به مناسبت ایام سوگواری امام حسین(ع) / نگاهی به کتاب روضه الشهدا


روضه الشهدا اولین کتاب مقتل امام حسین (ع) به زبان فارسی است که توسط یکی از دانشمندان بزرگ قرن نهم هجری در خراسان تدوین شده است.
کمال الدین حسین بیهقی کاشفی سبزواری از جمله مشاهیر پرآوازه خراسان است ، که در قرن نهم هجری از دارالمومنین سبزوار پایگاه شیعیان خراسان برخاست و  هرچند در بزرگسالی اکثر سالهای عمر خود را در شهر هرات افغانستان سپری کرد اما تحت تأثیر فرهنگ اصیل تشیع در شهر زادگاه خود اقدام به تألیف کتاب بحث برانگیز روضه الشهدا کرد که تا 500 سال بعد این کتاب و مجموعه کتبی که از روی آن اقتباس شده بود ، تنها منابع فراگیر زبان فارسی برای آگاهی از واقعه عاشورا بود.
روضه الشهدا با نقدهایی که  اخیراً به لحاظ صحت و سندیت تاریخی بر آن وارد آمده است ، جایگاه گذشته خود را تا حد زیادی از دست داده است .
اما باید خاطرنشان کرد که هرچند این کتاب به لحاظ تاریخی روایتی ضعیف و غیرمنطبق بر واقعیت های صحرای کربلا را ارائه می دهد ، لیکن به دلیل برخورداری از تخیل والای داستانی ، پاسخگویی به کنجکاوی و نیاز عامه مردم در زمان تألیف کتاب که از دسترسی به منابع اصیل و متعدد در خصوص ماجرای عاشورا محروم بودند وهمچنین به دلیل نثر شیوا و بلاغت ادبی موجود در آن توانست تأثیر بسیار شگرفی بر ادبیات عاشورایی و مراسم سوگواری امام سوم شیعیان برجای بگذارد و به شهرتی جهانی در میان شیعیان دست یابد.
روشن ترین دلیل تأثیرگذاری و موفقیت گسترده روضه الشهدا در عرصه ادبیات و آیین های عاشورایی همین که بدانیم واژه روضه که امروزه به فراوانی در مورد مراسم سوگواری امام حسین و حتی سایر سوگواری ها به کار برده می شود ، از نام همین کتاب روضه الشهدا گرفته شده است.
همین موضوع باعث شده است ، که کتاب روضه الشهدا با وجود همه نقدهایی که بر آن وارد است ، به هرحال در اکثر پژوهش ها و بررسی های مربوط به ادبیات عاشورا و پژوهش های تاریخی در ا ین زمینه سهم مهمی را به خود اختصاص داده باشد.
چنانکه در حدودیک سال قبل همزمان با فرارسیدن ماه محرم ، جدیدترین نسخه تصحیح شده از کتاب روضه الشهدا به بازار عرضه شد .
جالب اینجاست که بدانیم کتاب روضه الشهدا در کنار مخالفین و منتقدین ، حتی از طرفدارانی سینه چاک نیز برخوردار است که با جدیت تمام انتقادات وارده بر این کتاب را رد می کنند ، روضه الشهدا را کتابی بی بدیل می دانند و به هواداری از آن می پردازند. به عنوان مثال می توانید به پیوند زیر مراجعه نمایید:
روضه الشهدا کتابی بی بدیل

مجله  اینترنتی اسرارنامه اینک به مناسبت قرار داشتن در ایام سوگواری های محرم الحرام ، با کمک یکی از همشهریان و وبلاگ نویسان فرهیخته خطه سربداران آقای مهدی یاقوتیان مدیر وبلاگ خطه فریومد ، اقدام به نقد و بررسی کتاب تاریخی روضه الشهدا کرده است.
شما می توانید برای مطالعه این مطلب که هم اکنون در بخش کاغذ کاهی همین وبسایت منتشر شده است ، به پیوند زیر مراجعه نمایید :

http://www.asrarnameh.com/essays.php?id=843


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
حاضر جوابی دانشمند سبزواری / جبرئیل چندمرتبه بر حضرت علی (ع) نازل شده است؟
نظرت را بنویس
comments

احمد خواجه ایم

سلام سزاور بود عکسی که از روضه الشهدا انداخته اید از معتبر ترین نسخه ای باشد که منتشر شده وان هم تصحیح یک استاد سبزواری اقای دکتر علی تسنیمی است استاد دانشگاه حکیم سبزواری

محمد رضا اولادیان

پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما