تاریخ دقیق هفتصدمین سالروز نهضت سربداران چه زمانی است؟

 دبیر کنگره بین المللی سربداران در جلسه ای که به تازگی باحضور خبرنگاران سبزوار داشت، عنوان کرد: تیمی پژوهشی برای تعیین دقیق هفتصدمین سالروز نهضت سربداران سبزوار در دانشگاه حکیم سبزواری تشکیل شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، دکتر جواد حدادنیا در این جلسه عنوان کرده است: کتاب های تاریخی مختلف، تاریخ وقوع سربداران را با چند سال پس و پیش عنوان کرده اند که در این کنگره باید، از طریق انجام پژوهش علمی زمان دقیق آن را مشخص کنیم.

رئیس دومین دانشگاه بزرگ ملی در شمال شرق ایران همچنین عنوان کرد: ضرورت توجه به این موضوع و انجام پژوهش دقیق درباره آن نخستین بار توسط آقای محمد علیزاده از کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار طی نامه ای به تیم اجرایی کنگره هفتصدمین سال قیام سربداران گوشزد شد و منجر به آن گردید که تیم پژوهشی لازم در دانشگاه حکیم سبزواری شکل گیرد.

در ادامه متن نامه محمد علیزاده کارشناس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار را درباره تاریخ دقیق هفتصدمین سال قیام سربداران مطالعه می کنید:

تاریخ شروع نهضت سربداران
 

با عنایت به برگزاری هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران در آینده نزدیک ولزوم جانمایی این تاریخ مهم در تقویم فرهنگی شهرستان ضرورت تعیین تاریخ دقیق وقوع قیام سربداران بر کسی پوشیده نیست.
در ابتدا بایست عنوان گردد کشتن فرستادگان (مسئولان جمع آوری مالیات) مغولی بدست مردم باشتین به عنوان سر منشاء قیام مورد قبول همگان می باشد به خصوص اینکه شعار سر به دار می دهیم تن به ذلت نمی دهیم بر اساس همین واقعه شکل می گیرد.
بنا بر نقل مورخان دو تاریخ برای این رویداد مهم ذکر شده است .
1- بنا بر نقل فصیحی خوافی در کتاب مجمل فصیحی این واقعه در سال 736 هجری قمری رخ داده است .
2- بنا برنقل حافظ ابرو در کتاب زبده التواریخ تاریخ واقعه 12 شعبان سال 737 هجری قمری می باشد
از لحاظ از لحاظ اعتبار بیان شده درخصوص تاریخ سربداران ،پسش از کتاب گمشده تاریخ سربداران (که به احتمال زیاد در زمان خواجه علی موید وبه دستور او نوشته شده است )، نوشته های حافظ ابرو که قسمت های بسیاری را از کتاب تاریخ سربداران نقل نموده است داری بیشترین اهمیت است .
به لحاظ سزشماری وقایع بعدی نیز نقل دوم یعنی سال 737 همخوانی بیشتری با رویدادهای بعدی دارد . چنانکه اجماع مورخین معاصر نیز همین تاریخ 737 هجری قمری می باشد. در اینجا به چند مورد از معروفترین پژوهشگران اشاره ای می آید .
جان مانسون اسمیت که در سالشماری نهضت سربداران از روی سکه های آن دوران از معتبرترین منابع به شمار می آید این نقل قول را بر می گزیند (خروج وعروج سربداران صفحه 71)،پطروشفسکی نیز چون دیگر مورخان با بیان هر دو تاریخ ،نقل دوم یعنی سال 737 را بر می گزیند (نهضت سربداران ،صفحه 49) جالب است که در پاورقی های کتاب پطروشفسکی صفحه 64 به کتاب شرفنامه ویلیامینوف اشاره شد که او نیز این واقعه را در شرح وقایع سال 737 هجری قمری بیان نموده است .همچنین یعقوب آژند در کتاب قیام شیعی سربداران صفحه 137 این نقل را برگزیده است . برخی مورخان نیز همچون عباس اقبال در کتاب تاریخ ایران که به اختصار تمام سلسله های ایران را در آن آورده است فقط به نقل سال 737 هجری قمری اشاره نموده است .
اما 12 شعبان 737 هجری قمری مصادف با 16 مارس 1337 میلادی و4 فروردین 716 هجری خورشیدی می باشد
به نظر می رسد که چه در تاریخ هجری خورشیدی یعنی ایام تعطیلات نوروز (زمان آذین بندی شهر ورفا آمد مسافرین نوروزی) وچه ایام هجری قمری به عبارتی در آستانه جشن نیمه شعبان {خصوصا با عنایت به رسم سربداران در آذین بندی شهر ومراسم انتظار حضرت مهدی (عج ا..) } هر ساله زمان خوبی برای گرامیداشت این روز غرور آفرین در تاریخ ایران وجهان وخصوصا سبزوار می باشد که بایستی نسبت به گرامیداشت آن اهتمام ویژه ای اندیشیده شود
اما بنا بر تاریخ مورد اجماع پژوهشگران ومورخان (آغاز نهضت 12 شعبان 737 هجری قمری) هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران چنانچه مبنای ما سالشماری قمری باشد مصادف می گردد با 30 اردیبهشت 1395 واگر مبنای ما سالهای شمسی قرار دهیم 4 فرودین 1416 با هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران می باشد .

تهیه و تنظیم: محمد علیزاده (کارشناس ارشد تاریخ)، کارشناس فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

برای برگزاری هفتصدمین سالروز قیام سربداران زمان کافی وجود دارد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما