محسنی ثانی خبر داد:

اعتبار 1/5میلیون تومانی برای لایروبی سد روستای کمیز در شهرستان داورزن

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای لایروبی سد روستای کمیز در شهرستان داورزن در نظر گرفته شد

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی گفت: بیش از ۵ هزار روستا در کشور فاقد شبکه آبرسانی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، محمدرضا محسنی‌ثانی صبح امروز در حاشیه سفر به روستاهای بخش مرکزی شهرستان داورزن در جمع مردم این منطقه اظهار داشت: مهم‌ترین ظرفیت روستاها در اشتغالزایی بهره‌مندی از نیروی انسانی است که باید به این مسئله توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه ایجاد صنایع تبدیلی در کنار احداث مجتمع‌های دامپروری می تواند به اشتغال پایدار روستائیان کمک کند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین تولیدات در روستاها مسئله لبنیات و مواد لبنی است که با ایجاد مجتمع‌های دامپروری و دامداری و احداث کارگاه‌های صنایع تبدیلی در کنار آن می‌توان ضمن تولید این محصولات، آنها را فرآوری و به نقاط دیگر صادر کرد.

محسنی‌ثانی با اشاره به اینکه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اعتبارات صندوق توسعه ملی در ارتباط با روستاها به صورت ریالی در نظر گرفته می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاران زیادی در همین زمینه برای ایجاد کارگاه‌های صنعتی در روستاها تسهیلات گرفته‌اند که در بسیاری از روستاها و مناطق محروم شاهد رشد، توسعه و عمران بوده‌ایم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز تسهیلات ویژه‌ای در زمینه بخش کشاورزی برای روستائیان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: با استفاده از این تسهیلات می‌توان به کشاورزی منطقه رونق خوبی داد.

وی با بیان اینکه با همت دولت و نمایندگان مجلس امروز قیمت خرید تضمینی گندم به صورت جهان محاسبه و به کشاورزان پرداخت می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل بروز مشکلات متعدد مانند خشکسالی و کم آبی کشاورزی امروز یک شغل دارای انتفاع برای کشاورزان و روستائیان نیست و مجلس و دولت برای حل این مشکلات اقدامات خوبی را در دستور کار قرار داده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دولت تکلیف شده تا از محل صندوق توسعه ملی اعتباری را در اختیار بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان قرار دهد، گفت: متاسفانه به دلیل بروز مشکلات مختلف بخش زیادی از تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌ها به مردم بازگردانده نشده و بخش زیادی از پول بانک‌ها در دست مردم مانده است.

محسنی‌ثانی با اشاره به اینکه دولت تسهیلات ویژه‌ای را در بحث آبیاری تحت فشار در  اختیار کشاورزان می‌گذارد؛ گفت: ۸۵ درصد از این تسهیلات به صورت بلاعوض و ۱۵ درصد آن توسط متقاضی پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کشور با بحران جدی آب روبرو شده است، گفت: دولت برای حل این مشکلات طرح تغییر الگوی کشت، آبرسانی مفید به محصولات کشاورزی، ترویج کشاورزی گلخانه‌ای و کشت مکانیزه را در دستور کار خود دارد.

رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیمه روستائیان و عشایر اضافه کرد: در این طرح پیش‌بینی شده بود که عشایر و روستائیان تا ۱۵ سال هزینه را به عنوان حق بیمه پرداخت می کردند و از خدمات تامین اجتماعی و درمانی بهره‌مند می‌شدند.

وی افزود: با توجه به طولانی بودن مدت پرداخت، در قانون جدید این میزان به ۹ سال تغییر یافته که در مرحله بررسی قرار دارد.

محسنی‌ثانی با اشاره به مسئله آبرسانی به برخی از روستاهای منطقه داورزن افزود: در حال حاضر بیش از ۵ هزار روستا در سطح کشور از نعمت شبکه آبرسانی محروم‌اند و با تانکر به آنان آب رسانده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس طرحی را در این زمینه در دستور کار دارد، گفت: براساس این طرح در مرحله نخست، روستاهای فاقد شبکه در سال آینده به شبکه آبرسانی متصل می‌شوند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: در مرحله دوم این طرح نیز روستاهایی که با کمبود و نقصان آب در شبکه مواجهه هستند مورد توجه قرار می‌گیرد و مشکلات آنان حل می‌شود.

محسنی ثانی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های هادی روستایی در دستور کار دولت و بنیاد مسکن قرار دارد، عنوان کرد: خوشبختانه با توجه ویژه‌ای که در این زمینه شده اجرای طرح‌های هادی در دستور کار قرار گرفته که در حال اجرا در روستاهاست.

وی با اشاره به قانون رفع موانع تولید نیز گفت: براساس این قانون بانک‌ها مکلف هستند تا برای ارائه تسهیلات به روستائیان به جای گرفتن ضامن‌های متعدد و کارمند، املاک، خانه و هر آنچه را که یک روستایی برای آن سند مالکیت دارند را به عنوان وثیقه بپذیرند.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به مشکلات مطرح شده در ارتباط با سد روستای کمیز بخش مرکزی داورزن نیز گفت: برای لایروبی سد این روستا اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که به زودی اجرای پروژه لایروبی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات آنتن دهی موبایل و تلویزیون در منطقه داورزن نیز گفت: در این زمینه هماهنگی شده و به زودی آنتن‌دهی در این مناطق تقویت می‌شود.

گفتنی است؛ در این سفر یک روزه رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی ضمن بازدید از روستاهای کمیز، نهالدان، کاهک، صد خرو روستای کلاته مزینان خواستار رسیدگی و تسریع در حل مشکلات مردم این منطقه شد.


منبع: سایت محمدرضا محسنی ثانی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما