آشنایی با عطاری شریفان یکی از مشاغل سنتی سبزوار

مجله اینترنتی اسرارنامه / گزارشگر: هستی اسلام نژاد: سال ها قبل زمانی که کودکی بیش نبودم هرگاه در طول سال به بیماری رایج سرماخوردگی دچار می شدم یا تب داشتم، پدرم می رفت تا به قول خودش از حاج حسن آقای شریفان برایم جوشانده گیاهی تهیه کند.

درآن زمان نمی دانستم این حاج حسن آقای شریفان و دیگر برادران و خویشانش با همین شغل به ظاهر ساده که می توانست با یکی دو تا جوشانده سرم را سبک کرده، تبم را شکسته و آن سرماخوردگی به قول «ننه آقا 1»ی خدا بیامرز، «آکُلَه به جیگر خورده 2» را از تنم دور کند چه بازار گرمی در میان همه خانواده های سبزواری و حتی روستاها و مناطق اطراف دارد.

اما حالا مطمئن هستم که علاوه براینکه عطاری شریفان را همه سبزواری ها و روستاهای اطراف می شناسند لااقل هر خانواده سبزواری یکی دوبار مشتری انواع پودرها ، روغن ها و داروهای گیاهی خوش عطر و بویی بوده است، که مانند اکسیرهایی شفا بخش در ده ها قوطی شیشه ای و یا ظرف های حلبی و پلاستیکی، با نظم و حوصله ای خاص در قفسه های چوبی و فلزی کنار هم یا روی هم چیده شده اند و هریک دارای برچسب نام است تا هنگام نیاز به راحتی پیدا شوند.

با همین ویژگی های قدمت شغل، گستردگی دامنه مشتریان و محصولات خاص و پرطرفداری که دراین مغازه ها خرید و فروش می شود، حالا دیگر شریفان ها یک نشانه خوب شده اند برای سبزواری ها. درست مثل واژه «یوک» در لهجه محلی دیار سربداران، یا غذای «کمه جوش» که مردم این شهر دیرپا را در هر جای دیگر دنیا هم که باشند به یکدیگر می شناساند، اگر یک سبزواری در هر جایی خارج از این شهر در صحبت هایش نامی از عطاری شریفان ببرد، با این نام و نشان می تواند به سرعت امواج آشنایی را برای سبزواری های دیگری که شاید در همان اطراف شنونده صحبت هایش باشند، بفرستد.

خود من هم سال هاست از هنگامی که تشکیل خانواده داده ام، مانند پدر مرحومم به داروهای گیاهی اعتماد دارم و بارها برای خرید به مغازه های اکثراً ساده و سرشار از عطر داروهای گیاهی، برادران شریفان مراجعه کرده ام.

اما امروز نه برای خرید بلکه برای تهیه گزارش از یکی ازمشاغل سنتی و معروف موجود در دیار سربداران به قلب شهر سبزوار در خیابان تاریخی بیهق و چند دهنه دکان متعلق به عطاری های شریفان رفتم.

برای مطالعه متن  کامل این مطلب هم اکنون روی پیوند زیر در بخش چای داغ اسرارنامه کلیک کنید:

مرور خاطرات 100 ساله یک شغل قدیمی در خیابان بیهق سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما