هنگام درنگ / محرم از راه آمد تا بازهم ...


به مناسبت فرارسیدن محرم الحرام و ایام جانگداز شهادت امام حسین (ع) و یاران گرانقدرشان  ، مجله اینترنتی اسرارنامه به همه مخاطبین گرامی این مجله تسلیت عرض می کند.
ضمناً بدین وسیله از تمامی همشهریان فرهیخته سبزواری به ویژه اصحاب رسانه و وبلاگ نویسان روستایی و شهری دعوت می نماید با تهیه اخبار متنی و گزارش های تصویری و نوشتن مطالب تحلیلی و توصیفی درمورد ماه مبارک محرم ، آداب و رسوم محلی شهر و روستای زادگاه خود در این ماه و نقاط قوت و ضعف موجود در آداب عزاداری های ماه محرم ، در جهت معرفی هرچه بیشتر فرهنگ ارزشمند بومی و نیز نقد و اصلاح بخش هایی از این فرهنگ که به مرور زمان و در نتیجه برخی غفلت ها دچار آسیب هایی شده است ، همت کنند.
برخی محورهای مفید برای بررسی و پژوهش :
1-    شکل برگزاری مراسم عزاداری در مناطق مختلف
2-    نحوه شکل گیری هیئت های عزاداری
3-    مدیریت هیئت های عزاداری
4-    تفاوت مراسم عزاداری  زنانه بامردانه
5-    نقش و حضور جوانان و کودکان در مراسم عزاداری و تأثیرآن
6-    نذورات رایج
7-    تعزیه خوانی ها و تعزیه خوانان پیش کسوت
8-    متن مداحی ها و روضه خوانی ها
9-    موقوفات مردمی مرتبط با عزاداری های ماه محرم
10-    نقد بررسی و تحلیل دقیق هریک از موارد گفته شده

اگر همه ما قبول داریم که محرم و صفر نقش اساسی در فرهنگ دینی و بقای جامعه اسلامی دارد به طوری که امام راحل (ره) فرمودند : «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است.» و نیز اگر قبول داریم که متأسفانه در دوره کنونی برخی از آداب و رسوم مذهبی و فرهنگی ما دچار غفلت ، فراموشی ، تحریف یا تضعیف شده اند ، اینک وظیفه هرفرد علاقه مند به دین و آیین مقدس اسلام این است که سهم خود را در حفظ ، اصلاح و ادامه فرهنگ دینی و مذهبی به هر شکل ممکن و مجاز ، ایفا نماید.
به ویژه در دوره کنونی فعالیت در جبهه سایبری یکی ازملزومات هر اقدام فرهنگی محسوب می شود.
لذا وبلاگ نویسان ، وبسایت نویسان متعهد و مذهبی و به طور کل اصحاب رسانه در این زمینه وظیفه ای سنگین تر بر عهده دارند.
در این بین به ویژه وبلاگ نویسان و وبسایت نویسان محترم مناطق بهمن آباد ، مهر ، مزینان ، افچنگ ، بِسک ، ششتمد ، فرومد ، داورزن و ... که پیش از این با قلم شیوای خود مطالب ارزشمندی در خصوص آداب و رسوم محلی خطه سربداران نوشته اند می توانند در این زمینه بیشترین فعالیت را داشته باشند.
 مجله اینترنتی اسرارنامه تصمیم دارد ، درپوشش مطالب مناسبتی تولید  شده در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) ، در بخش های مختلف این مجله از جمله در بخش رویدادها ، کاغذ کاهی ، سبک زندگی ، حوض هشت پایه و عکس نامه نهایت کوشش را به عمل آورد.
امید که در پایان این ماه عزیز ، سربلندی و مغفرت حاصل تلاش تمامی عزاداران حسینی باشد.
در اینجا به عنوان یکی از اولین فعالیت ها ، اقدام به انتشار مطلبی تحلیلی از یکی از وبلاگ نویسان توانمند همشهریمان آقای قاسم بهمن آبادی می کنیم که پیش از این در رابطه با ماه محرم و عزاداری های آن مطلب ارزشمندی را در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده اند.
گفتنی است قاسم ملابهمن آبادی برای مخاطبین مجله اینترنتی اسرارنامه چهره ای آشناست . زیرا تاکنون چندین مطلب به قلم شیوای او در بخش های "سبک زندگی" ، "حوض هشت پایه" ، "رویدادها" و احتمالاً سایر بخش های اسرارنامه منتشر شده است.

دریـــافت ما از پیــــام عـــاشورا

 صدای طبل و شیپور و سنج از کوچه پس کوچه ها به گوش می رسد نوای نوحه خوانی طنین انداز است. بیرق های سیاه به نشانه ی عزاداری بر سر در خانه ها و تکایا بر افراشته شده، دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی با آداب و رسوم خاص خودشان عزاداری می کنند.

محرم آمد تا بازهم حسین (ع) همه ی انسان ها را مورد خطاب قرار دهد: اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

محرم آمد تا بار دیگر پیام سرخ عاشورا در گوش هایمان طنین انداز شود. مگر نه این که: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» نشان دهنده ی پیوستگى و تداوم جبهه ی درگیرى حق و باطل در همه ی زمان ها و مکان ها است.

 محرم آمد و باز در اندیشه ی حسین و فرزندانش، حسین و یارانش، حسین و قیامش، حسین و پیامش و حسین و فلسفه ی شهادتش سر در گریبان برده‌ام.

در کربلا چه گذشت؟

در حادثه ی کربلا بار دیگر مبارزه ی حق و باطل تکرار شد و امام حسین (ع) به منظور دفاع از دین، آزادى و عدالت قیام نمود و همه ی خوبى ها را به نمایش گذاشت تا قیام او نماد همه ی زیبایى ها برای همه ی عصرها باشد. تا آنجاکه شیر زن صحرای کربلا حضرت زینب (س) در مجلس عبیدالله باصلابت و شجاعت بیان فرمودند: «ما رأیت إلا جمیلا». آن چه زینب قهرمان در مقابل طعنه و طنز دشمن نسبت به این حادثه بر زبان راند موجب رسوایی کاخ نشینان مغرور گردید و تداعی کننده ی آرزوی برادرش که فرمود: هر چه اراده ی خداست، «خیر» برای او و یارانش باشد، چه به صورت «فتح »، چه به شکل «شهادت». اما نباید از نظر دور داشت که در آن سوى حادثه یزید و یزیدیانی بودند که همه ی زشتى ها و بدى ها را به نمایش گذاشتند.
امام حسین (ع) در برابر بیعت خواستن یزید فرمود: «ناپاک ناپاک زاده مرا بین دو چیز: شمشیر و ذلت مخیّر نموده است، امّا ذلّت از ما دور است».

پیام حسین  (ع)

حسین (ع) ترسیم کننده ی خطی است که ،عدل و ظلم را متمایز می کند. این خط، نشان راهی است برای همه ی نسل ها.  ولی افسوس که از شناخت و رفتن در این را ه ،بازمانده ایم.به گم کرده راهی می مانیم که دیگران را گم کرده راه می دانند.زیرا نه امام و نه حرکتش را نشناختیم. یادمان داده اند،امامت از اصول دین شیعه است. این را نیز از کودکی و به صورت موروثی برایمان گفته اند به همین لـحاظ بـدون شـناخت و بی آن که بدانیم، هرساله به صورت تقلیدی، عزاداری می کنیم. بر سرو سینه می زنـیم و اشک می ریزیم آن هم برای کسی که او را نمی شناسیم. آیت الله جوادی آملی به نقل از روزنامه ی کیهان می فرمایند: «هر گریه و هر اشکی نمی تواند انسان را به مقامات عالیه برساند. اگر خدای ناکرده مقتلی ضعیف باشد یا با وهن و وهم این خاندان همراه باشد آدم، نه، باید این ها را بخواند، نه، باید موافق باشد که کسی این ها را بخواند و نه، اشک در برابر این ها آن فضیلت را به همراه دارد.» ایشان در ادامه می فرمایند: «هرگز هدف وسیله را توجیه نمی کند. هرگز نمی شود از وسیله ی باطل به هدف صحیح رسید. از گریه ی باطل، از خواندن باطل، از مداحی باطل، از روضه خوانی باطل که سندی ندارد، محتوایی ندارد، با جلال و شکوه این خاندان هماهنگ نیست، با هدف نهضت سالار شهیدان هماهنگ نیست، هرگز با چنین گریه ای انسان نمی تواند به مقصد برسد.»

چنین گریه ای چه ارزشی برایمان دارد؟ نوع عزاداری های ما، انگیزه ی غیر حسینی به خود گرفته تا جایی که در قالب مدح آن بزرگوار چیزهایی می شنویم که از گفتنش نیز شرممان می آید. آیا حسین شهید شد تا سوگوارانش در هیئت‌ هایی کارناوال وار، با انجام حرکاتی شنیع و دور از انسانیت مانند قمه زدن حتی برای بچه های کوچک، خود و امام خود را مضحکه ی جهانیان کنند.

یا حسین مرا ببخش که از تاسوعا و عاشورا فقط مشکی پوشیدن، هیئت رفتن، زنجیر زدن و نذری دادن را می شناسم و نفهمیدم که تو برای آزادی، انسانیت و عدالت قیام کردی.

یا حسین مرا ببخش که فقط به فکر نذری دادن روز عاشورا بودم و همسایه ی دیوار به دیوارم را که تمام سال فرزندانش گرسنه، سر به بالین می گذارند، فراموش کردم.

یا حسین مرا ببخش که عمری دستانم را با تمام قوا در عزایت به سینه کوبیدم ولی دست هیچ افتاده ای را نگرفتم.

برای نمایش دادن خودمان، مداحی می کنیم، تعزیه می خوانیم، نذری می دهیم، سیاه برتن می کنیم، علامت بزرگ تر از هیئت آن طرفی برمیداریم، خیابان ها را مسدود می کنیم، در رنگ های مختلف تظاهر و ریا می کنیم  تا ناممان پر آوازه شود.

یا حسین؛ ایمان دارم که زنده نگه داشتن نامت و فلسفه ی جهادت چراغی است برای هدایت آیندگان. ولی مرا ببخش که به خیال زنده نگه داشن نامت، فلسفه ی جهادت را زیر عزاداری پر زرق و برق پنهان نمودم و اینک جوانان نسل امروز کشورم از تو ای عزیز فاطمه، فقط خیابان گردی شبانه با دوستان و خوردن غذای نذری و شمع روشن کردن شام عاشورایت را می شناسند. ولی از شناخت خودت عاجزند.

اینک این ما هستیم و محرم و عاشورا همراه با سنج، طبل، علامت، روضه، مداحی و گریه.

نمی دانم همه ی این ها نمایش خودمان است یا ترویج و نمایش اقتدار شیعه؛ آبروی خودمان یا آبروی حسین؛ رضای خدا یا رضای نفس و شیطان.

یادمان باشد امامت فروع دین نیست اصول دین است.

این را هم بدانیم هدف، وسیله را توجیه نمی کند.

نویسنده : قاسم ملا بهمن آبادی
منبع : وبلاگ قاسم ملا 


نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی

باسلام وعرض تسلیت شهادت عاشورائیان مطلب پیام نفرستید ازجایی برداشت نشده همانند مطالب تولیدی دیگر که با قلم شکسته این جانب تقدیم می شود درباره مطلب تولد دکتر شریعتی به زودی نقدی تقدیم حضورتان می نمایم به علت مسافرت زیارتی نتوانستم به روز باشم وخداقوتی بگویم خدانگهدارتان

خطّه فریومد / فرومد

سلام بر شما راستش من نمی دانم که چرا شما رفتید بدون اطّلاع ؟ و آمدید بدون عُذر خواهی که مخاطبان خود را در انتظار گذاشتید ؟ و آیا نقد مطلب منتشر شده ( در مورد حدیره ) اجازه نویسنده اوّلی را می خواهد که از کنارش گذشتید ؟! چه ضمانتی که دوباره سر کار نباشیم ؟ ***** آیت الله جوادی آملی به نقل از روزنامه ی کیهان می فرمایند: « ...» این متن می گوید : مطالب « داخل گیومه » در روزنامه کیهان نوشته شده بوده و آیت الله جوادی آملی آنها را بیان فرموده است . شما چیز دیگری می فهمید ؟ اینکه بگوییم : منظور نویسنده محترم آن است که منبع مطالبی که از قول « آیت الله جوادی آملی » بیان کرده « روزنامه کیهان » بوده یک چیز است و اینکه متن چه می گوید ؟ چیز دیگر . و اینکه کدام شماره روزنامه و در چه تاریخی ؟ یک چیز دیگر . پایدار باشید .

یوسف بهمن آبادی

سلام بر شما. در روزهای آینده، آداب و رسوم کامل بهمن آباد در ماه محرم در سایت بهمن آباد منتشر خواهد شد. ممنون از شما.

علی مزینانی

باسلام ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سرورو سالارشهیدان دوقسمت هشتم ونهم ازحدیره تاباغستان دررابطه با محرم وآداب ورسوم این دیار تاریخی منتشرشده است وقسمت دهم نیز به زودی دروبلاگ شاهدان کویرمزینان قرارمی گیرد مزیدامتنان است اگر مورد عنایت واقع شود. علی مزینانی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما