آشنایی با کتابخانه عمومی آیت الله فقیه سبزواری در شهر سبزوار

(این مطلب به مناسبت  24 آبان روز کتاب و کتابخوانی و به جهت آشنا شدن مردم ودانشجویان شهر سبزوار با کتابخانه های تازه تأسیس  این شهر تهیه شده است.)
کتابخانه عمومی مشارکتی آیت الله فقیه سبزواری یکی از کتابخانه های تازه تأسیس دارالمومنین سبزوار است.
این کتابخانه از سال 88 تأسیس شده ، اما از سال 89 شروع به عضو گیری کرده است.
متصدی کتابخانه عمومی آیت الله فقیه در گفتگو با مجله اینترنتی اسرارنامه در جهت معرفی کتابخانه نامبرده گفت : این کتابخانه تا کنون 3500 جلد کتاب ثبت شده و حدود 1000 جلد کتاب ثبت نشده دارد و در همین مدت کوتاه از راه اندازی توانسته است از میان متقاضیان 363 نفر عضو بپذیرد.
هما لشگریان افزود : عضویت در این کتابخانه برای عموم آزاد است ، اما تا بدین لحظه دانشجویان مرکز تربیت مدرس قرآن کریم که به لحاظ اداری فعالیت های کتابخانه عمومی آیت الله فقیه تحت نظر این مرکز اداره می شود ، بیشترین اعضای آن را تشکیل داده اند.
به گفته لشگریان ، بخش کودک کتابخانه آیت الله فقیه نیز در سال جاری افتتاح گردیده و با وجود اینکه یک بخش نوپاست اما با استقبال خوبی از جانب خانواده های سبزواری که از وجود این کتابخانه و این بخش با خبرند ، مواجه شده است.
این مسئول افزود : بیشتر کتاب های این مجموعه از طرف نهادکتابخانه های کشور تأمین شده و تعداد دیگری از کتاب ها نیز به صورت اهدایی از طرف مردم یااداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار تأمین شده است.
متصدی کتابخانه عمومی آیت الله فقیه افزود : هزینه های جاری این کتابخانه باید توسط مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم که متولی آن است ، تأمین گردد.
وی گفت : از آنجایی که رویکرد کتابخانه آیت الله فقیه سبزواری ، رویکردی در جهت حمایت وترویج فرهنگ کتابخوانی است لذا دراین کتابخوانه برای عضویت افراد شرایط سخت گیرانه ای وجود ندارد و همچنین در هنگام تأخیر اعضا در بازگرداندن کتب ، از جریمه های نقدی استفاده نمی شود.
لشگریان همچنین اظهار داشت از دیگر ویژگی های کتابخانه عمومی مشارکتی آیت الله فقیه سبزواری این است که معمولاً برای تعداد کتبی که افراد می توانند به امانت بگیرند ، سخت گیری نمی شود و سعی برآن است که اعضای کتابخانه بتوانند به تعداد مورد نیاز از کتاب های موجوداستفاده ببرند.
وی نبود سالن مطالعه را یکی از مشکلات این کتابخانه عنوان کرد و افزود : با وجود همه تازه کار بودن این کتابخانه و داشتن مشکلات متعدد اما در همین مدت کوتاه موفقیت های قابل توجهی نیز برای این کتابخانه در سطح شهرستان واستان کسب شده است .
متصدی کتابخانه آیت الله فقیه دو مورد از موفقیت های کسب شده توسط کتابخانه تازه تأسیس آیت الله فقیه را در زمینه مسابقات هنری و کتابخوانی عنوان کرد و گفت : اعضای این کتابخانه در مسابقه استانی نقاشی با موضوع کتاب که در سطح کتابخانه های استان برگزار شد ، شرکت فعالی داشتند و 5 نفر از شرکت کنندگان از این کتابخانه توانستند با کسب رتبه جوایز مسابقات را از آن خود کنند. این درحالی است که انتخاب 5 برنده از یک کتابخانه واقعاً پدیده نادری است.
وی همچنین گفت : در مسابقات کتابخوانی استان نیز اعضای این کتابخانه حضور پیدا کرده و موفقیت هایی را کسب کرده اند.
لشگریان با مناسب خواندن فضای این کتابخانه و استعدادهای آن برای گسترش و توسعه هرچه بیشتر خواستار توجه و حمایت بیشتر نهادهای فرهنگی سطح شهرستان و گروه های مردمی شد و گفت این کتابخانه به دلیل وابستگیش به مرکز تربیت مدرس قرآن کریم ، می تواند در زمینه کتب دینی و قرانی به شکل تخصصی به فعالیت بپردازد.
گفتنی است کتابخانه عمومی مشارکتی آیت الله فقیه سبزواری در محل بالاتر از میدان کارگر ، خیابان افسر ، نرسیده به اداره تأمین اجتماعی و جنب مرکز تربیت مدرس قران کریم و در ساختمانی قدیمی و مصفا که آرامگاه تعدادی از اعضای خانواده حضرت آیت الله فقیه سبزواری در آن قرار دارد ، تأسیس شده است.
شماره تلفن : 2227181
گفتنی است هم اکنون چند تصویر از کتابخانه آیت الله فقیه در بخش عکس نامه این مجله به نمایش درآمده است. برای مشاهده این تصاویر روی پیوند زیر کلیک کنید:
گزارش تصویری از کتابخانه آیت الله فقیه سبزواری

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:
آشنایی با کتابخانه عمومی ، امام زاده حسن (ع) کوشک در شهر سبزوار
نظرت را بنویس
comments

خادم

عجب كار جالبي كه ازيك مقبره چنين استفاده فرهنگي شود.دست مريزاد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما