نگاهی به دلایل عقب ماندگی نیشابور از سبزوار / نماینده سابق مجلس تعصبات بومی را عامل مهم عقب ماندگی نیشابور می داند

یک خبرنگار نیشابوری به تازگی طی انتشار یادداشتی کوتاه در برخی رسانه های محلی این شهر، عقب ماندگی نیشابور از سبزوار را به واسطه بعضی عوامل ناشناخته بیرونی (احتمالا ماورایی!) دانسته است و مسئولان  و نمایندگان نیشابور را به خاطر این عدم توسعه یافتگی این شهر در مقایسه با سبزوار سرزنش کرده است.(منبع)

به گزارش  مجله اینترنتی اسرارنامه، این نگاه معطوف به سبزوار در برخی خبرنگاران نیشابوری  در حالی است که خبرنگاران و اصحاب رسانه سبزوار معمولا از نگاهی  بسیار فراتر و افق دیدی گسترده در سطح ملی و بین المللی برخوردارند و یک نمونه از این وسعت نظر خبرنگاران سبزواری این روزها در به راه انداختن جریان  قدرتمند تنظیم نامه و جمع آوری چندهزار امضای الکترونیک از معلمان سراسرکشور در مجله سبزوارنگار و تعدادی دیگر از رسانه های محلی خطاب به ریاست جمهوری، قابل  مشاهده است.(منبع1) ، (منبع2)
لذا شاید اکثر تحلیلگران و خبرنگاران سبزواری چندان مایل  نباشند و یا وقت کافی نداشته باشند که به این مقایسه های نابه جای همیشگی در بعضی  رسانه های محلی نیشابور پاسخ بدهند.
البته اسرارنامه به نوبه خود سعی کرده است، جهت تنویر افکار عمومی طی انتشار یادداشتی در بخش چای داغ همین مجله، به آسیب شناسی این نوع طرز فکر بعضی  از همکاران رسانه ای خود در نیشابور بپردازد. (منبع)
با این حال، قطعا برخی از فعالان اجتماعی ازمیان خود مردم نیشابور یا مرتبطین با این شهر وجود دارند که با اشرافیت بیشتری می توانند تحلیل  های مناسبی درباره  دلایل  عقب ماندگی های نیشابور ارائه نمایند.
یکی از این فعالان اجتماعی آقای حمید ترقی است که مدتی  قبل در  همایش فرصت های سرمایه گذاری برای توسعه  نیشابور گفته ، وجود تعصبات بومی را یکی از مهمترین دلایل  عقب  ماندگی این شهر به ویژه در زمینه اقتصادی عنوان کرده است.

البته صرف وجود تعصبات بومی، پدیده نامطلوبی نیست بلکه برعکس اگر تعصبات بومی و منطقه ای تحت کنترل خرد و استدلال منطقی درآید و به رقابت های سالم با دیگر مناطق منجر شود و از طرفی از بروز رفتارهای خصمانه و حسادت آمیز نسبت به پیشرفت های مردم سایر مناطق جلوگیری به عمل آید، خود همین تعصبات کنترل شده، می توانند زمینه ساز تلاش سازنده مردم هر شهر و منطقه برای پیشرفت و توسعه آن بشوند و برعکس، اگر تعصبات، از مدار عقلانیت فاصله بگیرند و به مسیر احساسات و هیجانات کور قومی و شهری بیافتند، یقیناً نتیجه ای جز عقب ماندگی برای یک منطقه نخواهند داشت.

به طور مثال هرچند نیشابور از شهرهای کهن و شریف خراسان است که حتی در برخورداری از سابقه تاریخی و فرهنگی طولانی ممکن است بتواند با دارالمومنین سبزوار شهر دیرینه های پایدار ، با سابقه تمدنی 12هزارساله (منبع) و ناحیه رئونت(ریوند) باستانی (منبع) رزمگاه رستم و سهراب (منبع) و پایتخت حکومت افتخارآفرین سربداران(منبع) رقابت کند، و از این حیث شایسته توسعه ای حداقل هم سطح با سبزوار باشد، اما این روزها که خبرنگاران و رسانه های این شهر از بروز برخی عقب ماندگی های توسعه ای در شهر و دیار خود گلایه می کنند، بی شک باید یک علت این وضعیت را در طرز فکر متعصبانه و رفتار غالب اجتماعی در میان مردمان شریف نیشابور جستجو کرد.

در ادامه متن اظهارات حمید ترقی درباره دلایل عقب ماندگی نیشابور به نقل از خبرگزاری مهر منتشر می شود.

مطالعه این مطلب نه فقط برای مردم نیشابور بلکه می تواند برای دیگر شهرها و نواحی خراسان رضوی نیز مفید باشد. زیرا ممکن است برخی مشکلات امروز نیشابور کم و بیش گریبان گیر بقیه شهرها و مناطق این استان از جمله سبزوار نیز باشد:

عضو شورای عالی کمیته سرمایه‌گذاری همایش "آرمان‌شهر نیشابور، فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه" گفت: ضعف انسجام و تعصبات بومی از عوامل عقب‌ماندگی اقتصادی نیشابور است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ترقی صبح پنجشنبه در نشست خبری در دبیرخانه همایش «آرمان‌شهر نیشابور، فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه»، اظهارکرد: برخی مسائل سیاسی، مصالح ملی را به چالش می‌کشد که چوب آن را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌خوریم.

وی اظهار داشت: مسیر بازگشایی راه توسعه نیشابور که همیشه با چالش‌های متعدد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روبرو بوده است و متاسفانه سیری را که باید برای بازگشت این شهر به تمدن گذشته طی کنیم با موانع متعددی روبرو شده است.

تصمیمات غیر کارشناسی به جای توسعه نیشابور مشکل ساز شده است

به گفته این فعال سیاسی اجتماعی، تصمیمات غیر کارشناسی گذشته که در توسعه شهر دنبال شده  سبب شده به جای بردن شهر به سمت توسعه پایدار و متوازن نیشابور با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود که وقت مسئولان را می‌گیرد و حتی این پرسش مطرح شده است آیا توسعه مبنی بر فولاد و تولید انرژی بر اساس ظرفیت‌سنجی درستی بوده است؟

ترقی با بیان اینکه باید احساسات خاموش شده مردم برای توسعه جدی شهر نیشابور تحریک شود، توضیح داد: باید این احساس در سرمایه‌گذاران ایجاد شود که می‌توانند با حضور در نیشابور ضمن تحول‌آفرینی، بازگشت و سود سرمایه داشته باشند.

وی معتقد است: باید یک مرکز ثقل قوی باشد تا نخبگان شهر کنار هم بنشینند و تصمیم‌ بگیرند که فصل‌الخطاب باشند زیرا به‌خاطر تغییر سیاست‌ها، دولت‌ و مجالس، ثبات مدیریتی نداریم.

کارآفرینان نیشابور در مناطق دیگر منشا تحولات بوده‌اند

نماینده اسبق مشهد در مجلس بیان کرد: بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران نیشابور در جاهای دیگر منشا خیر و تحولات بوده‌اند اما هیچ رغبتی که در نیشابور فعالیت کنند وجود ندارد که یک بخش آن  به روحیه بیگانه‌پرستی مردم ما بر می‌گردد و بعضی از ما سعی می‌کنیم خودی‌ها را با برچسب‌های مختلف کنار بزنیم.

ترقی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که هم سهل، هم امن و هم زودبازده باشد، افزود: ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاری، احترام برای سرمایه‌گذار، از بین بردن عوامل ناامنی برای سرمایه‌گذاری، حذف دعواهای سیاسی بیخود و حذف تعصبات حزبی و گروهی می‌تواند به اعتلای اقتصادی نیشابور بیانجامد که البته این همایش به‌دنبال تقویت هم‌افزایی توان در نیشابور است.


وی، روحیه بی‌تفاوتی و فقدان پیگیری و مطالبه در مردم را از دیگر عوامل این عقب‌ماندگی دانست و تصریح کرد: هنوز هم در کشور ما حق گرفتنی نه دادنی است.

ترقی در خصوص سند توسعه نیشابور که در اواخر دولت خاتمی و اوایل دولت احمدی‌نژاد توسط فرمانداری تهیه شد، گفت: اگر این سند تهیه و در کتابخانه مسئولان بایگانی شود تاثیری ندارد، باید برنامه عملیاتی و ارزیابی پیشرفت سند هم در کنار آن باشد.

نخبگان و فعالان برای توسعه اقتصادی نیشابور چاره بیندیشند

دبیر همایش «آرمان‌شهر نیشابور، فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه» با اذعان به عقب‌ماندگی اقتصادی نیشابور گفت: اصلا حاضر نیستم برای نیشابور فروتنی به خرج دهیم در حالی که باید نخبگان و فعالان بیایند کنار هم بنشینند تا چاره کار شوند و نیشابور توسعه یابد.

دکتر علی‌رضا متولی‌زاده اظهارکرد:30 پروژه عمرانی مشارکتی در این همایش با حضور مسئولان، کارشناسان و کارآفرینان رونمایی می‌شود.

وی اظهار داشت: این پروژه‌ها متعلق به شهرداری نیشابور است که با اخذ مجوز و همراهی شورای اسلامی شهر زمینه‌های قانونی و اداری مشارکت‌پذیری سرمایه‌گذاران فراهم شده است.

به گفته این استاد دانشگاه، با انتشار بولتن‌ همایش، مشخصات پروژه‌ها، ارزیابی، سرمایه‌گذاری، وضعیت بازگشت و سود پروژه مشخص شده است.

متولی‌زاده با رد هر گونه شائبه سیاسی و بهره‌گیری احتمالی انتخاباتی خود و سایر اعضای کمیته سرمایه‌گذاری همایش، تصریح کرد: وقت‌مان تنگ‌تر از این حرف‌ها است که بخواهیم وارد این بحث‌ها شویم.

وی با اشاره به اینکه از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم در نیشابور حضور پیدا کنند، سود ببرند و قصد نداریم از آنها خیرات بخواهیم، به استقبال نیشابوری‌های مقیم مرکز از سرمایه‌گذاری در زادگاه‌شان اشاره کرد.

متولی‌زاده بیان کرد: در صورت تمایل با سرمایه‌گذاران قرارداد ابتدایی منعقد می‌شود که اگر به نتیجه رسید قرارداد نهایی امضا می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

یک خبرنگار نیشابوری : نیشابور از سبزوار عقب مانده است / کسی درارتقای سبزوار به مرکز استان شک نمی کند

نظرت را بنویس
comments

بیهقی

اقا مسعود دوست نیشابوری عزیز بعداز این جوابی که اسرارنامه به شما داد دیگه اگه دنبال حرف حق باشی نه نمیاری و میپذیری که بعضی مردم نیشابور با مطلب نازل و زشتی که می نویسند در سایتها عامل کدورت و ازبین رفتن صلح و وحدت در منطقه هستن اگه واقعا غرض ومرضی درکارت نیست برو اونا رو اصلاح کن چون بیشترین ضررم خود نیشابور میکنه وقتی اونا بد می نویسن جوابشونو میگیرن و اینترنت پرمیشه ازمطالبی که ثابت میکنه نیشابور محبوبیتی بین شهرای خراسان نداره و همیشه علیهش مطلب میزنن اسرارنامه عزیز بر شما هم درود به خاطر این همه وقتی که میذارید و جواب هایی مستدل و منطقی برای ابهامات و ادعاهای رنگارنگ دوستان می نویسد خداقوت

مسعود

gلطفا در القابی که به سبزوار نسبت میدهید رعایت انصاف و شرط همسایگی را بکنید ناحیه رئونت یا ریوند آنطور که که در کتابهای تاریخ نیشابور الحاکم و تاریخ بیهق ابن فندق بیهقی آمده از حدود مسجد جامع نیشابور تا روستای سنجریدر یا سنگ کلیدر امتداد دالشته است وبه هیچ عنوان در کتاب دوم نامی از ریوند در معرفی رو ستاهای سبزوار یا ارباع آن نیامده است در تاریخ دیرین سبزوار شکی نیست اما 12 هزار سال به معنی وجود زندگی در این منطقه بوده نه به معنی وجود شهری به نام سبزوار یا بیهق در این منطقه چراکه در روایات اساطیزی که در تاریخ بیهق نقل شده بنای بیهق را به بهمن پسر اسفندیار ودر روایات تاریخی به ساسویه بن شاپور نسبت داده اند در همین کتاب و کتاب های دیگر نظیر تاریخ غزنویان و تاریخ تشیع رسول جعفریان علت گرایش مردم سبزوار به تشیع را مهاجرت سادات حسنی از نیشابور به این شهر عنوان کرده است حکومت پرا فتخار سربداران نیز بر پایه تعالیم معنوی شیخ مجاهد نمیشابوری شیخ حسن جوری شکل گرفت و خواجه علی موید آخرین زمامدار سربدار با قداماتی نظیر سبو لعن شیخ خلیفه و شیخ حسن جوری و همراهی با تیمور در قتل عام شیعیان سبزوار لکه ننگی بر پیشانی این دولت نهاد رزمگاه رستم وسهراب هم نه به لحاظ تاریخی به اثبات نمی رسد و بیشتر بر پایه عقاید اساطیری است هم چنان که بیشتر مورخین مانند ابن فقیه وآرتورکریستن سن آتشکده آذ ربرزین مهر را در نیشابور دانسته اند در کو ه ریوند در شمالغرب نیشابور در کنار روستای بر زنون ودر حاشیه درای سوور یا همان چشمه سبز نیشابور در باب ارتقا استان بنده هم مایل هستم با تشکیل استانهای سلسله الذ هب و سزبداران نیشابور و سبزوار عزیز به آنچه استحقاق آنرا دارند برسند این امر با همدلی و رعایت اصول همسایگی بدست می آید نه خود بزرگ بینی و تکبر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما