تاریخ بیهقی، منبع پژوهش درباره موسیقی ایران در عصر غزنویان

سید حسین میثمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اين روزها مشغول پژوهش بر موسیقی در دوره غزنویان بر اساس منابع همان دوره هستم. از این منابع می‌توانم به: «تاریخ بیهقی» ابوالفضل بیهقی، «لغت فرس» اسدی طوسی، «زین الاخبار» ابوسعید گردیزی، «تاریخ یمینی» ابونصر محمدبن عبدالجبار عتبی و «خمسه نظامی» اشاره کنم.

وی افزود: پیش از آغاز پژوهش گمان نمی‌کردم که اطلاعات زیادی را بتوانم از دل این کتاب‌ها درباره موسیقی دوره غزنوی به‌دست بیاورم، اما پس از شروع کار متوجه شدم که در این منابع چه اطلاعات جالب و مهمی در زمینه‌های تئوری موسیقی، زمینه‌های اجتماعی هنر موسیقی، هنرمندان شهیر این دوره و... وجود دارد.

میثمی همچنین اشاره کرد: برای دایرةالمعارف بزرگ اسلامی نیز مقاله‌هایی در مدخل‌های «موسیقی ایران باستان»، «موسیقی دوره صفویه» و «موسیقی دوره زندیه» نوشتم که چندی پیش منتشر شدند.

این محقق در پایان گفت: «بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین: از دوران صفوی تا اواخر قاجار» نام آخرین کتاب من بود که در انتهای سال گذشته (1392) از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد. بر اساس آمارهای ناشر، این کتاب با اقبال مخاطب روبه‌رو شده است.

درباره سیدحسین میثمی
سیدحسین میثمی (متولد 1343) مدرک دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران دارد و در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران و دانشگاه آزاد قزوین مشغول به تدریس است. میثمی در زمینه آهنگسازی و نوازندگی نیز فعالیت دارد و ساز تخصصی او سنتور است.

«تحليل مباحث فقهی بعد از انقلاب اسلامی و تاثيرات آن در حيات موسيقايی ايران»، «حاجی ملاعبدالکریم جناب قزوینی و نقش وی در موسیقی قاجار»، «موسیقی عصر صفوی» و «بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین: از دوران صفوی تا اواخر قاجار» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده میثمی است.

منبع: ایبنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

استقبال گسترده داخلی و خارجی از جایزه ای به نام ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما