محسنی ثانی خبر داد:

رایزنی با وزیر راه و شهرسازی جهت تسریع در احداث راه آهن سبزوار / تامین اعتبار با فروش اوراق قرضه

از میان همه آرزوهای مختلفی که سبزواری ها برای توسعه شهر و دیار خود دارند و امکاناتی که در این راه طلب می کنند، راه آهن یکی از محوری ترین آرزوهاست.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، از حدود 70 سال قبل که خط آهن سراسری تهران - مشهد در دوران حکومت پهلوی احداث شد و سبزوار علی رغم همه توجیهات اقتصادی که عبور راه آهن از این شهر داشت، حدود 45 کیلومتر از نزدیک ترین ایستگاه راه آهن، دور ماند، این یکی از آرزوهای مردم سخت کوش و سااعی سبزوار بوده است که این محرومیت نصفه و نیمه خود را جبران کنند.

هرچند در افواه عموم چنین مطرح شده که دلیل محرومیت سبزوار از راه آهن، سودجویی برخی از تجار محلی بوده است که گمان می کرده اند با آمدن راه آهن اقتصاد آن ها لطمه می بیند، اما آگاهانی که از طریق مطالعه اسناد تاریخی شناخت صحیحی از رویدادهای مهم تاریخ معاصر دیار سربداران دارند، می گویند دلیل انحراف راه آهن تهران - مشهد از شهر سبزوار که مسیر طبیعی و اصلی آن بود، به چندین کیلومتر بالاتر از این شهر اعمال نفوذ یکی از چهره های طرازاول سیاسی کشور در آن سال ها به نام عبدالحسین تیمورتاش بوده است که چون املاک گسترده ای در ناحیه اسفراین داشته، با انحراف مسیر راه آهن تهران مشهد از سبزوار به اراضی شمالی تر سعی کرده است املاک شخصی خود را به راه آهن نزدیک تر کند.

به هرحال علت محرومیت سبزوار از راه آهن هرچه بوده باشد، سبزواری ها بیکار ننشستند و در سال های بعد از آن دستاوردهای مهم دیگری نظیر احداث چهارمین فرودگاه استان خراسان بزرگ و دومین فرودگاه خراسان رضوی را از آن خود کردند، تا در نقشه فرودگاه های ایران در کنار شهرهای مشهد، بجنورد و بیرجند از معدود شهرهای شمال شرق کشور باشند که از امکانات فرودگاهی برخوردارند. (منبع)

اما با این حال مردم سخت کوش دیار سربداران همچنان حق خود می دانسته و می دانند که علاوه بر امکانات فرودگاهی و جاده ای، از حمل و نقل ریلی نیز به طور کامل بهره مند باشند.

با همه این ها، خواسته مردم سبزوار برای اتصال به راه آهن سراسری تا کنون چه در سال های قبل و چه در سال های بعد از انقلاب اسلامی تحقق پیدا نکرده است و چنین به نظر می رسد که ظاهرا در بعضی دوره ها کاملا به دست فراموشی سپرده شده باشد.

اینک اما نمایندگان و مسئولان شهرستان سبزوار هر یک به نوبه خود می کوشند تا این آرزوی دیرینه مردمان دیار سربداران سرانجام تحقق یابد. در همین راستا محمدرضا محسنی ثانی در گفتگویی با خبرگزاری فارس از رایزنی های اخیر با وزیر راه و شهرسازی برای تسریع در احداث مسیر ریلی سبزوار سخن گفته است.

متن اظهارات نماینده سبزوار و رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی درباره راه آهن و نیز موضوع کنگره بین المللی قیام سربداران در خبرگزاری فارس به شرح زیر است:

 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی خبر داد
تامین بخشی از اعتبارات پروژه راه‌آهن سبزوار از طریق فروش اوراق مشارکت

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: بخشی از اعتبارات پروژه راه‌آهن سبزوار از طریق فروش اوراق مشارکت تامین می‌شود.
خبرگزاری فارس: تامین بخشی از اعتبارات پروژه راه‌آهن سبزوار از طریق فروش اوراق مشارکت

محمدرضا محسنی‌ثانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با بیان اینکه کنگره بزرگداشت قیام سربداران از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی است که در سال 94 رقم می‌خورد، اظهار داشت: این مراسم در بهار سال آینده و به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف این کنگره با محوریت دانشگاه حکیم سبزواری تشکیل شده و در حال پیگیری ساز و کارهای اجرای این مراسم هستند.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای برگزاری این کنگره اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: بخشی از این اعتبارات توسط وزارت ارشاد و بخشی نیز توسط نهادهای دست‌اندرکار تامین می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت راه‌آهن سبزوار با بیان اینکه برای اجرای این پروژه در امسال اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان از ماده 180 در اختیار نمایندگان قرار گرفته است، گفت: خط آهن سبزوار در دو سال گذشته به دلیل نبود اعتبارات متوقف مانده بود که امسال اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 300 میلیارد تومان برای ادامه پروژه توسط دولت اختصاص داده شده است.

محسنی‌ثانی با بیان اینکه قرار بود این خط آهن امسال به بهره‌برداری برسد، اضافه کرد: در دیداری که اخیرا با وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت، وزیر قول مساعد داد تا اعتبارات مورد نیاز این پروژه از طریق راهکارهای مناسب تامین کند.

وی با بیان اینکه بر اساس توافقات صورت گرفته و اختصاص کامل اعتبارات ماده 180 وزارت نیز برای تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه اقدام کند، بیان داشت: در صحبت‌هایی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم یکی از راهکارهایی که پیشنهاد داده شد تامین اعتبارات از طریق فروش اوراق مشارکت بود.

وی با بیان اینکه تاکنون 5 میلیارد تومان از اعتبارات ماده 180 برای ادامه کار این پروژه اختصاص یافته و در چند روز آینده نیز بقیه اعتبارات اختصاص می‌یابد، تاکید کرد: امیدواریم با تامین اعتبارات و قول‌های داده شده از سوی وزارت راه و شهرسازی شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نخستین محموله صادراتی از ایستگاه راه آهن خوشاب راهی کشور ترکمنستان شد

نظرت را بنویس
comments

ساغریان

وجود فرودگاه برای سبزوار امتیاز بسیار با اهمیتی است و کسانی که این امتیاز را انکارمیکنند یا حسودند یا کوتاه فکر ضمنا راه اهن هم حق مسلم مردم سبزوار است که مسئولان باید نسبت به احداث هرچه سریعتر ان اهتمام جدی بورزند و ناگفته نماندبا امدن راه اهن توسعه صنعتی و اقتصادی مهمی در انتظار سبزوار است همان توسعه ای که سالها قبل از ان محروم شد و شهرهای برخوردار از راه اهن از ا ن دست یافتند اینک با امدن راه اهن برای سبزوار نیز تحقق مییابد

همشهری

سلام به شما دوست بافرهنگ درود برپدرومادرشما با تربیت همچین فرزند باتربیتی بااین همه اطلاعات درخصوص مسیرهواپیمایی درودبرشما با فرهنگی که درسطح شهرتون موج میزنه ودرتمام کلماتت خودش رونشون میده وصداحسنت براین همه فرهنگ وشعور که نشون میده به هیچ عنوان دچار عقده گشایی نشدین

شریف

شما که با اسم همشهری نظر فرستادید الان دقیقا منظورتون با کیه؟ اصلا معلوم نیست طرف خطابتون کیه؟ با اسرارنامه اید با نظردهنده های قبلی هستید؟ با سبزواریایید با غیرسبزواریایید؟ مفهوم نیست برادر مفهوم نیست

غلام

خدایی شما راه آهن میخواین چیکار کنین، یه فرودگاه دارین هر ماه یازده تا مسافر هم ندارین اونم دانش یارهای دانشگاه که از مشهد میان برای تدریس ؛ خدایی همون اعتبار رو که میخواین برای راه آهن بگیرین و کاملا الکی تو بیابونای کویری سبزوار هزینه کنین و هیچ نتیجه ای هم نداشته باشه بیایین و از این بگذرین و کمی فاضلاب و لجن و پاک سازی شهرتون برسین شاید چند تا گردشگر از بردسکن داشته باشین

مفتح

آق غلام خوشم میاد که داری از پیشرفت سبزوار می سوزی .خوب مردک ایران سرای من است مگر تو افغانی

سعید

شما کجای کاری اقا غلام اولا فرودگاه سبزوار یکی از امتیازات ناب این شهر در مقایسه با بقیه شهرهای خراسان علی الخصوص شهر همجوار شرقیه که سالهاست سعی میکنن در استان شدن با سبزوار رقابت کنن اما تا زمانی که سبزوار این فرودگاهو داره و اونا فاقد فرودگاهن به خاطر امتیاز خاص سیاسی و اقتصادی که فرودگاهها دارن برای شهرها سبزوار دست پیشو داره پس فرودگاه سبزوار بیشتر از اونکه به درد حمل و نقل بخوره به عنوان یک عامل استراتزیک حیاتی برای سبزوار حایزاهمیته چون توی کشور خیلی مراکز استان داریم که راه اهن ندارن ولی همشون فرودگاه دارن به جز قزوین که اونام دارن میسازن در حالی که راه اهن از بعضی دهاتام رد میشه و ایستگاه داره تنها دلیل اهمیت راه اهن کمکیه که به رونق اقتصاد مناطق میکنه اما اهمیت فرودگاه ها هم اقتصادیه هم سیاسی و نظامی ضمنا منظورت از دانشیارهایی که از دانشگاه های مشهد میان بری تدریس معلوم نیست و نمیدونم چه ربطی به مساله فرودگاهو و راه اهن داره؟ ثانیا چه شما خوشت بیاد و نیاد چه موافق باشی و نباشی سبزوار علاوه بر فرودگاه داره راه اهنم احداث میکنه تا جنسش جور جور باشه به هرحال شهری که دومین شهر مهم استان خراسانه رضویه و قراره انشاالله به زودی با حدود 15 شهرستان اطرافش استان سربدارانو به مرکزیت سبزوار تشکیل بده نمیتونه که اصلا راه اهن نداشته باشه الحمدالله برعکس بقیه رقیبای سبزوار تو خراسان که هیچ وقت نمیتونن فرودگاه بسازن سبزوار میتونه راه اهنشو احداث کنه و داره همینکارم میکنه و بعد از مدتی جنسش دیگه جوره جوره درباره گردشگرم خدارو شکر استعدادای فرهنگی تاریخی و طبیعیش تماما در سبزوار هست فقط امکانات مواصلاتی فراهم بشه سبزوار بعد از مشهد دومین کانون مورد توجه توریستهای خارجی و گردشگرای داخلی میشه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما