دعوت مسعود پسندیده از مردم سبزوار برای تشکیل ستاد مردمی بزرگداشت شریعتی

روی کار آمدن شورای جدید شهر سبزوار، از 12 شهریور 93 به خاطر حضور چند عضو جوان و دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی، امیدهایی را در دل برخی از مردم سبزوار و به ویژه نسل جوان برانگیخت.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، ورود چهره هایی نظیر مسعود پسندیده، مهدی مقصودی، اسدالله نورنهنگ و چند نفر دیگر به جمع شوراییان سبزوار باعث شد ترکیب سنی پارلمان محلی غرب خراسان رضوی، نسبت به دوره های گذشته کمی جوان تر شود و به همان میزان انتظارات مردم برای مشاهده تصمیمات و رفتارهای سرزنده و پویا از سوی شورا افزایش یافت. انتظاری که به نظر می رسد تا کنون چندان در عمل برآورده نشده است و حضور اعضای جوان در شورا نتوانسته است روش های رفتاری این نهاد تصمیم ساز شهری را در غرب خراسان رضوی چندان دگرگون سازد.

هرچند هرگز نمی توان گفت عملکرد شورای شهر سبزوار در این مدت و یا در دوره های قبل تماما منفی بوده است، بلکه منظور این است که سایه تصمیم گیری و شیوه رفتار اعضای مسن تر شورا (چه مثبت و چه منفی) همچنان به قوت سابق حفظ شده است و جوانان تازه وارد گویا هریک تا کنون ترجیح داده اند حتی اگر طرح ها و پروژه های خلاقانه ای را دنبال می کنند، در مجموع در داخل همان ساختار محافظه کار سنتی حرکت کنند.

دراین بین مسعود پسندیده گویا نسبت به سایر اعضای جوان شورا سر پر شور تری دارد و مترصد فرصتی است تا شیوه های جدید رفتاری را به جمع شوراییان سبزوار وارد کند.

او که اولین ودر حال حاضر تنها عضو شورای شهر سبزوار است که هم قبل و هم بعد از ورودش به این نهاد در شبکه اجتماعی فیسبوک به عنوان یکی از سایت های پرکاربرد در میان جوانان امروزی، عضویت داشته و دارد، حتی یکی از راه های رسمی ارتباطی خود را با مردم از طریق همین شبکه اجتماعی قرار داد که این استفاده علنی یک عضو شورای شهر از فیسبوک ، در نوع خود و در فضای سیاسی و اجتماعی یک سال قبل سبزوار (قبل از اعمال تغییرات در برخی مدیران شهرستان از سوی دولت اعتدال گرای روحانی) نوعی ساختارشکنی و اقدام جسورانه محسوب می شد.

به جز فعالیت در عرصه مجازی، در سطح جامعه نیز هرگاه فرصتی دست داده است، مسعود پسندیده تلاش کرده رفتارهای جدید و جوان پسندانه ای را از خود بروز دهد. هرچند در میدان عمل همیشه موفق نبوده و حتی بیشتر اوقات کمتر از انتظاری که از او می رفت، موفق شده است. اما خوشبختانه او هنوز سه سال دیگر برای جبران کم کار ی های احتمالی فرصت دارد.

یکی از اقدامات با اهمیت مسعود پسندیده طی یک سال گذشته، حضورش در مراسم بزرگداشت محمود دولت آبادی و رونمایی از تمبر یادبود آقای رمان ایران در 17 مردادماه گذشته بود که در تالار همایش های هتل کاملیا برگزار شد. و  علاوه بر او مهدی مقصودی و کاظم کرامت نیز دیگر اعضای شورا بودند که در مراسم حضور یافتند. (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) البته شوراییان جهت برگزاری آن برنامه هیچ نقشی ایفا نکردند، اما همین حضور خشک و خالی آنان نیز در برنامه ای برای بزرگداشت محمود دولت آبادی، برای اولین بار پس از سال ها در سبزوار، حایز اهمیت می نمود. اقدامی که البته برای بعد از این دیگر کافی نیست.

اما یک اقدام دیگر مسعود پسندیده، تلاش و تکاپوی ظاهرا شدیدی است که برای برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر شریعتی در سبزوار دارد.

دکتر شریعتی فرزند شایسته دیار سربداران، برخاسته از آب و خاک مزینان و کاهک و شهرستان داورزن و البته شهرستان سبزوار است.او که خود را در بعضی کتاب هایش با نام مستعار علی سبزواری، علی سبزوارزاده و علی سربداری معرفی کرده است، با اینکه سال هاست در ایران دیگر مانند برخی دوره ها، تابو نیست و هرگز حساسیت هایی شبیه آنچه روی دولت آبادی وجود دارد، روی شریعتی وجود نداشته و تمام کتاب هایش به راحتی چاپ و منتشر می شوند و همایش های بزرگداشتش در سرتاسر کشور در ایام مختلف برگزار می شود، امادر زادگاهش سبزوار همواره مظلوم واقع شده است. مظلومیتی تا آن پایه که تا کنون هیچ مراسم شایسته ای برای بزرگداشت او در سالروز تولدش 2 آذر و یا وفاتش 29 خرداد در سبزوار برگزار نشده است!

البته امسال زمزمه هایی از سوی برخی اعضای شورا از جمله خود پسندیده برای این منظور شنیده شد. اما نه در 29 خرداد و نه در 2 آذر در نتیجه همان نگاه راکد و انفعالی که بر شوراییان سبزوار حاکم شده، با موافقت مواجه نشد و هیچ نتیجه عملی به همراه نداشت.

ناگفته نماند که عده ای از منتقدان، به نتیجه نرسیدن پروژه برگزاری بزرگداشت دکتر شریعتی در سبزوار را چه در 29 خرداد 93 و چه در 2 آذر همین سال، در شیوه اشتباه عملکرد خود پسندیده و احتمالا سایر همکارانش در شورا می دانند.

به خصوص گفته می شود اعلام نسنجیده پسندیده از تصمیم برگزاری بزرگداشت شریعتی در سبزوار که در مراسم  29 خرداد مزینان صورت گرفت و نیز سخنرانی  تند او در حاشیه سفر وزیر فرهنگ به سبزوار در 2 تیر گذشته که با لحنی خشمگین برخی دستگاه ها و مسئولان شهرستان را جهت  کارشکنی در برگزاری  بزرگداشت شریعتی مورد خطاب و سرزنش قرار داده بود، خود از عواملی  بوده است که حساسیت ها را نسبت به برگزاری چنین بزرگداشتی افزایش داده و باعث جلوگیری از آن شده است.

اما از طرفی دیگر، یک واقعیت مسلم هم این  است که در همه سال های گذشته، قبل از اینکه کسی مانند پسندیده چنین بی پروایی هایی را در سخنرانی های خود انجام دهد،  باز هم هیچ اقدام مناسبی برای برگزاری  مراسم بزرگداشت شریعتی  در سبزوار صورت نگرفته است و از این بابت نمی توان فرصتی را از دست رفته تلقی کرد.

اما مسعود پسندیده انگار قصد ندارد، تسلیم روح منفعل حاکم بر شورا شود. وی می خواهد حتی اگر نتوانست از طریق چارچوب قانونی شورا کاری در این زمینه از پیش ببرد، با سازمان دادن یک حرکت مردمی (که البته آن هم خارج از حیطه نقش مردمی اعضای شورای شهر نیست) سرانجام تابوی بی دلیل برگزاری بزرگداشت شریعتی در سبزوار را بشکند.

البته به نظر می رسد وی در این راه علاوه بر حضور وحمایت مردمی نیاز به همراهی دیگر همکاران جوان و همفکرش در شورای شهر را نیز دارد و بسیار سخت و شاید حتی نشدنی است اگر قرار باشد او به تنهایی در  این مسیر پیش برود.

بنابراین پسندیده وهمکارانش از حالا تا 29 خرداد 94 ، حدود 6  ماه فرصت دارند که نشان  دهند، تا چه اندازه می توانند پیگیر اهداف و شعارهایشان برای شهر از مرحله شکل گیری ایده تا مرحله اجرا باشند؟

متن نوشته شده توسط پسندیده در صفحه شخصیش  در فیسبوک به شرح زیر است:

درخواست از عموم مردم جهت پیوستن به ستاد مردمی برگزاری اولین همایش و بزرگداشت دکتر شریعتی در سبزوار.

سی و شش سال از انقلاب اسلامی می گذرد و به دلایلی که دیگر اصلا برایمان مهم نیست هنوز حتی یکبار در شهر سبزوار بزرگداشتی شایسته برای فرزند دیار سربداران "دکتر علی شریعتی" برگزار نشده است.
بنده در طول مدتی که در شورای اسلامی شهر سبزوار مشغول خدمت می باشم با همراهی تنی چند از اعضاء محترم پیگیر برگزاری چنین بزرگداشتی برای ایشان بوده ایم که متاسفانه مخالفان ایشان با هروسیله ای، بخصوص سیاست زده کردن این موضوع همواره سعی به جلوگیری از شکستن این طلسم نمودند.
جالب اینجاست، پای مصاحبه و رویارویی با مردم که به میان کشیده می شود، اغلب قریب باتفاق مدیران شهری ژست همراهی و مشتاقی بخود می گیرند.. غافل از اینکه مردم آموخته اند که زیر یوغ استحمار و تزویر نروند.
چرا که اگر آقایان واقعا موافق بوده اند چرا در این مدت سی و چند سال پیشقدم نشده اند و اقدامی در این خصوص در شهر سبزوار صورت نپذیرفته است.
علی ایحال، اینجانب به نمایندگی از مردم سبزوار بخصوص قشر جوان و مذهبی شهر سبزوار برحسب وظیفه آمادگی خود را جهت ایجاد "ستاد مردمی برگزاری بزرگداشت دکترعلی شریعتی در شهر سبزوار" اعلام می نمایم و از همه دوستداران این ستاره بی بدیل آسمان کویر، بخصوص همشهریان عزیز سبزواری و جوانان و همچنین مسوولین محترم دعوت می نمایم که به این کمپین مردمی بپیوندند تا ان شاءلله بیست و نهم خرداد نود و چهار شاهد برگزاری باشکوه این بزرگداشت مردمی با حضور میهمانانی ویژه و درخور شان این شخصیت جهانی باشیم.
لازم به ذکر است بزرگداشت مذکور هیچ منافاتی با برگزاری مراسم سالانه شهر مزینان نخواهد داشت. لذا ضمن سپاس از همت بلندنظرانی که سالانه در مزینان گرد هم می آیند، از عموم شهروندان و مسوولین محترم دیار سربداران (سبزوار بزرگ) درخواست می شود با حمایت از این اقدام، بر عظمت و طنین این سمفونی بیفزایند تا این رسالت را آنچنان که شایسته و بایسته فرزند صالح دیار سربداران است به نیکی به انجام رسانیم.


مسعود پسنیده
عضو شورای اسلامی شهر سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پسندیده: از بانیان تخریب مناره مسجد افتخاری قانوناً شکایت می کنیم

نظرت را بنویس
comments

دمت گرم و سرت خوش باد.. ما کنارت هستیم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما