روزنامه خراسان روی خط قرمز سبزوار و نیشابور / ادامه اشتباهات یک روزنامه کثیرالانتشار

روزنامه خراسان هرچند، از روزنامه های قدیمی و پرطرفدار کشور به ویژه در حوزه استان های سه گانه خراسان است، اما مدتی است در مسیری قرار گرفته که با افزایش انتشار آمار و اطلاعات غلط در این روزنامه، به تدریج اعتبار خود را در میان مخاطبانش از دست می دهد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، یکی از بزنگاه هایی که تا کنون روزنامه خراسان با عملکرد ضعیفش در میان مخاطبان محلی خراسان رضوی، چند مرتبه ضربه خورده است، مربوط به مسائل سبزوار و نیشابور است.

انتشار مطالب اشتباهی درباره مسائل این دو شهر قدیمی و مهم خراسان که معمولا علی رغم همه روابط دوستانه و مبادلات دو جانبه فرهنگی و اجتماعیشان، نوعی حس حساسیت و رقابت دیرینه نیز میان آن ها وجود داشته و دارد، یکی از خط قرمزهایی است که تحریریه روزنامه خراسان بدون دقت نظر کافی چندین بار تا کنون روی آن پا گذاشته است.

انتشار  اطلاعات غلط درباره سبزوار و نیشابور در یک سال گذشته توسط درروزنامه خراسان تا آنجایی که خبرنگار اسرارنامه اطلاع دارد، حداقل سه مرتبه تکرار شده است:

مرتبه اول مربوط به زمانی است که این روزنامه از قول رئیس تیم کوهنوردی شهرستان نیشابور ادعای عجیب و باورنکردنی ای را مطرح کرد که همان زمان اعتراض مردم و خبرنگاران سبزواری را برانگیخت.

روزنامه خراسان در آن مطلب از قول مهدی صادقی رئیس تیم کوهنوردی نیشابور مدعی شده بود، بلندترین آبشارهای شرق کشور که در کوهستان بفره شهرستان داورزن در غرب سبزوار بزرگ وجود دارد، در سال 1392 توسط هیئت کوهنوردی نیشابور کشف شده است!!!

این در حالی است که همه مردم غرب خراسان رضوی از گذشته های دور و نامعلوم از وجود این کوهسان و این طبیعت بکر و زیبا در غرب سبزوار و شرق داورزن با خبر بوده و مردم محلی بارها برای تفریح و تفرج خود به این منطقه رفته اند. علاوه بر اطلاع مردم محلی، حتی سال ها قبل پژوهش های دانشگاهی در رشته های جغرافیا نیز درباره کوهستان بفره و ارتفاع آبشارهای آن انجام شده بود که اسرارنامه همان زمان در مطلبی انتقادی، اقدام به انتشار مستندات لازم کرد:

اشتباه کوه نوردان نیشابوری درباره بلندترین آبشار شرق کشور روزنامه خراسان را به دردسر انداخت

مدتی بعد از آن نیز روزنامه خراسان در اشتباه فاحشی دیگر، هنگام ارائه فهرست دانشگاه های علوم پزشکی خراسان رضوی و نحوه رتبه بندی آن ها در سطح کشور نام دانشگاه بزرگ و با سابقه علوم پزشکی سبزوار را حذف کرد اما دانشکده های تازه تأسیسی نظیر علوم پزشکی نیشابور در متن گزارش روزنامه خراسان درج شده بود.

اسرارنامه در آن زمان نیز در مطلبی تحت عنوان لزوم واکنش مناسب دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به اشتباه فاحش روزنامه خراسان(کلیک کنید)
به اطلاع رسانی در این زمینه پرداخت.

اینک اما اشتباهات ادامه دار روزنامه خراسان، باعث اعتراض نیشابوری ها شده است. چرا که روزنامه خراسان در خبر کوتاهی که درباره سبزوار منتشر کرده، جمعیت این شهرستان را 750 هزارنفر ذکر نموده است.

هرچند ممکن است این اشتباه روزنامه خراسان فقط یک اشتباه تایپی بوده باشد، زیرا در حوزه تایپ اعداد و واژگان، امکان بروز اشتباهات غیرعمدی همواره وجود دارد، اما به هرحال همین اشتباه احتمالا غیرعمدی، باعث بسیج شمار زیادی از همکاران خبرنگار نیشابوری، علیه این روزنامه کثیرالانتشار کشور شده است.

به طوری که آقایان و خانم ها باقر صدیقی خبرنگار خبرگزاری تسنیم، سمانه زمانی خبرنگار خبرگزاری تسنیم، مریم فتحانی خبرنگار خبرگزاری مهر، مجتبی توزنده‌جانی خبرنگار نشریه محلی مهر نیشابور، حسین نجفی خبرنگار سایت عطارنیوز، وحید خوج خبرنگار نشریه محلی مهر نیشابور، سعید اسحاقی خبرنگار سایت mnnews ، سیدامیر حسینی خبرنگار سایت mnnews در روزهای اخیر نامه اعتراضی به سردبیر روزنامه خراسان نوشته و این روزنامه را به چیزی متهم کرده اند که به گفته آنان، چاپ آمار کذب و بزرگ‌نمایی غیر واقعی برخی مناطق به سبب ایجاد ذهنیت غلط در مردم و مسئولان کشور است.

بنابراین به نظر می رسد، روزنامه خراسان با این بی توجهی ها و کم دقتی های عمدی یا غیرعمدی خود همچنان روی خط قرمز مردم سبزوار و نیشابور حرکت می کند.

گفتنی است، مردم شریف شهرستان نیشابور سال هاست در امر تقسیمات کشوری و رسیدن به مرکزیت استان با سبزوار رقابت می کنند و از این حیث روی مسائل مربوط به سبزوار بسیار حساسند. رقابت و حساسیتی که ممکن است در طرف مقابل نیز با شدت مقداری کمتر یا بیشتر درمیان مردم سبزوار هم نسبت به نیشابور وجود داشته باشد.

نمونه ای از حساسیت های مردم و حتی خبرنگاران گرامی نیشابور نسبت به سبزوار در هفته های اخیر توسط مجله اینترنتی اسرارنامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که در پیوند زیر قابل مشاهده است:

آیا واقعا عوامل بیرونی باعث عقب ماندگی نیشابور از سبزوار شده است؟

نگاهی به یادداشت یک خبرنگار نیشابوری

اسرارنامه در ادامه متن اعتراض شماری از خبرنگاران نیشابوری نسبت به درج خبر اشتباه در روزنامه خراسان  را به نقل از پایگاه خبری تحلیلی عطارنیوز منتشر می کند:

اعتراض خبرنگاران نیشابور به درج آمار کذب خبر سبزوار در روزنامه خراسان

جمعی از خبرنگاران نیشابور به درج آمار غیر واقعی از سوی خبرنگار سبزوار در روزنامه خراسان اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار سایت عطارنیوز به‌دنبال چاپ گزارش خبری با تیتر «بزرگترین پروژه راه‌سازی کشور در دست‌انداز اعتبار» در صفحه ۶ روز یک‌شنبه ۲۸/۱۰/۹۳ مبنی بر اینکه سبزوار بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد خبرنگاران نیشابور از سردبیر روزنامه خراسان رضوی خواستند چاپ آمار کذب و بزرگ‌نمایی غیر واقعی برخی مناطق را که سبب ایجاد ذهنیت غلط در مردم و مسئولان می‌شود متوقف کند.

آنها معتقدند دست‌اندرکاران این روزنامه وزین باید دقت بیشتری در درج این‌گونه مطالب داشته باشند تا به برخی حساسیت‌ها دامن زده نشود.

باقر صدیقی خبرنگار خبرگزاری تسنیم، سمانه زمانی خبرنگار خبرگزاری تسنیم، مریم فتحانی خبرنگار خبرگزاری مهر، مجتبی توزنده‌جانی خبرنگار نشریه محلی مهر نیشابور، حسین نجفی خبرنگار سایت عطارنیوز، وحید خوج خبرنگار نشریه محلی مهر نیشابور، سعید اسحاقی خبرنگار سایت mnnews ، سیدامیر حسینی خبرنگار سایت mnnews،

منبع: عطارنیوز

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اظهارات عجیب نماینده نیشابور درباره ارتباط سبزوار و اسفراین

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما