‌های سبزوار را دانش آموزان تشکیل می‌دهند، ادامه داد: دانش‌آموزان علاقه زیادی به مطالعه دارند و کمبود فضای کتابخانه‌هاو نبود امکانات به روز شده سبب شده تا رغبت دانش‌آموزان نیز به این حوزه کاهش یابد.

رئیس نهاد کتابخانه‌های سبزوار با اشاره به اینکه در راستای جلب مشارکت‌های مردمی و خیران، انجمن خیرین کتاب و کتابخانه‌ساز سبزوار تشکیل شده گفت: این مجمع پنج ماه پیش با هدف جلب مشارکت‌های خیران تشکیل شده که امیدوارهستیم با همت خیران بتوانیم گامی در حوزه ساخت، تجهیز و تامین نیازهای کتابخانه‌ها برداریم.

باغانی درادامه با اشاره به فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌ها در بخش‌های سه گانه سبزوار نیز ادامه داد: خوشبختانه ما در بخش ششتمد دارای کتابخانه هستیم و مردم نیز علاقه‌مندانه برای بهره‌مندی از کتاب در آن حضور میابند،اما در بخش روداب که از بخش‌های محروم کشور محسوب می‌شود فضایی تحت عنوان کتابخانه نداریم و مردم با همت شهرداری مکانی را در نقطه‌ای از بخش به اینکار اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: ما در بخش روداب بیش از 800 عضو کتابخانه داریم که این رقم نشان از علاقه‌مندی مردم این منطقه به مسئله کتابخوانی است.

رئیس نهاد کتابخانه‌های سبزوار با بیان اینکه حدود 11 روستای سبزوار بالای یک هزار نفر جمعیت دارند، گفت: از این تعداد تنها چهار روستای بالای یکهزار نفر کتابخانه مشارکتی دارند.

باغانی با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های مشارکتی در روستاهای مهر، افچنگ، خسروجرد و شامکان سبزوار، استقبال روستائیان از این کتابخانه‌ها را قابل توجه دانست و گفت: این کتابخانه‌ها برای ادامه فعالیت و باطل نشدن مجوز آنها باید خدمات‌رسانی درست و مناسبی به مراجعان داشته باشند.

وی وجود کتابخانه در روستاها را علاوه بر جذب اعضا در زمینه فعالیت‌های فرهنگی بسیار مثمر ثمر عنوان کرد و گفت: از جمله کتابخانه مشارکتی روستای افچنگ به سبب همین فعالیت‌ها موفق به کسب عنوان نمونه کشوری شده است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تاکسی کتاب در سطح شهرستان نیز گفت: اینکار با همکاری سازمان تاکسرانی و در بیش از 176 تاکسی بیسیم شهر اجرا می‌شود که مسافران می‌توانند در طول مسیر از مطالعه کتاب در تاکسی بهره ببرند.

رئیس نهاد کتابخانه‌های سبزوار افزود: همچنین طرح اتوبوس کتاب نیز با همکاری سازمان اتوبوسرانی در ماه آینده اجرا می‌شود.

باغانی با اشاره به احداث کتابخانه ویژه نابینایان نیز گفت: این کتابخانه به همت انجمن نابینایان سبزوار وبا همکاری نهاد ایجاد شده که در آن بیش از 6 هزار کتاب گویا ویژه نابینایان نگهداری و دارای 300 عضو نیز هست.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب در نیمه نخست آذر ماه امسال نیز افزود: این نمایشگاه با همکاری شورای اسلامی شهر و ادارات شهرستان در محل کتابخانه مرحوم ناوی برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سبزوار دارای 15 کتابخانه عمومی با 15 هزارنفر عضو فعال است

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما