ادامه روند تبدیل روستاهای کویری ایران به جاذبه های گردشگری با روستای دهسلم در خراسان جنوبی

بسیاری از ساکنان مناطق کویری ایران در سال های اخیر به این نتیجه رسیده اند، که کویرها و بیابان های اطرف شهر و روستای محل زندگیشان، اگر چه برای کشت و کار کشاورزی مناسب نباشند، اما در عوض استعداد خوبی برای تبدیل شدن به جاذبه های گردشگری دارند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، اهالی روستای دهسلم شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی از جمله کویرنشینانی هستند که ارزش این جلوه از جلوه های طبیعت خداوندی را درک کرده و دارند تلاش خود را می کنند که با ایجاد اقامتگاه هایی مناسب برای گردشگران، از این طریق به جذب مسافر و اشتغال زایی و کسب درآمد برای ساکنان محلی بپردازند.

خبرگزاری ایسنا تلاش و همت مردمی، روستاییان دهسلم خراسان جنوبی را به شرح زیر گزارش داده است:

روستای دِهسلم تا سال 95 صاحب اقامتگاه می‌شود

چندی پیش سازمان میراث فرهنگی خراسان جنوبی خبری مبنی بر اهدای باغ خرمای 4500 متری در روستای دِهسلم را منتشر کرد، باغی که صاحبان آن 30 نفر هستند و آن را از اجدادشان به ارث برده‌اند و حالا راضی شدند آن را به میراث فرهنگی ببخشند تا در آن اقامتگاهی برای گردشگران ساخته شود، بلکه کسب و کارشان رونق بگیرد.

حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا‌، درباره‌ی سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی به روی این باغ خرما بیان می‌کند: صاحبان این باغ 30 نفر بوده‌اند که آن را به اداره میراث فرهنگی هدیه کردند تا زیر ساخت‌های توسعه گردشگری در این منطقه رشد کند.

او می‌افزود: از ابتدای سالن تاکنون حدود 9 تور گردشگر خارجی به این منطقه آمده‌اند و چون زیرساخت‌های لازم برای اقامت وجود نداشت‌، اهالی روستا از این گردشگران در منزل خودشان به صورت رایگان پذیرایی کردند‌، به همین دلیل صاحبان زمین تصمیم گرفتند این باغ را که داخل خود روستاست برای این کار در اختیار میراث فرهنگی بگذارند.

سرپرست میراث فرهنگی نِهبندان اضافه می‌کند: این زمین بزودی تبدیل به یک اقامتگاه برای گردشگران می‌شود و امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، رستوران‌، دو استخر شنا با آب گرم قنات، آلاچیق و محل خواب را در نظر گرفته‌ایم.

شبانی با بیان اینکه هزینه ساخت این اقامتگاه را سازمان میراث فرهنگی پرداخت می‌کند‌، می‌گوید: خود سازمان زمینی برای این کار نداشت چون زمین‌هایی هم که خارج از روستا هستند در معرض توفان قرار دارند که بعد از مدتی از بین می‌رود، مثل همان اتفاقی که برای کویر "شهداد" در استان کرمان افتاده؛ به همین خاطر تمام دغدغه ما این بود که اقامتگاه را در وسط روستا برپا کنیم و خود مردم تصمیم گرفتند چنین باغی را در اختیار میراث قرار دهند.

او ادامه می‌دهد: این منطقه قطب معادن کشور است و بسیاری از گروه‌های چینی و کشورهای دیگر در آن کار می‌کنند. با ساخت اقامتگاه و در نظر گرفتن زیرساخت‌ها، این منطقه شاهد افزایش 100 درصدی رشد گردشگر می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی نِهبندان با بیان اینکه این اقامتگاه تا سال 95 به پایان می‌رسد‌، بیان می‌کند: اعتباری که برای ساخت این کار در نظر گرفته شده است یک میلیارد تومان است و کار ساخت از امسال شروع شده و تاکنون 40 درصد پیشرفت داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بجستانی ها ارزش کویرهای خود را دریافتند

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما