مسعود پسندیده:

از بانیان تخریب مناره مسجد افتخاری قانوناً شکایت می کنیم / شهرداری از نماسازی های نامناسب در خیابان تاریخی بیهق جلوگیری کند

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار: تخریب گلدسته مسجد افتخاری سبزوار در خیابان بیهق جای تأسف است و قطعا این موضوع را از طریق شکایت از بانیان این امر، به مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مسعود پسندیده روز پنجشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار این مجله  افزود: مدتی قبل شاهد تخریب گلدسته مسجد افتخاری بودیم که باعث کاهش نیمی از ارتفاع مناره آن شد و با اعتراض رسانه های محلی مواجه گردید. اما متأسفانه بعد از آن اتفاق به جای عذرخواهی بانیان، از مردم و جبران اشتباه صورت گرفته، امروز شاهد تخریب کامل مناره هستیم که تقریبا می توان گفت همینک هیچ چیزی از آن باقی نمانده است.

وی اظهار داشت: هرچند مناره مسجد افتخاری به لحاظ تاریخی چندان قدمت بالایی نداشت اما از منظر چشم انداز شهری از آنجایی که در خیابان تاریخی بیهق قرار گرفته بود، می توانست تداعی گر هویت دیرینه فرهنگی و مذهبی شهر سبزوار باشد.

پسندیده همچنین اظهار داشت: مناره مسجد افتخاری در نزدیکی میدان دروازه عراق واقع شده بود که در سال های اخیر المان مذهبی چاووش درآن نصب شده است و جهت المان چاووش که رو به سمت عراق (مسیر رفت و آمد کاروان های زیارتی کربلا) نصب شده است، اتفاقاً به سمت مناره مسجد افتخاری در غرب میدان دروازه عراق، نیز بود که همین مسئله ارتباط مفهومی خوبی بین این دو المان شهری ایجاد می کرد، و می توانست در نگاه و در خاطر ناظران، هر نطقه این خیابان را با یک المان فرهنگی و مذهبی پیوند بزند اما اینک با تخریب مناره مسجد افتخاری یکی از المان های مهم شهری در این ناحیه، کم شده و واقعا می توان گفت، با یک جای خالی بزرگ در  خیابان بیهقی مواجهیم.

وی ادامه داد: نکته بسیار ناراحت کننده در تخریب مناره مسجد افتخاری این است که حدود یک سال قبل از تخریب آن، در  شورای شهر مبلغ 15میلیون تومان برای مرمت آن تصویب و پرداخت شد و کاشیکاری های مناره مرمت شدند. اما متأسفانه بعد از صرف این هزینه، اخیراً به طور ناگهانی با تخریب مناره مواجه شدیم.

عضو شورای چهارم سبزوار سپس گفت: در این اتفاق هیأت امنای مسجد قطعا باید پاسخگو باشند و همچنین اداره میراث فرهنگی سبزوار و نیز سایر مسوولان مربوطه به دلیل سهل انگاری و ناتوانی در حفظ آثار و المان های فرهنگی و نه لزوماً تاریخی شهر نیز می بایست، مورد سئوال قرار گیرند.

وی همچنین گفت: ما از طرفی مدعی هستیم که خیابان بیهق به عنوان یک خیابان تاریخی با قدمت حداقل 1100 ساله می تواند به عنوان یک جاذبه ای گردشگری در شهر سبزوار معرفی شود و مسافران زیادی را به خود جذب کند و حتی طرح هایی برای احیای بافت تاریخی و فرهنگی شهر سبزوار و پیاده محور کردن خیابان بیهق در دست داریم، اما از طرفی دیگر خودمان می آییم، بعضی از المان هایی، که درمنظر شهری بسیار تأثیرگذارند را از بین می بریم.

پسندیده افزود: ممکن است تخریب مناره مسجد افتخاری تحت تأثیر ساخت و ساز پروژه مجتمع تجاری - فرهنگی اعظمی در بافت فرسوده امیریه باشد که اگر این حدس به هر دلیلی صحیح باشد و قراری در این رابطه گذاشته شده باشد، هنگامی که به قیمت تخریب گلدسته و مناره مسجد به عنوان یکی از المان های تأثیرگذار فرهنگی و مذهبی در منظر شهری سبزوار اتفاق بیافتد، اشتباه بزرگی  است و بانیان آن باید پاسخگو باشند.

این مسئول ادامه داد: چند سال گذشته درکشور سوییس تصمیمی گرفته شد که برای حفظ هویت معماری و تاریخی شهرهای آن کشور، ساخت مناره برای مساجد ممنوع شود اما این موضوع با انتقادات شدید مقامات ایران و نیز اعتراض ایرانیان مقیم سوییس مواجه شد که سرانجام سوییس را از تصویب چنین قانونی منصرف کرد، حالا جای تأسف است که در شهری مانند سبزوار به عنوان پایتخت نخستین حکومت شیعه 12 امامی در کشور شیعه ایران، مناره یک مسجد به این راحتی تخریب می شود.

وی افزود: این درحالی است که ما باید برای احیای خیابان تاریخی بیهق کاری کنیم که هر روز المان های جدیدی که بیانگر ابعاد فرهنگی و تاریخی این خیابان هستند، احداث شوند، اما در کمال تأسف حالا می بینیم که همان المان های قبلی هم در حال نابودی است.

پسندیده در همین زمینه عنوان کرد: متأسفانه خیابان بیهق از هر طرف در معرض نماسازی های ناهمخوان با هویت تاریخی و فرهنگی این خیابان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: پیش از این مصوبه ای در شورا داشته ایم که در سطح خیابان بیهق نیابد از نماهای آلومینیومی برای هیچ ساختمانی استفاده شود اما متأسفانه این مصوبه رعایت نشده و هم اکنون نماهای آلومینیومی زیادی در سطح این خیابان ایجاد شده و یا ممکن است در آینده ایجاد شود که هیچ سنخیتی با حال و هوای این خیابان و ابنیه کهن آن ندارد.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار، سپس به ساختمان هایی نظیر بانک سینا، بانک مهر اقتصاد، موسسه مالی و اعتباری ثامن الحج، داروخانه دکتر داورزنی، جواهری کاویان و ... به عنوان تعدادی از ساختمان هایی  که با نمای آلومینیومی خود سیمای تاریخی خیابان بیهق را مخدوش کرده اند اشاره کرد و گفت: به عنوان یکی از اعضای شورای شهر از دکتر طالبی شهردار گرامیمان انتظار دارم هم نسبت به زدودن نما های بی ارتباط با هویت تاریخی خیابان بیهق اقدام نموده و هم از ایجاد بیشتر چنین نماهایی در این خیابان جلوگیری نماید.

وی مجدداً به موضوع تخریب مناره مسجد افتخاری بازگشت و گفت: پس از تنظیم شکایت قانونی از بانیان تخریب این المان فرهنگی و مذهبی درخیابان تاریخی بیهق، یقیناً خواستار بازسازی مجدد مناره مسجد افتخاری خواهیم شد.

پسندیده تأکید بازسازی مجدد مناره مسجد افتخاری امکان ناپذیر نیست و همانطور که پس از تخریب خانه تاریخی چشمی، حکم بازسازی مجدد آن را گرفتیم و بانی تخریب آن را به مجازات حبس و یا پرداخت جریمه سنگین نقدی محکوم کردیم، شکایت مربوط به تخریب مناره مسجد افتخاری را نیز به عنوان یکی از موضوعات مهم در سیمای شهری سبزوار و خیابان تاریخی بیهق با جدیت تا انتها پیکیری می کنیم.

وی سپس از روند سریع تخریب آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی در سبزوار ابراز نگرانی کرد و گفت: متأسفانه در همین چند هفته اخیر علاوه بر تخریب مناره مسجد افتخاری، المان یادمان شهدای هویزه نیز در سبزوار تخریب شده است که آن هم خسارت فرهنگی و تاریخی بزرگی برای شهر سبزوار محسوب می شود.

این مسئول گفت: شاید برخی بناها به لحاظ تاریخی ، قدمت چندان بالایی نداشته باشند اما علاوه بر اینکه از ارزش فرهنگی و مذهبی برخوردارند، از لحاظ بصری نیز زیبا هستند و اگر به خوبی حفظ شوند، تبدیل به میراث تاریخی و فرهنگی ارزشمندی برای آیندگان می شوند.اما با این روند تخریب سریعی که اخیرا در سبزوار آغاز شده است، انگار چه بخش دولتی و چه بخش غیردولتی تصمیم به حذف و نابودی تمام نشانه ها و المان های فرهنگی دیار سربداران گرفته اند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

میراث فرهنگی سبزوار در خطر نابودی با بی تدبیری مسئولان در دولت تدبیر و امید

تخریب المان شهدای هویه سبزوار توسط بنیاد شهید و جهاد کشاورزیی

نظرت را بنویس
comments

احمد

موضوع تخريب را ببينيم تا كجا پيگيري ميشود مسجد ش را خراب كرده اند چيزي نگفته و آقاي پسنديده دلش به حال مناره اش سوخته وي برود ببيند چه به سر مسجد افتخار آورده شده

الف

ما هم لال پرست نیستیم عزیز جان از قضا آفتاب پرست هم نیستیم. ایشون اگه مرد میدان بیاد اولین جلسه ی علنی شورا در خصوص کمسیون مربوط به گردشگری رو در مثلا بازارچه بزاره (از اونجا که ایشون اهل کار های نمادین هستند پیشنهاد بود) و پس از گزارش عملکرد یک ساله خودشون بحث مناره و با حضور خواهان و خوانده برگزار بفرمایند. بسمه ا..

عامه

تا زمانی که احساساتی کاری انجام بشه ثمر نداره برادران و خواهران دینی. مگر فعلا همون ها که ساکتند داد و قال نمیکنند حرف خود را بهتر به کرسی نمی نشانند ؟! باشد اندکی بیاندیشیم و خردمندانه در راستای اعتلای فرهنگ شهر گام برداریم ! این خودش سند بیاید پی گیر مناره باشید (حد اقل در ذهن فکور و تحلیل گر خودتان )ببینید سرانجامش چی میشه.

عامه

جسارت ستودنی ایشون تا الان خیلی از کارها رو خراب کرده مثلا بزرگداشت شریعنی رو در مزینان که باز هم امان از جو گیری اگر اون روز تو مزینان حس نمیگرفت سبزوار برنامه ی خوبی تدارک دیده شده بود جوان است و عجول

شهروند

بعنوان یک دانشجو از اقدام ایشون در مرینان ممنون هستم باز حداقل جرات داشت حرف دل ماهارا بزند.

سينا

آقاي پسنديده لطفا به پيگيري ادامه بدين.....اجازه ندين ب سادگي بگذرن.....نذارين براشون عادت بشه......ما به شجاعت شما راي داديم.راي داديم كه از اين شهر و مردمش حمايت كنين....اجازه ندين اين اتفاقات تكرار شه

مجید

بعضی دوستان گویا توقع دارن کسی میخواد بنایی رو خراب کنه شب باید به ایشون وحی بشه!بنده خدا داره میگه هیچ اجازه ای گرفته نشده، بعد دوستان میگن حالا که خراب شده اومدی اینارو میگی! یکم دست از تخریب برداریم و با حمایت از کسایی که دلسوزانه کار میکنن به پیشرفت شهرمون کمک کنیم. بابت این اتفاق هم نمیدونم چی بگم، واقعا جای تاسف داره این همه کم لطفی... شورا و شهرداری باید حتما پیگیر باشه تا بعداز این کسی جرات این کارها رو نداشته باشه. ممنون از شما.

سعید

سلام جناب آقای پسندیده وقتی همه خوابیم... ممنون از حساسیت تون نسبت به مسایل سبزوار ازین نوشته های تخریبی هم ناراحت نشو دوست خوبم. فقط اینقد می دونم که اگر هم صدای اعتراضی از شورا بلند میشه صدای شماست.بقیه ظاهرا کلا ترجیح میدن درگیر مسایل شهر نشن. وخطاب به دوستان عزیزی که اینجا جناب پسندیده رو به جوگیرشدن متهم کردید.دقیقن نمیدونم هدفتون چیه .آدم بدبینی نیستم که متهمتون کنم به اینکه ازجایی برای تخریب اجیر شدین اما حداقل میتونم بگم برای کج فهمی تون متاسفم. صدای تنها آدم منتقد شورای شهرمونو خفه نکنیم....کاش بقیه ی اعضای شورای شهرمونم همینقد جسارت فریادزدن داشتند. جسارت ایشون ستودنیه. لال پرست نباشیم. بازم پوزش .

الف

چی میگیییییییییییی شکایت از کیییییی؟ جو گییییییییرررررررررر موج سواررررررررر شما خواب بودی! اونقدرام ناگهانی نبود کلی داربست و بند بساط داشت تا خراب شد. تا جایی که یادمه مسجد افتخار جزو آثار میراث نیست شما بهتر بود عوض کمک برا مرمت، این اثر ارزشمند رو ثبت آثار ملی می کردید . جو گیر نباش المان شهدای هویزه ساخته شد! این هم میشه هه هه هه

بهناز

جز آثار نباشه،ثبتی هم نباشه..اصالت که داشت،گیریم اصالتم نداشته باشه اون قرداد ۱۵ میلیونی برا چی بسته شده،و نیمه کاره مونده..حتما از حساب بانکی شماست !نه از از این مردم...مردمی که صدایی ندارند.

mohammad

خیلی دستپاچه نظر دادی داداش اول بخون طرف چی نوشته بعد عقده هاتو خالی کن!

عامه

آی جو گیر آی جو گیر موج سوار. بعضی یا خوب بلدن به موقع وارد صحنه بشن و پر هیاهو خارج بشن . آقای جوان جویای نام مسجد افتخار سبزوار مگر تازگی جزو آثار فرهنگی ثبت شده باشد تا دیروز که شخصی بود. بدا به حال شورا. با این کمک نقدیاش چی رو میخواد ثابت کنه؟!

بهناز

به به چشم ما روشن با این خبرا و حمایت بی حد و نصاب آقا مسعود پسندیده،برادر، ماهی ...میلیون میگیری و فقط بعد خرابکاری حرف میزنی؟واقعا که متاسفم!هم برای خودم و مردم این شهر که به شماها که هیچکاری بلد نیستید رای میدیم...خبرتون درد داشت...آقای شهردار شما که شهردار بافت تاریخی انتخاب کرده بودی!پس کو‌!؟؟

همشهری

اق مسعود چرامثل بقیه اعضای شورا سرتو پایین نمیندازی و کارخودتدنمیکنی سربه هواشدیاااا البته ازهمون اول بودی همش گیربده. اخرش باهات برخوردقانونی !!! میشه. ببین بقیه چقدبچه های خوبی هستن. سرشون به کارخودشونه .دشمن تراشی هم نمیکنن . اینقدهم کاربه شهر ندلرن.ضمنا دوستمون راس میگه .چرا قبل ا ز تخریب ا به شماخبرندادن...تقصیرشماست.باید قبلش به شما وحی میشد

از جسارتش خوشم میاد حداقل حرفشو محکم میزنه. مثل خیلی از آقایون نیست که چشمهاشونو می بندن و با تسبیح و سلام و صلوات جوری حرف می زنن که به هیچ کس برنخوره من که هربار حرفهاشو جایی می خونم به آینده امیدوارتر میشم.

ایمان

هر چه زود تر گلدسته باید مرمت بشه. میراث فرهنگی دیگه شورش رو در آورده

فاتح

به اندازه نصف وقت و ذهنی که برای تیپ خود می گذاری آقای پسندیده به فکر شهر باش و بجای حرف زدن ( تا کنون ) کاری بکن شما در شورا مسئولیتی را و سمتی را قبول کرده اید که می توانید در این حوزه ( گردشگری و میراث فرهنگی ) بزرگترین کارها را بکنید کمی کزارش برای تپه دامغانیه بده ببینیم چه کردی

آتنا

آفرین لطفاً پیگیری جدی کنید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما