کرابی ها وارد گود شدند / با راه اندازی وبسایت روستای من کراب

«روستای من کراب» عنوان وبسایتی است که در چند ماه اخیر توسط تعدادی از اهالی کراب سبزوار برای معرفی این روستا راه اندازی شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، کراب یکی از روستاهای تاریخی و خوش آب و هوای سبزوار است. که هرچند شمار زیادی از اهالی این روستا در چند دهه اخیر به شهرهای سبزوار، مشهد و تهران مهاجرت کرده اند، اما همچنان یکی از روستاهای پرجمعیت بخش مرکزی سبزوار محسوب می شود.

کرابی های مقیم سبزوار که عمدتا نیز فامیلی برگرفته از نام این روستا را دارند، اکثراً جزو شهروندان شریف، سخت کوش و پر استعداد سبزواری محسوب می شوند که در بسیاری از مشاغل مهم اجتماعی این شهر ورود پیدا کرده اند. که به ویژه در صنف فرهنگیان، پزشکان و نانوایان سبزوار شمار زیادی از کرابی ها را می توان پیدا کرد.

از برجسته ترین کرابی های مقیم سبزوار می توان به دکتر میرزا احمدکرابی حافظ قرآن کریم استاد پشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی و خادم قرآن کریم اشاره کرد.(منبع)

کراب نه تنها در دوره کنونی از روستاهای مهم سبزوار محسوب می شود، بلکه ازتاریخی طولانی و ارزشمند نیز برخوردار است.

اگر از حماسه آفرینی ارزشمند مردم این روستا در دوران  8 سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و تقدیم چند شهید و جانباز والامقام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بگذریم و سری به گذشته های دورتر این روستا بزنیم، نقش برجسته کراب و کرابیان در شکل گیری و حمایت و رهبری نهضت پرافتخار سربداران سبزوار، به نوبه خود قابل توجه و تأکید است.

نقش کرابی ها در قیام سربداران تا بدان حد است که دو تن از امیران 12 گانه سر بداران به نام های خواجه ظهیر و خواجه یحیی کرابی چنان که از نامشان پیداست، متعلق به این روستا بوده اند.

منابع درباره شخصیت خواجه یحیی کرابی نوشته اند:

خواجه یحیی کرابی،مردی دیندار و با اصل و نسب و دوستدار علم بود واکثر اوقات را با علما و سادات و زهاد می‌گذرانید و به ایشان توجه کامل می نمود.(منبع)

با وجود همه این ارزش های تاریخی و فرهنگی و نیز جذابیت های طبیعی و موفقیت های اجتماعی فرزندان کراب، این روستا متاسفانه تا همین چند ماه قبل هیچ پایگاه و رسانه ای در اینترنت برای معرفی خود نداشت و شاید تنها مطالبی که برای معرفی این روستا در اینترنت منتشر شده بود، به بخش سبک زندگی مجله اینترنتی اسرارنامه اختصاص داشت.

آداب و رسوم نوروزی در روستای کراب سبزوار

آشنایی با مراسم پلوار کشی گوسفندان در روستای کراب سبزوار

این در حالی است که امروز به لطف گسترده شدن خدمات اینترنت در سرتاسر کشور، بسیاری از شهرها و روستاها دارای وبلاگ و یا وبسایت هایی برای معرفی خود هستند که نمونه بارز آن در منطقه سبزوار بزرگ وبلاگ هایی نظیر شاهدان کویر مزینان، وبلاگ روستای مهر، وبسایت صدخرو نیوز، وبلاگ روستای افچنگ، وبلاگ روستای بهمن آباد، وبلاگ روستای کهنیدر جغتای، وبلاگ روستای بسک ششتمد، وبلاگ روستای حارث آباد و ... است.

وبلاگ ها و وبسایت های روستایی نه فقط می توانند معرفی کننده پیشینه تاریخی و توانمندی های اجتماعی و اقتصادی یک روستا در دوره کنونی باشند، بلکه می توانند به عنوان وسیله های مناسبی برای ر سانیدن صدای مردم روستا و انعکاس نیازهای آنان به مسئولان شهرستان ها مورد استفاده قرار گیرند.

خصوصا در دوره کنونی که یکی از اهداف دولت ها، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و تثبیت جمعیت روستاهاست، وجود رسانه هایی که بتواند توانمندی های روستائیان را معرفی کرده و نیازمندی های آنان را به گوش مسئولان برساند، بسیار لازم و ضروری است.

اینک اما چند ماهی است که وبسایت «روستای من کراب» با همت یک یا چند تن از اهالی فرهیخته این روستا که ضرورت وجود رسانه ای مستقل برای معرفی روستای خود را درک کرده اند، راه اندازی شده است و بدین ترتیب کرابی ها نیز وارد گود فعالیت های رسانه ای مخصوص این روستای کهن شدند.

وبلاگ روستای من کراب هرچند هنوز به لحاظ گرافیکی و تهیه و انتشار محتوای متنی، نیاز به ارتقاء و بهبود کیفیت دارد، اما به هرحال در حال حاضر تنها پنجره ای است که به طور اختصاصی بر روی شناخت و معرفی این روستای کهن سبزوار در دنیای مجازی اینترنت گشوده شده است.

شما گرامیان می توانید برای ورود به وبسایت روستای کراب هم اکنون روی پیوند زیر کلیک کنید:

روستای من کراب

گفتنی است، اسرارنامه هم اکنون در بخش سبزوارگردی و نیز در بخش عکس نامه همین مجله مطالب دیگری پیرامون روستای کراب منتشر کرده است.

شما گرامیان می توانید بری مطالعه این مطالب روی پیوندهای زیر کلیک کنید:

آرامگاه ادیب کرابی در روستای کراب شهرستان سبزوار

زندگی مردم روستای کراب سبزوار، به روایت تصویر

نظرت را بنویس
comments

محسن کرابی

پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما