رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر پیشنهاد داد:

برگزاری همه ساله نمایشگاه کتاب سبزوار به یاد دکتر شریعتی در 2 آذر

نمایشگاه بزرگ کتاب سبزوار امروز با حضور شماری از مردم ومسئولان محلی در محل کتابخانه ناوی این شهر گشایش یافت.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار درمراسم افتتاحیه این نمایشگاه پیشنهاد داد، این نمایشگاه همه ساله در همین تاریخ 2 آذر که مصادف است با سالروز تولد دکتر شریعتی به یاد و خاطره وی دایر گردد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مهدی مقصودی که در روزهای اخیر به همراه مسعود پسندیده و حسن زارعی تلاش هایی را برای برگزاری همایش بزرگداشت دکتر شریعتی در سبزوارانجام داده اند که در حال حاضر در شورای شهر به نتیجه مطلوب منتهی نشده است، امروز موضوع را به شکل دیگری و درقالب نمایشگاه سالانه کتاب به یاد دکتر شریعتی پیگیری کرد.

وی درباره مناسبت این روز گفت: 2 آذر زاد روز دکتر علی شریعتی است که ایشان از ذخیره های فرهنگی ایران وسبزوار بوده است.

مقصودی سپس خواهش خود را مبنی بر برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب به یاد دکتر شریعتی در تاریخ 2 آذر از کاظم کرامت رئیس فعلی شورای شهر مطرح کرد و گفت: یکی از افتخارات سبزوار این است که اکثر بزرگانش نظیر دکتر علی شریعتی و ... با کتاب شناخته می شوند و اگر تأثیراتی بر جامعه داشته باشند بیشتر از طریق کتاب هایشان است و بنابراین بهترین ادای دینی هم که بخواهد نسبت به آن بزرگواران صورت بگیرد باز باید از طریق کتاب و اندیشه این بزرگان انجام شود.

گفتنی است، این اولین بار نیست که درایران نمایشگاه کتابی به نام و یاد دکتر شریعتی برگزار می شود، بلکه حتی خیلی جلوتر از پیشنهاد ارزشمند رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار برای برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب در 2 آذر به یاد دکتر شریعتی، در بعضی دیگر از شهرهای کشور پروژه هایی به مراتب فراتر از این را در ارتباط با این فرزند شایسته دیار سربداران به انجام رسانیده اند. به طوری که در شهر اردبیل مرکز استان اردبیل یک نمایشگاه دائمی کتاب با نام دکتر شریعتی فعالیت می کند(منبع) که این نشان دهنده میزان بالای محبوبیت شریعتی در میان همه مردم ایران و نیز ضرورت انجام چنین پروژه ای در سبزوار است.

خبرگزاری ایرنا، مشروح کامل افتتاح نمایشگاه بزرگ کتاب سبزوار را به شرح زیر منتشر کرده است:

 سبزوار - ایرنا - رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: مسوولان و خیرین باید با توجه ویژه به حوزه کتابخوانی به عنوان یک نیاز فرهنگی برای توسعه آن تلاش کنند.
[توسعه کتابخوانی نیازمند توجه بیشتر مسوولان و خیرین است]

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهدی مقصودی روز یکشنبه در مراسم گشایش نمایشگاه بزرگ کتاب در سبزوار با اشاره به تشکیل انجمن خیرین کتاب در این شهرستان افزود: فضای وقف در حوزه کتابخوانی باید گسترش یابد.

وی با بیان اینکه شهرستان سبزوار در تعداد کتاب و فضاهای کتابخانه ای از استانداردهای ملی فاصله دارد، افزود: توسعه فضای کتابخانه ای در این شهرستان نیازمند عزم جدی خیرین و مسوولان است.

وی تعداد کتاب در 15 کتابخانه عمومی این شهرستان را حدود 200 هزار جلد عنوان کرد و گفت: در افق 1404 باید به ازای هر نفر چهار جلد کتاب موجود باشد که این تعداد در سبزوار هم اکنون به ازای هر نفر حدود یک کتاب است.

وی وجود کتابخانه مرکزی در سبزوار را ضروری دانست و اظهار کرد: احداث این کتابخانه در دستور کار کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی است.

وی با اشاره به استقرار دبیرخانه کارگاه تخصصی بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا و اقیانوسیه در سبزوار گفت: با پیگیریی های انجام شده و تخصیص بودجه فراملی قرار است دو کتابخانه در مناطق حاشیه ای این شهر ساخته شود.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر سبزوار با اشاره به توان و ظرفیت فرهنگی این شهرستان افزود: وجود 35 هزار دانشجو در سبزوار ظرفیتی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

وی در باره نمایشگاه بزرگ کتاب در این شهر نیز گفت: یکی از تفاوت های این نمایشگاه با نمایشگاه های سال گذشته، ارائه و عرضه کتاب های فاخر در زمینه های مختلف به جای کتاب های زرد است.

مقصودی با اشاره به تخفیف 40 درصدی کتاب در این نمایشگاه، اظهار کرد: حدود 11 هزار جلد کتاب با بیش از سه هزار عنوان دراین نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه قرار است این نمایشگاه در سال های آینده نیز استمرار داشته باشد، افزود: درحال رایزنی هستیم که این نمایشگاه از سال آینده در تقویم نمایشگاهی وزارت ارشاد قرار گیرد.

وی همچنین به دوم آذرماه سالروز تولد دکتر علی شریعتی اشاره کرد و گفت: دکتر شریعتی یکی از ذخایر فرهنگی کشور و سبزوار است که امید است این نمایشگاه در سال های آینده نیز در این روز برگزار شود.

رییس شورای اسلامی شهر سبزوار هم در این مراسم توجه به مقوله فرهنگ و هنر را یکی از اولویت های اصلی شورای اسلامی عنوان کرد.

کاظم کرامت خصوصیت بارز اعضای شورای اسلامی را فرهنگی و هنری بودن آنان دانست و افزود: به زودی ثمرات این نگاه ویژه به مسائل فرهنگی و هنری شهر را در عمل مشاهده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: مسوولان باید بیش از مردم تلاش کنند تا شوق فرهنگ مطالعه و بستر این فرهنگ در جامعه فراهم شود.

نمایشگاه بزرگ کتاب سبزوار مدت 10 روز در کتابخانه ناوی این شهرستان برپا می باشد.

سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس واقع است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

علی شریعتی و امام خمینی(ره) در آیینه خاطرات

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما