جشنواره سراسری شعر «ایران من» برگزار می شود

جشنواره سراسری شعر «ایران من» برگزار می‌شود.

به گزارش بخش ادبیات ایسنا، دبیر اولین جشنواره سراسری شعر «ایران من» درباره کلیات این جشنواره گفت: اولین دوره این جشنواره قرار است در زمستان امسال برگزار شود و تمامی شاعرانی که دانشجو هستند می‌توانند در آن شرکت کنند. جشنواره در سه قالب کلی شامل شعر کلاسیک، شعر آزاد و شعر محاوره یا ترانه است و دوستان می‌توانند تا اواسط بهمن‌ماه سال جاری نسبت به ثبت نام و ارسال آثار اقدام کنند.

صابر قدیمی درباره هدف از برگزاری این جشنواره و این‌که چرا «ایران من» نام گرفته است توضیح داد: این جشنواره که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار می‌شود با هدف شناسایی دانشجویان مستعد و هنرمند در زمینه ادبیات آغاز به کار کرده است و با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که هر انسانی ممکن است داشته باشد، حس میهن‌دوستی است، به همین دلیل اولویت اصلی ما برای اولین دوره این جشنواره «ایران من» بود.

او درباره جزییات جشنواره، نحوه بررسی آثار و همچنین ثبت نام در جشنواره توضیح داد: نحوه ثبت نام و ارسال آثار به این ترتیب است که علاقه‌مندان می‌توانند به سایت جشنواره به آدرس

IRANEMAN-AZAD.COM بروند و با وارد کردن مشخصات ثبت نام را انجام دهند و آثار را همان‌جا بارگذاری کنند.

او افزود: یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای بررسی آثار در مرحله نهایی این است که برگزیدگان مدارک و مشخصات مبنی بر دانشجو بودن‌شان را در وقت معین برای ما بفرستند. در غیر این صورت آثار آن‌ها کنار گذاشته خواهد شد، چون اولویت ما شعر دانشجویی است. در زمینه داوری جشنواره هم سعی شده از بهترین‌ها در هر بخش استفاده کنیم که هرکدام برای خودشان فعالیت‌هایی مستقل و تلاش‌هایی حائز اهمیت داشته‌اند. از بین داورهایی که پیشنهاد شده بود بررسی‌هایی انجام گرفت و در نهایت در بخش ترانه، از جناب آقای دکتر افشین یدالهی دعوت کردیم که یکی از سرشناس‌ترین ترانه‌سراها هستند و فکر می‌کنم اکثر ایرانی‌ها با ترانه «وطنم» از ایشان با صدای سالار عقیلی خاطره‌های خوبی داشته باشند. همچنین در بخش شعر کلاسیک، غلامرضا طریقی از غزل‌سرایان شناخته‌شده هستند و بارها در جشنواره‌های مختلف هم به عنوان برگزیده و هم به عنوان داور حضور داشته‌اند و از این لحاظ دارای تجربه کافی هستند. در نهایت هم در بخش سپید، آقای مهدی اشرفی با توجه به تسلطی که بر این حوزه دارند دعوت شدند تا در کنار ما باشند.

دبیر جشنواره «ایران من» درباره زمان اختتامیه جشنواره و این‌که چه تدارک‌هایی برای آن درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: اختتامیه در اواسط اسفندماه در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب برگزار خواهد شد. در هر بخش سه اثر را به عنوان آثار برتر معرفی خواهیم کرد که به ترتیب به نفرات اول تا سوم: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ هشت میلیون ریال، لوح تقدیر و مبلغ پنج میلیون ریال و لوح تقدیر و مبلغ سه میلیون ریال تعلق خواهد گرفت. ضمنا در هر بخش از تعدادی از دانشجویانی که کاندیدا شده بودند تقدیر خواهد شد. در نهایت مجموعه آثاری که به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند، توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در کتابی با همین نام گردآوری خواهند شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت.

 

***

 

به گزارش ایسنا، متن فراخوان جشنواره شعر «ایران من» نیز به شرح زیر است: جشنواره ملی دانشجویی «ایران من» قصد دارد با ایجاد زمینه و مسابقه‌ای ملی برای حضور و ذوق‌آزمایی تمامی دانشجویان سراسر کشور در راستای شناسایی استعدادهای ارزشمند ادبی دانشگاهی ایران بزرگ و عزیزمان قدمی هرچند کوچک بردارد.

از یکایک دانشجویان شاعر و ترانه‌سرا در تمامی دانشگاه‌های کشور دعوت می‌شود تا با شرکت در «جشنواره ملی ایران من» و سرودن آثاری برای وطن‌ و پرچم مقدسش، سهمی مهم در برگزاری پرشکوه این رقابت و رفاقت دانشجویی داشته باشند.

 

اهداف جشنواره:

- شناسایی و کشف استعدادهای درخشان دانشجویی در حیطه شعر و ادب

- چاپ و انتشار آثار برتر در کتاب جشنواره

- ایجاد سازوکارهای تشویقی و حمایتی برای نفرات برگزیده

- ترویج روحیه رقابت سازنده میان دانشجویان

- برگزاری سالانه جشنواره و افزایش محورها و زیرشاخه‌ها

 

زیرشاخه‌های جشنواره:

 

- شعر کلاسیک (غزل، مثنوی، چهارپاره و...)

- شعر آزاد (نیمایی، سپید و...)

- شعر محاوره (ترانه)

 

آیین‌نامه جشنواره:

 

-شرکت در حوزه‌های مختلف جشنواره محدودیت سنی ندارد.

-دریافت اثر و ثبت نام تنها از طریق مراجعه به سایت جشنواره به نشانی www.iraneman-azad.com

-هر هنرمند می‌تواند همزمان در هر سه بخش با حداقل یک و حداکثر سه اثر در جشنواره شرکت کند.

-برای تسهیل در داوری، لازم است هر اثر به صورت مجزا تایپ شده و فایل word آن با قلم B_Nazanin و اندازه فونت 14در هنگام ثبت نام (از طریق سایت) پیوست شود.

-تأیید فرم فراخوان اینترنتی به منزله قبولی تمامی بندهای آیین‌نامه جشنواره خواهد بود.

-دبیرخانه جشنواره ارسال‌کننده را صاحب اثر (در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌های کشور) تلقی می‌کند و در صورت اثبات خلاف آن در هر مرحله، اثر ارسالی حذف شده و عواقب آن نیز متوجه ارسال‌کننده خواهد بود.

-دانشجویان راه‌یافته به مرحله نهایی باید در مدت زمان تعیین‌شده نسبت به ارائه سوابق و مدارک مقتضی اقدام کنند و در صورت ارسال نکردن، اثر ارسالی از دور رقابت کنار گذاشته خواهد شد.

- آثار ارسالی باید منطبق با موازین اخلاقی، اسلامی و فرهنگی کشور عزیزمان باشد. در صورت نبود تطابق، آثار ارسالی حذف خواهند شد.

- به آثاری که پس از زمان تعیین‌شده ارسال شوند و یا یکی از قوانین جشنواره را نقض کنند، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

- پس از ارسال آثار امکان انصراف و خروج از جشنواره وجود ندارد.

- دبیرخانه جشنواره مجاز است از آثار منتخب در چاپ کتاب جشنواره استفاده کند.

 

مهلت ارسال آثار :

از اول دی‌ماه تا نیمه بهمن‌ماه 1393

 

معیارهای مورد نظر داوری:

 

-قوت و استحکام آثار به لحاظ قالب و محتوا

-ارتباط با موضوع جشنواره

-خلاقیت و نوآوری در سوژه‌یابی و پرداخت

-زاویه دید

 

جوایز نفرات برتر:

 

-نفر اول:لوح تقدیر+تندیس جشنواره+8 میلیون ریال

-نفر دوم:لوح تقدیر+5میلیون ریال

-نفر سوم :لوح تقدیر+3میلیون ریال

منبع: ایسنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

شعر فی البداهه شاعران سبزواری برای کتاب در انجمن آیینی مشکات

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما