دبیر کنگره بین المللی سربداران:

تاریخ دقیق هفتصدمین سالروز وقوع قیام سربداران سبزوار به سال شمسی و قمری بررسی می شود

دبیرکنگره بین المللی سربداران گفت: در ستاد برگزاری کنگره ، کمیته ای تشکیل شده است تا به صورت علمی تاریخ دقیق هفتصدمین سالروز قیام سربداران هم به سال شمسی و هم به سال قمری را مشخص کند.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، دکتر جوادحدادنیا دوشنبه گذشته، در نشستی که با اصحاب رسانه دیار سربداران برگزار کرد، در این زمینه افزود: یکی از فواید برگزاری کنگره بین المللی سربداران در بخش های مختلف علمی، آیینی و هنری این است که تیم برگزارکننده را واداشته است به شکل جدی تری به دنبال بررسی زوایای پنهان و پژوهش های علمی درباره جزئیات قیام سربداران بپردازند.
حدادنیا ادامه داد: در منابع مختلف تاریخی برای سال آغاز قیام سربداران توسط مردم باشتین و سبزوار تاریخ های مختلفی ارائه شده است که البته همه یک محدوده زمانی در قرن هشتم هجری را نشان  می دهند، اما چند سال با یکدیگر تفاوت دارند.
رئیس دومین دانشگاه بزرگ و پرسابقه ملی در شمال شرق  ایران همچنین گفت: وقتی کاری دارد توسط دانشگاه پیگیری می شود باید تمام جنبه های علمی در آن رعایت شود و هیچ جای شک و سئوال و ابهامی برای دیگران باقی نگذارد، لذا دست اندرکاران برگزاری همایش  علمی کنگره بین المللی سربداران در دانشگاه حکیم سبزواری تیمی پژوهشی تشکیل داده اند تا وقتی شود، وقتی می خواهیم هفتصدمین سال قیام سربداران را پاس بداریم،اگر در مقابل این سئوال قرار گرفتیم که دقیقا هفتصدمین سالگرد چه سالی است؟ خودمان پاسخ دقیق وعلمی آن را بدانیم.
وی سپس اظهار داشت: تا همین حالا که مطالعات مقدماتی انجام گرفته است، تا حدودی روشن شده که هفتصدمین سال قیام سربداران بر مبنای سال قمری با سال 1395 هجری شمسی مصادف است و برمبنای سال شمسی در سال 1416 شمسی فراخواهد رسید.
دبیرکنگره بین المللی قیام سربداران همچنین گفت: این موضوع را در ابتدا آقای محمدعلیزاده یکی از کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار مطرح کرده و سپس دانشگاه حکیم سبزواری برآن شده است تا این مطلب را دقیقا مورد پژوهش قرار دهد.
حدادنیا سپس خاطرنشان  کرد: پس از مطالعات اولیه، چیزی را که الآن دقیقا مطمئن هستیم، این است که هفتصدمین سال قیام سربداران مصادف با امسال یعنی مصادف با سال 1393 نیست. اما ممکن است پژوهش علمی به ما نشان دهد که هفتصدمین سال قیام سربداران برمبنای سال قمری مصادف با سال 1394 یا 1395 شمسی باشد.
وی در پایان تأکید کرد: ما مصممیم که کنگره بین المللی سربداران را در سال 94 برگزار کنیم و اگر پژوهش ها نشان دهند، هفتصدمین سالروز این قیام مصادف با سال 95 است، اشکال چندانی در کار ایجاد نمی کند. و ما با برگزاری این کنگره به استقبال هفتصدمین سال می رویم.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

برای برگزاری  کنگره بین المللی  سربداران زمن کافی وجود ارد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما