رمان «جهانبانان» حسین خسروجردی توسط اسرارنامه منتشر می شود

«جهانبانان» نام یکی از رمان های منتشر شده، حسین خسروجردی نویسنده سبزواری است که از حال و هوای روزگاری حکایت دارد که به گفته نویسنده اش، هنوز خوی و منش پهلوانی در جامعه زنده بود و یا به عبارتی هنوز پهلوانان نمرده بودند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، «رمان جهانبانان» که یک دهه قبل از این ، در سال 1383 توسط توسط نشر گنبد طلایی در مشهد منتشر شده است، پنج سال به طول انجامیده تا از قلم حسین خسروجردی به رشته تحریر درآید، اما قبل از نوشته شدن، حدود 20 سال زمان برده است تا خط داستانی، شخصیت ها و ماجراهای آن در ذهن نویسنده اش ساخته و پرداخته شود.

خسروجردی که خود نسبت به این رمان علاقه ای خاص دارد، به خبرنگار اسرارنامه می گوید در جهانبانان سعی کرده است، گوشه هایی از فرهنگ بومی مردم منطقه سبزوار را در چنددهه قبل به تصویر بکشد.

وی می افزاید، جهانبانان به معنای کسانی است که می خواهند از  جهان محافظت کنند و به فکر سلامت آن هستند.

گفتنی است، هر چند جهانبانان از ماجرایی واقعی و زندگی شخصیت هایی مشهور در تاریخ معاصر ایران الهام گرفته شده است، اما هدف نویسنده در این کتاب هرگز روایتگری مو به موی وقایع تاریخی نیست، بلکه عنصر تخیل داستانی حرف اول را در پدید آمدن جهانبانان می زند و تنها سایه ای کمرنگ از رویدادها وشخصیت های واقعی تاریخ معاصر ایران بر سر این رمان، افکنده شده است.

«گلمهر» که نام یکی از شخصیت های اصلی رمان جهانبانان است، زنی است که در اصل به خانواده های اشرافی زمان خود تعلق داشته، اما پدرش بر سر موضوعی مورد غضب رضاشاه پهلوی قرار گرفته به زندان می افتد و گلمهر و مادرش به یکی از مناطق خراسان تبعید می شود.

رمان جهانبانان با حرکت گلمهر برای اعتراض نسبت به ظلمی که به آن ها رواداشته شده است، آغاز می شود و سپس در کوچه ها و محلات قدیمی سبزوار  پابه پای مردم آن روزگار دیار سربداران  ادامه می یابد و روندی را طی می کند که مخاطب می تواند از مسیر مطالعه این رمان با بخشی از فرهنگ بومی و شکل و شمایل شهر سبزوار در حدود 90 سال قبل آشنا شود.

دکتر جواد اسحاقیان منتقد برجسته ادبی ایران که خود نیز از فرزندان سبزوار است، پیش از این نقدی بر رمان جهانبانان خسروجردی نوشته است که قبلا در اسرارنامه منتشر شده است. (منبع)

حسین خسروجردی نیز که یکی از نویسندگان و همراهان همیشگی اسرارنامه است، به تازگی و پس از کسب اجازه از نشر گنبدطلایی که اولین ناشر جهانبانان بوده است، این کتاب را در اختیار اسرارنامه قرار داده تا در صورت تمایل به انتشار عمومی آن بپردازد.

اینک اسرارنامه تصمیم دارد، به جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نیز آشنا سازی مخاطبان گرامی خود با آثار ادبی فاخری که پیرامون موضوعات بومی سبزوار فراهم آمده است، به انتشار این رمان در چند قسمت متوالی بپردازد. بنابراین از این پس پنجشنبه هر هفته چند صفحه از رمان جهانبان در دسته کتابخانه بخش حوض هشت پایه همین مجله منتشر می شود.

شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه اولین قسمت جهانبانان به پیوند زیر مراجعه کنید:

رمان «جهانبانان» نوشته حسین خسروجردی(1)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

روایت تیمور لنگ از حمله به سبزوار پایتخت سربداران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما