مجالس روضه خوانی حکیم سبزواری در سه روز آخر صفر و دهه اول محرم به عشق اهل بیت

حکیم حاج ملاهادی سبزوار از بزرگترین فلاسفه و دانشمندان علم و ادب در تاریخ ایران است که علاوه بر برخورداری از سجایای والای علمی و ادبی ، از دلباختگان و محبان راستین خاندان عصمت و طهارت (ع) بوده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه مقام علمی و فلسفی حکیم سبزواری به حدی بالاست که شماری از صاحب نظران وی را موسس یک مکتب فلسفی مخصوص می دانند که قابل مقایسه با مکاتب  چون محل اقامت وی در دارالمومنین سبزوار شهر دانشوران بیدار بوده است، مکتب فلسفی وی نیز به نام مکتب سبزوار خوانده می شود.(منبع1) ، (منبع2)

در کنار همه این سجایای علمی و فلسفی، یکی از ویژگی های بارز فیلسوف بزرگ شرق حکیم حاج ملا هادی سبزواری عشق و ارادت به پیامبر مکرم اسلام و اهل بیت پاک ایشان بود.

به طوری که منابع در این زمینه گفته اند:

«حاج ملاهادی سبزواری در زنده نگه داشتن نهضت ابا عبدالله الحسین سخت کوشا بود .

او پس از مراجعت به سبزوار هر سال ده شب اول محرم و سه شب آخر صفر را در منزلش روضه خوانی می گرفت و یکی از روحانیون سبزوار به منبر می رفت و هر شب پس از ذکر مصیبت و تمام شدن مراسم به فقرا نیز اطعام می داد.» (منبع)

گفتنی است روضه خوانی رسمی است که از کتاب روضه الشهدای ملاحسین واعظ کاشفی از دیگر دانشمندان برجسته سبزوار در قرن نهم هجری اقتباس شده است. (منبع)

این آیین مذهبی همواره درمیان ایرانیان شیعه مذهب رواج داشته و به خصوص در دو ماه محرم و صفر برپایی مجالس روضه خوانی به اوج خود می رسیده است. تا آنجایی که بزرگان و دانشمندانی نظیر حکیم سبزواری نیز با وجود همه مشغله های علمی و فلسفی خود، از این مهم غافل نشده و به عنوان یکی از راه های ابراز ارادت خود به اهل بیت (ع) درمناسبت های خاصی از سال مجالس روضه خوانی را برپا می کرده اند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بررسی ابعاد هنری روضه الشهدای کاشفی توسط دکتر پیتر چلکووسکی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما