اختصاص اعتبار 200 میلیارد ریالی برای پروژه ریلی اسفراین - جوین - بجنورد

یک گام رو به جلو برای پروژه راه آهن شمال به جنوب از مسیر سبزوار

نماینده مردم شهرستان اسفراین به تازگی از اختصاص مبلغ 200 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه ریلی اسفراین- جوین- بجنورد در لایحه بودجه 94 خبر داده است که این موضوع ، یک گام به جلو برای احداث مسیر ریلی شمال به جنوب از مسیر سبزوار محسوب می شود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، در دو امتداد شمالی و جنوبی سبزوار تعدادی از پرجمعیت ترین و مهمترین شهرهای شمال شرق کشور قرار گرفته اند که مدتی است از سوی آگاهان و فعالان توسعه شرق کشور طرح احداث مسیر ریلی برای ارتباط امن و کاربردی این شهرها با یکدیگر مطرح شده است.

مسیری که می تواند بجنورد را به عنوان مرکز سیاسی، اداری و اقتصادی خراسان شمالی به اسفراین دومین شهر پرجمعیت این استان متصل نموده و سپس از آنجا راهی جوین به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی و صنعتی خراسان ر ضوی شده و سپس مسیر خود را به سمت سبزوار پرجمعیت ترین شهر این مسیرکه در عین حال مهمترین مرکز اداری، سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی و اقتصادی نیمه غربی خراسان رضوی است ادامه داده و سرانجام با عبور از شهرهای ششتمد، بردسکن، خلیل آباد و کاشمر در نقطه ای نظیر فیض آباد یا شادمهر تربت حیدریه به راه آهن سراسری مشهد – بافق متصل شود.

این ظاهرا همان پروژه ای است که معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز درروزهای اخیر در جلسه شورای برنامه ریزی شهرستان، پس از برشمردن امتیازات استراتژیک منطقه ای سبزوار، به آن اشاره کرده است.(منبع)

از مزیت های مهم مسیر ریلی شمال به جنوب سبزوار این است که بیشتر مساحت آن، از دشت های صاف و همواری عبور می کند که همین ویژگی جغرافیایی هزینه های احداث چنین پروژه ای را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

این در حالی است که اگر خط ریلی شمال به جنوب، از مسیر سبزوار کمی به سمت شرق منحرف گردد، با مانع رشه کوه های آلاداغ  در خراسان شمالی و سلسله جبال صعب العبور بینالود در خراسان رضوی مواجه شده و پرواضح است که احداث راه آهن در دل کوهستان سر به فلک کشیده ای که بلندترین قله های شمال شرق کشور را در خود جای داده، اگر نشدنی نباشد، حداقل مستلزم بار مالی بسیار گزافی بر دوش دولت است.

ارتفاعات بینالود همین حالا نیز مانع مهمی بر سر توسعه شریان های اصلی ارتباطی در این ناحیه از استان خراسان رضوی شده اند، به طوری که با نگاهی به نقشه مسیرهای ارتباطی ایران در می یابیم مهمترین کانوان های مواصلاتی شمال شرق کشور بعد از مشهد در سبزوار و تربت حیدریه قرار گرفته و نواحی اطراف بینالود از احداث راه های اصلی ارتباطی محروم مانده اند.

از دیگر مزیت های خط ریلی شمال به جنوب از مسیر سبزوار، علاوه بر کوتاهی و هموار بودن مسیر، ارتباط دادن چند شهر مهم و پرجمعیت شمال شرق کشور است که پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی و اقتصادی نیز با یکدیگر دارند و اکثرشان تا کنون از مزیت راه آهن محروم بوده اند و احداث این پروژه را به عنوان عامل مهمی برای برقراری عدالت مواصلاتی و محرومیت زدایی از مناطق خود می دانند.

اینک به نظر می رسد، بخش اول احداث این راه آهن، حداقل در استان خراسان شمالی به خوبی در حال پیگیری است و امید می رود در خراسان رضوی نیز هرچه سریعتر، پیگیری های لازم برای ادامه دادن این مسیر به سمت نواحی مرکز و جنوب ایران صورت پذیرد.

در ادامه اسرارنامه متن اظهارات هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس را درباره اختصاص بودجه مورد نیاز راه آهن اسفراین، جوین بجنورد را مطالعه خواهید کرد:

اختصاص 200 میلیارد ریال برای اجرای پروژه ریلی اسفراین- جوین- بجنورد
خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه سال 94، 200 میلیارد ریال برای اجرای پروژه ریلی اسفراین- جوین- بجنورد اختصاص‌ یافته است.

هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اسفراین اظهار داشت: با جذب این اعتبار در سال آتی، اجرای این پروژه سرعت می‌گیرد.
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌اکنون قطعه نخست این پروژه 70 درصد پیشرفت دارد.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این پروژه در قانون بودجه سال جاری 140 میلیارد ریال اعتبار داشت و از محل ماده 180 نیز 30 میلیارد ریال اعتبار گذاشته شد.
قوامی توضیح داد: این 30 میلیارد ریال برای تملک زمین‌های دارای معارض در این پروژه اختصاص‌یافته است.
به گزارش تسنیم، آبان ماه امسال نیز استاندار خراسان شمالی از موافقت وزارت راه و شهرسازی با اجرای ادامه راه‌آهن آنتنی نقاب - اسفراین تا شهر بجنورد خبر داده بود.
سید علی‌اکبر پرویزی گفته بود با پایان اجرای مرحله نخست راه‌آهن نقاب - اسفراین تا پایان امسال، عملیات اجرایی این پروژه ریلی به‌سوی بجنورد نیز آغاز می‌شود.
به گفته وی طرح مطالعات تکمیلی راه‌آهن نقاب - اسفراین- بجنورد انجام‌شده و نشانه‌گذاری مسیر انتخابی نیز اکنون در دست اجراست و با رسیدن، راه‌آهن نقاب - اسفراین به بجنورد، خراسان شمالی نیز به شبکه ریلی کشوری متصل می‌شود.

منبع: وبسایت دکتر هادی قوامی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

محسنی ثانی خبر داد: رایزنی با وزیر راه و شهرسازی برای تسریع در احداث راه آهن سبزوار

نظرت را بنویس
comments

تدین

نمایندگان محترم سبزوار یاد بگیرند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما