2 آذر و تقابل دو رویکرد سکوت منفعلانه یا اقدام خردمندانه پیرامون دکترشریعتی

این روزها در آستانه فرا رسیدن 2 آذر سالروز تولد دکتر علی شریعتی قرار داریم.

دکتر علی شریعتی شخصیتی که از محبوبیت گسترده ای در میان قشر جوان و تحصیل کرده ایرانی برخوردار است و هرچند آثارش خالی از انتقاد نیست، اما در مجموع یکی از چهره های موجه فکری و سیاسی دوران معاصر ایران است که به گفته مقام معظم رهبری از جانب دو طیف اجتماعی همواره مظلوم واقع شده است.  یک طیف دوستداران افراطی و طیف دیگر مخالفان افراطی که هر یک به شکلی با تندروی ها و تعصب ورزی های نابه جای خود باعث مهجور واقع شدن این نویسنده و متفکر برجسته مزینانی شده اند.

 اینک اما در ایام روی کار بودن دولت تدبیر و امید هستیم. دولتی که چند ماه است فرماندار منتخب خود را به عنوان عالی ترین مقام اجرایی در دیار سربداران به کار گماشته است و همزمان با این انتصاب، خوشبختانه در شورای شهر و شهرداری نیز چهره های موجهی حضور دارند که انتظار رفتاری معتدل و خردمندانه به دور از هرگونه تعصب و تزیدی را در ارتباط با موضوع دکتر علی شریعتی به عنوان یکی از مشاهیر برجسته سبزوار در دل جوانان و مردم این شهر ایجاد می کند.

با این حال از گوشه و کنار چنین شنیده می شود که برخی مسئولان شهری سبزوار بنا به دلایلی نا مشخص نسبت به ورود به مسئله دکتر علی شریعتی و بزرگداشت وی مردد و بیمناکند.

بیمی که معلوم نیست منشأ آن کجاست؟ و چرا و چگونه گریبان این فرزند شایسته دیار سربداران را گرفته است؟! فرزندی که نویسنده کتاب های ارزشمندی نظیر «فاطمه فاطمه است»، «حج» و «حسین وارث آدم» بوده و در دوران رژیم ستم شاهی به واسطه سخنرانی های انتقادیش مدتی را در زندان های ساواک به سر برده است و در حال حاضر نیز تمام آثار وی بدون منع و ممنوعیت در دسترس خرید و فروش عموم قرار دارد و مهمتر از همه نظر مساعد رهبری در خصوص اوست که وقتی معظم له می فرماید شریعتی چهره  ای همچنان مظلوم است، می توان چنین استنباط کرد که  خود به خود وظیفه ای بر دوش مسئولان فرهنگی و اجرایی جمهوری اسلامی ایران به ویژه همشهریانش در سبزوار قرار گرفته است تا نسبت به مظلومیت زدایی و تبیین و معرفی صحیح آثار و اندیشه های این متفکر انقلابی بکوشند و از برخی سواستفاده های احتمالی توسط معاندان داخلی و خارجی نظام، از آثار و اندیشه های این چهره محبوب جلوگیری نمایند.

مشروح کامل بیانات روشنگرانه مقام معظم رهبری پیرامون دکتر علی شریعتی و مظلومیت وی را هم اکنون می توانید در پیوند زیر مطالعه نمایید:

بازخوانی مصاحبه رهبر معظم انقلاب درباره مرحوم شریعتی

 

اینک در فاصله بسیار کوتاه باقی مانده تا 2 آذر سالروز تولد معلم مبارز و روشن ضمیر انقلاب دکتر علی شریعتی چهره هایی نظیر احمد برادران فرماندار سبزوار در دوران دولت اعتدال و دکتر محمدعلی طالبی شهردار سبزوار که در سال های اخیر از چهره های میانه رو با سابقه موفق مدیریتی در دیار سربداران شناخته شده است، در مقابل یک پرسش مردم سبزوار به ویژه جوانان این دیار قرار دارند که آیا می توانند رفتار منفعلانه سرشار از سکوت و انکار سال های گذشته را در قبال یکی از مشاهیر شاخص دیار سربدارن به رفتار پویا و در عین حال خردمندانه و معتدلی تغییر دهند که هم دل دوستداران شریعتی را به دست آورد و هم برخی حاشیه ها و بیم های پیرامون این مسئله را دامن نزند!

 علاوه بر دو شخصیت مذکور کاظم کرامت رئیس شورای شهر ، محبوبه طبسی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئسای دانشگاه های سبزوار، ، مهدی مقصودی ، مسعود پسندیده ، جلال تعصبی ، اسدالله نورنهنگ، محمدرضا قلعه نوی، حسین کارگری، علی ارغیانی و ... دیگر اعضای شورای شهر نیز در مقابل همان پرسشی قرار دارند که فرماندار و شهردار سبزوار می بایست تا روز 2 آذر به آن پاسخ دهند.

آیا امسال نیز در دوم آذرماه و نیز در طول سایر ایام سال، شاهد رویکرد منفعلانه سکوت و انکار در قبال یکی از فرزندان اثرگذار دیار سربداران خواهیم بود و یا مسئولان با رویکردی خرد محور و معتدلانه فضای بزرگداشت و معرفی صحیح اندیشه های وی و در صورت امکان نقد و بررسی منصفانه آن را فراهم می آورند؟

چندی قبل دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی که از چهره های موجه و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است و برای بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به سبزوار سفر کرده بود، در میان سخنرانی خود جمله ای کلیدی را بیان کرد و گفت: در جامعه ای که بزرگتر ها کوچک شوند، کوچکتر ها به بزرگی نمی رسند. (منبع)

بنابراین اگر مردم و مسئولان سبزوار قبول دارند که دکتر شریعتی یکی از بزرگان و مشاهیر نام آور دیار سربداران است، بی شک وظیفه دارند در بزرگداشت وی بکوشند. خصوصا در دورانی که جامعه به حدی از انحطاط فرهنگی تنزل پیدا کرده است، که شمار زیادی از جوانان شهر هنگام فوت یکی از لات های معروف ، مراسمی شبیه عزای عمومی به راه می اندازند و نیمی از مناطق جنوب شهر را سیاه پوش می کنند و یا افرادی نظیر «ح، ف» که هنر مهم آنان مطربی در مجالس بزم است، ناگهان به شهرتی گسترده در سطح کشور دست می یابند که هرچند این شهرت مقطعی است و خیلی زود فروکش می کند اما می تواند به مرور نام و عظمت فرهنگی دارالمومنین سبزوار را در نظر عموم هموطنان خدشه دار کند، پس باید دلسوزان فرهنگی و به خصوص مسئولان شهرستان در جهت پاسداشت و معرفی صحیح بزرگان واقعی این دیار بکوشند و از هیچ اقدام موثری خود داری نکنند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آیا 2 آذر سالروز تولد شریعتی با برنامه های مناسبی در زادگاهش سبزوار گرامی داشته می شود؟

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما