هشت اسفند روز حکیم سبزواری و مکتب فلسفی خراسان در سبزوار گرامی داشته می شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار گفت: مراسم بزرگداشت فیلسوف بزرگ شرق، حکیم حاج ملاهادی سبزواری و مکتب فلسفی خراسان که حول وجود این فیلسوف فرزانه شکل گرفته است، در روز 8 اسفند سال جاری در سبزوار برگزار می شود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مهدی مقصودی روز چهارشنبه در گفتگویی با خبرنگار این مجله افزود: برگزاری این مراسم در سی و ششمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار که بعد از ظهر شنبه 20 دی ماه مطرح شد و سپس، فردای همان روز به صورت پیشنهادی از کمیسیون فرهنگی در صحن شورای شهر ارائه گردید و با موافقت، اعضا به تصویب رسید.

وی دلیل انتخاب 8 اسفند برای برگزاری چنین برنامه ای را معرفی 8 اسفند به عنوان روز بزرگداشت حکیم سبزواری در تقویم کشور دانست.

مقصودی همچنین ابراز امیدواری کرد: مانند همایش ابوالفضل بیهقی در ابتدای آبان که از سال 91 هرسال به طور متوالی برگزار شده است، مراسم بزرگداشت حکیم سبزواری نیز همه ساله در 8 اسفندماه در سبزوار برگزار شود.

وی پیش بینی کرد با توجه به شأن بالای حکیم سبزواری که از مهمترین مشاهیر خراسان و از بزرگترین فلاسفه ایران در چند قرن اخیر بوده است، و نیز با توجه به اینکه در زمینه فلسفه و علوم اسلامی بنیه علمی و دانشگاهی خوبی در سبزوار وجود دارد، در 8 اسفند ماه شاهد برگزاری مراسم درخور شأنی باشیم.

رئیس سابق اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری سبزوار و عضو جوان شورای چهارم شهر، سپس اظهار داشت: سعی می کنیم برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم و پربارتر شدن جنبه های علمی آن، تعدادی میهمان برجسته کشوری را نیز در این روز داشته باشیم که احتمالا برای این منظور از دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر غلامرضا اعوانی و ... دعوت به عمل خواهد آمد.

گفتنی است، مهدی مقصودی که پیش از ورود به شورای شهر سبزوار، مسئولیت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری را به عهده داشته و از همان دوره، برگزاری همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان هر سال را با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری، پیگیری کرد و تا کنون سه سال متوالی این برنامه در سبزوار اجرا شده است.

وی همچنین تجربه موفق برگزاری 6 ماه جمعه بازار کتاب را در محل آرامگاه حکیم سبزواری دارد.

اینک نیز رضایت شورای 13 نفره شهر سبزوار را برای برگزاری بزرگداشت حکیم سبزواری در 8 اسفند به دست آورده است و امید می رود شورای چهارم که در برگزاری مراسم مناسب و درخورشأن برای دکتر علی شریعتی در روز 2 آذر یا 29 خرداد، تا کنون رفتار منفعلانه ای نشان داده است، این بار با جدیت تمام ، کیفیت مطلوب بزرگداشت حکیم سبزواری را تضمین نماید و دستاورد درخشانی در کارنامه خود به ثبت برساند.

سبزوار هرچند از ظرفیت های علمی ، فرهنگی و هنری بالایی در تاریخ تمدن ایران و جهان اسلام برخوردار است و حتی به واسطه شمار زیادی از دانشمندان، علما، ادیبان، فلاسفه و عرفایی که در آن متولد شده و یا زندگی کرده اند به شهر دانشوران بیدار شهرت یافته است، اما به دلیل کم کاری و غفلت برخی مسئولان فرهنگی ، بسیاری از بزرگان این شهر در غبار فراموشی قرار گرفته و اکثرا برنامه مدونی برای بزرگداشت و زنده نگاه داشتن یاد و خاطراه آنان در طول سال و یا حداقل سالی یک مرتبه وجود ندارد.

مشاهیر برجسته و رویدادهای مهم سبزوار، همچنین در تقویم ملی کشور نیز تا کنون نتوانسته اند جای مناسب خود را پیدا کنند. اما چند سالی است که توجه به جنبه های فرهنگی و علمی این کهن شهر در گفتار و رفتار برخی مسئولان مشاهده می شود و امید می رود، این پایانی برگزاری برنامه هایی نظیر بزرگداشت سالانه ابوالفضل بیهقی و حکیم سبزواری در اول آبان و 8 اسفند، با چنان کیفیت مطلوب و استمراری برگزار شود که خلاء های کنونی را پر سازد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

حکیم سبزواری با تأسیس مکتب فلسفی سبزوار، جان تازه ای به جریان های فلسفی بخشید

نظرت را بنویس
comments

مفتح

با تشکر ویژه از جناب مهدی مقصودی عضو جوان و فعال عرصه فرهنگ و همکاران ایشان در شورای محترم شهر سبزوار تلاش ها هیچگاه بی ثمر نمانده و نمی ماند همه ی ما سبزواریها بلاخص مسئولین شهری بایستی دین خود را به مشاهیر این شهر ادا نمایند ما از دیگران در هر سمتی که هستند انتظار داریم اگر می خواهند در خاطرات قشنگ مردم بمانند از جایگاه خود بهترین استفاده را برای ارتقائ شهر استفاده کنند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما