اندیشه سبز یک شهروند سبزواری، همزیستی مسالمت آمیز با درخت

مجله اینترنتی اسرارنامه / شهناز دیواندری: تا حالا فکر کردید از کدوم دسته آدم ها هستید ؟
از اونایی که سرشون به حساب کتابه وچیزی جز جور در اومدن دخل وخرج زندگی خوشحالشون نمی کنه ؟ از همون دسته آدما که فقط تو مشغله ودغدغه ی زندگی روزمرن وکلا فقط نوک بینیشونو می بینن وهمین براشون رضایت بخشه ؟ شایدم تو گروه آدم هایی باشید که دید وسیعتری دارند وعلاوه بر نوک بینی به دور وبرشونم نگاهی میندازند ؟
دوست دارید تو کارهاتون سریعترین راه رو انتخاب کنید؟ ویا از افرادی هستید که بهترین خلاقترین گزینه رو تیک میزنید ؟
شما چقدر انسان مسئولیت پذیری هستید ؟
مسئولیت پذیری شما در قبال خودتون، اطرافیانتون، همشهریاتون وحتی محیط پیرامونتون که شامل خیلی موارد می شه چقدره ؟
با یک سوال ساده شروع می کنیم تا به اصل قضیه برسیم .فک کنید یک خونه دارید که حیاطش یه درخت بلند داره قصد دارید خرابش کنید ومجدد بسازید چیکار می کنید؟ منظورم درختشه ! سریعا قعطش می کنید تا مزاحم نباشه ؟ اگر پاسختون مثبت باشه، جای تعجب نیست.

شما هم کاری رو می کیند، که بیشتر افراد انجام میدن واین تصمیم رو منطقی ترین اقدام ممکن میدونند وخیلی حق به جانب می گن :"درخت که نمی شه وسط خونه یا مغازه باشه !"

اینا رو گفتم تا با هم وظیفه ای رو به نام مسئولیت عمومی انسان ها در قبال محیط زیست ،مرور کنیم .
اینجا زیر آسمان شهر هنوز هم انسانهایی هستند که مشغله وروزمرگی زندگی باعث آن نشده که سریعا راحت ترین و یا به عبارتی بد ترین راه را انتخاب کنند، تیشه به ریشه موجودی دیگر بزنند وبا کشیدن نفسی راحت از زیر بار مسئولیت خود در قبال اطرافشان شانه خالی کنند وبا پاک کردن صورت مسئله آن را برای وجدان خود ودیگران حل نمایند .
در حاشیه ضلع غربی میدان صاحب الزمان (نجار آباد) یکی از شهروندان سبزواری در راستای حفظ محیط زیست دست به کارفوق العاده ای زده است که در نوع خود قابل تقدیر و تحسین است.

ایشان در طی ساخت ومرمت ملک تجاری خود، با اندیشه ای سبز، جان درخت زنده ای را که احتمالا می بایست طبق روال معمول، هنگام ساخت و ساز قطع می شد، نجات داده و به یک همزیستی مسالمت آمیز در کنار درخت رسیده است به طوری که اجازه داده این درخت توسط حفره ای در سقف که برای خروج آن تعبیه شده به حیات خود ادامه دهد.

حضور تنه ی درخت در مغازه همچون ستونی طبیعی، طراوت وتازگی روح طبیعت را به فضا بخشیده است. ریشه هایش به زمین چنگ زده وشاخه هایش با صلابت تر ورو به آسمان قامت کشیده وانگار خود نیز می داند که باید سپاسگذار این مسئولیت پذیری باشد وشکر گذار نفس هایی که به مردم شهر هدیه می دهد.
آقای اخوان همشهری با ذوق سبزواری با اندیشه ودید وسیعش به ما یاد آوری کرده است وظیفه ی انسان در قبال محیط زیست، حتی در سخت ترین شرایط هم نباید ازیاد برود.

اینک باید با خود بیاندیشیم، چند درصد از ما دست به چنین اقدامی میزنیم وبرای نفع شخصی ویا هر علت دیگری مسئولیت عمومی وشخصی خود را در برابر محیط زیستمان از یاد نمیبریم ؟

سال گذشته شاهد قطع دو درخت کهنسال واقع در حیاط یکی از خانه های قدیمی در حال تخریب خیابان اسد آبادی (اسدآبادی27)بودیم .متاسفانه هیچ اقدامی برای جلوگیری از قطع این درختان توسط مسئولین شهر در قالب قانون ،بند وتبصره ای انجام نشد وانگار قانون نیز برای این دو درخت بخت برگشته به خواب اصحاب کهف رفته بود!

البته ناگفته نماند که هرچند ملک خیابان اسدآبادی شخصی بود اما از آنجایی درختان علاوه بر آنکه موجوداتی زنده و دارای حق حیاتند، در شهرهایی کویری نظیر سبزوار نعمت های ارزشمندی جهت تلطیف هوا محسوب می شوند و بنابراین قطع درختان، به ویژه درختان کهنسال، حتی اگر داخل ملک شخصی واقع شده باشند، ناپسند است و در عرف دینی و انسانی از نوعی حرمت برخوردار است. لذا به هرحال جای تاسف است که دی ماه سال گذشته شهر ما دو درخت تنومند وکهنسال را به راحتی از دست داد.
و اینک برخلاف مورد قبلی، این اقدام آقای اخوان شهروند محترم سبزواری در برابر اتفاق سال گذشته مانند مرحمی بر زخم ومایه خوشحالی ومسرت برای طبیعت دوستان است.
لازم به ذکر است که امروزه در شهرهای مختلف دنیا از جمله تهران بزرگ دوستداران طبیعت اقدام به قطع درختان موجود در ملک خود نمی کنند بلکه با معماری فوق العاده وقرار دادن مکانهای مناسب در محل قرار گیری درختان یا کاری شبیه به همین اقدام خلاقانه ی همشهری خودمان از زیر بار مسئولیت وطبیعت دوستیشان شانه خالی نمی کنند .
گاهی آنقدر غرق در زندگی می شویم که یادمان میرود ما با فراموش کردن بعضی مسئولیت هایمان در زندگی تیشه به ریشه خود میزنیم زیرا قطعا برگشت هر عملی به خودمان است .
درختان منبع تنفس زمین هستند وبه خصوص در شهرها همچون فیلتر عمل می نمایند .آلودگی هوا را کمتر کرده اکسیژن بیشتری را در دسترس ما قرار می دهند اگر بخشی از ریه ها نباشد ما قطعا با مشکل رو به رو خواهیم شد ودرختان شبیه ریه ی هر ناحیه ای عمل می کنند ... با قطعشان حق حیات را از آنها نگیریم زیرا ما نه تنها در برابر محیط زیست وجانداران آن بلکه در قبال همه مسئولیم .
به قول بزرگ مرد شهرمان دکتر علی شریعتی " مسئولیت زاده توانایی نیست، زاده آگاهی است وزاده انسان بودن "
ای کاش در برابر محیط زیستمان مسئولیت پذیر تر ویا بهتر است بگوییم انسان تر باشیم .

گزارش: شهناز دیواندری

عضو انجمن دوستداران محیط زیست سبزوار

در ادامه تصاویری از مغازه آقای اخوان شهروند سبزاندیش سبزواری را مشاهده خواهید کرد که بدون آسیب رسانیدن به درخت زنده موجود در آن، دایر شده و فعلا به صورت موقت به یک شرکت تجاری اجاره داده شده است.

گفتنی است، عکس ها در فصل پاییز گرفته شده و به همین دلیل بخش هایی از درخت که از سقف مغازه بیرون زده شده است، بدون برگ است. اما قسمت های پایین درخت که در محیط گرم داخل مغازه واقع شده، دارای برگ های سبز است.

درخت به علت قرار داشتن در فصل پاییز در حال حاضر بدون برگ است

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

کوچه شهید احمد امامی محله ای دنج و زیبا در شرق سیلوی سبزوار

نظرت را بنویس
comments

مریم

خیلی کار خوبی کرده وااااااااقعا بااااااااااریک ااااااللللله
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما