در راستای احیا و حفظ بناهای تاریخی

تفاهم نامه سه جانبه پژوهشگاه ميراث فرهنگي، شهرداری سبزوار و میراث فرهنگی استان امضا شد

مدیر عامل موزه شهر سبزوار از امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور، شهرداری سبزوار و اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی خبر داد.
 
به گزارش واحد خبر روابط عمومی شهرداری سبزوار، حمیدرضا سلیمانی با اعلام خبر فوق افزود: این تفاهم نامه در سفر چندی پیش لبافی خانیکی مدیر کل میراث فرهنگی استان به سبزوار به امضای شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان رسید که برای اخذ امضای سوم به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در تهران ارسال شد.
 
وی ادامه داد: با انجام رایزنی های صورت گرفته این تفاهم نامه همکاری روز گذشته به امضای محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور رسید تا هر چه سریعتر زمینه همکاری های سه جانبه در راستای توسعه شهری آغاز شود.
 
مدیرعامل موزه شهر سبزوار در ادامه انجام پژوهش، حفاظت و معرفی محوطه تاریخی- فرهنگی تپه دلقند (دامغانی) و ساماندهی آن در چارچوب طرح های موزه شهر سبزوار(توسعه شهری به صورت مجموعه فرهنگی)، حفاظت و مرمت آثار مکشوفه منقول و غیر منقول، بهره برداری بهینه از بناهای فرهنگی تاریخی در محدوده شهر سبزوار، همکاری با موزه شهر در تمام مراحل اجرایی و بهره برداری و حفاظت و مرمت میراث فرهنگی واقع در محدوده شهر سبزوار را از اهداف این تفاهم نامه بیان کرد.
 
سلیمانی همچنین از سفر گلشن معاون پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور و لبافی خانیکی مدیر کل میراث فرهنگی استان طی هفته آینده به سبزوار خبر داد و گفت: این سفر روز پنجشنبه یازدهم دی ماه جهت بازدید از شهر سبزوار صورت خواهد گرفت تا در ضمن آن رسما کار اجرایی تفاهم نامه آغاز شود.
 
گفتنی است شهر سبزوار دارای بیش از 900 اثر تاریخی و فرهنگی است که حدود 300 اثر در فهرست آثار ملی به رسیده است. از جمله این آثار و ابنیه های تاریخی و فرهنگی می توان به آرامگاه بقراط، ارامگاه حاج ملاهادی سبزواری، کاروانسرای فرامرزخان و ارامگاه ملاحسین واعظ کاشفی، مساجد جامع، پامنار و... اشاره نمود که امید است با رسیدگی و توجه بیش از پیش مسئولان شهری جنبه توریستی و گردشگری آن تقویت شود.

منبع: شهرداری سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما