آشنایی با کتابخانه عمومی فرامرز ناوی در سبزوار / مطلب منتخب از دومین شماره نشریه ساسویه


کتابخانه عمومی مرحوم فرامرز ناوی شاید شناخته شده معروف ترین کتابخانه های سبزوار باشد که از زمان تأسیس تا کنون بیشتر سبزواری ها به تدریج با آن شنا شده اند و جمعیت کثیری از دانشجویان و دانش اموزان و اهالی فرهنگ و مطالعه سبزوار از خدمات این کتابخانه عمومی بهره جسته اند.

در مطلب پیش رو ، به نقل از نشریه تازه تأسیس ساسویه ، به صورت کاملی با کتابخانه عمومی ناوی آشنا خواهید شد.

اما پیش از مطالعه این مطلب در خصوص کتابخانه ناوی ، ارائه مقدمه ای کوتاه درمورد نشریه ساسویه مناسب به نظر می رسد.

"ساسویه" یکی از جدیدترین نشریات کاغذی شهرستان سبزوار است که از عمر انتشار آن تنها حدود چند هفته می گذرد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، این نشریه در واقع گاه نامه اداره فرهنگی – ورزشی شهرداری سبزوار است . اما با نگاهی به تعدادی از مطالب منتشر شده در چند شماره ابتدایی ساسویه به نظر می رسد ، این گاهنامه بنا نیست تنها رسانه ای برای ارائه گزارش عملکرد اداره فرهنگی – ورزشی سبزوار باشد . (منبع)

شاهد این ادعا انتشار چندین مطلب عمومی ارزشمند در شماره های اولیه ساسویه است که سوژه برخی از این مطالب برای اولین بار در همین گاهنامه مورد توجه قرار گرفته است.

از جمله  این مطالب می توان به صورت تیتروار به  این موارد اشاره کرد : گزارشی مفصل از موفقیت امور فرهنگی حسینیه باقرالعلوم (ع) سبزوار درتوسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ، آیین های سوگواری مردم سبزوار در ایام محرم در گفتگو با عبدالحسین کارگری عضو شورای شهر و پژوهشگر مسائل تاریخی و فرهنگی سبزوار ، انتشار اشعاری وزین از دو شاعر توانمند سبزوار خانم معصومه برگویی و آقای سید هادی نژادهاشمی همه در شماره دوم ساسویه ، و یادداشت اهمیت مطالعه و کتاب خوانی به قلم سیدهادی نژاد هاشمی ، یادداشتی از جلال تعصبی عضو شورای شهر سبزوار بازهم در مورد فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ، معرفی کتابخانه عمومی فرامرز ناوی به عنوان بزرگترین کتابخانه مشارکتی سبزوار و انتشار مطلبی در معرفی مرحوم سرهنگ فرامرز ناوی خیر سرشناس سبزواری که در زمان حیات خود چندین فعالیت فرهنگی ارزشمند برای شهر زادگاه خود انجام داد و ... همه در شماره سوم ساسویه.

اینک مجله اینترنتی اسرارنامه که از ابتدای تأسیس خود یکی از اهدافش را حمایت از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی  در دیار سربداران قرار داده است ، مطالب ارزشمندی را که در خصوص معرفی مرحوم سرهنگ فرامرز ناوی و کتابخانه او در شهر سبزوار  در دومین شماره از نشریه ساسویه تهیه و تنظیم شده است ، منتشر خواهد کرد :

 

کتابخانه عمومی فرامرز  ناوی بزرگترین کتابخانه مشارکتی سبزوار است

کتابخانه مشارکتی ناوی بزرگترین کتابخانه شهرستان سبزوار است که مورد استقبال خوب شهروندان سبزواری قرار گرفته است.

مسئول کتابخانه ناوی شهرداری سبزوار گفت : عملیات احداث این کتابخانه در سال 1376 توسط خیر محترم مرحوم سرهنگ فرامرز ناوی در قطعه زمینی به مساحت 2500 متر مربع با زیربنای 1400 متر شروع و در سال 1377 به پایان رسیده و با 10 هزار جلد کتاب اهدایی از طرف ایشان عملاً شروع به کار نمود که به صورت مشارکتی با شهرداری سبزوار اداره می شود.

خانم زهرا ناوی افزود : هم اکنون این  کتابخانه دارای 30 هزار جلدکتاب در موضوعات مختلف است که 636 جلد آن لاتین ، 1700 جلد آن کتاب کودک ، 28 جلد کتاب خطی و 82 جلد کتاب چاپ سنگی می باشد.

تعداد اعضای این کتابخانه 28 هزار و هشتاد نفر است . از این تعداد 4155 نفر عضو فعال و دارای کارت عضویت معتبر هستند که از این حیث بیشترین اعضا را در میان کتابخانه های سطح شهرستان دارا می باشد.

وی با بیان اینکه این کتابخانه در سه طبقه مجزا بوده که طبقه زیرین آن انبار و آرشیو مجلات و روزنامه هاست تصریح کرد : طبقه اول دارای بخش مخزن ، نشریات ، کودک ، نابینایان (درشرف افتتاح) بوده که به لحاظ تنوع بخش ها در سطح شهرستان منحصر به فرداست و طبقه دوم آن سالن مطالعه خواهران و برادران است که به صورت همزمان مورد استفاده قرار می گیرد .

کتابخانه به صورت قفسه بسته اداره می گردد و در تنظیم مجموعه از روش دهدهی دیویی استفاده می شود.

خانم ناوی با اشاره به اینکه ارائه بخشی از خدمات کتابخانه به صورت رایانه ای است و برای استفاده اعضا از اینترنت قسمتی پیش بینی شده اظهار داشت : کتابخانه دارای درجه فیزیکی و فرهنگی یک است و در سال 1388 از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان کتابخانه عمومی مشارکتی نمونه کشوری معرفی شد.

وی به ساعات کاری این کتابخانه اشاره کرد و گفت : ساعات فعالیت کتابخانه در نیمسال اول از ساعت 7 الی 22 و در نیمسال دوم از 7 تا 21 است که در بین کتابخانه های شهرستان بیشترین ساعات فعالیت روزانه را دارد.

کتابخانه سرهنگ فرامرز ناوی واقع در خیابان 24 متری انقلاب همه روزه مشاقانه پذیرای همشهریان اهل مطالعه و کتابخوان سبزوار است.

منبع : ساسویه / گاهنامه اداره فرهنگی – ورزشی شهرداری سبزوار / سال اول / شماره دوم / نیمه دوم آبان ماه 1391

 شمامخاطبین گرامی می توانید برای مطالعه مطلبی در خصوص آشنایی با مرحوم سرهنگ فرامرز ناوی بنیان گذار کتابخانه ارزشمند ناوی هم اکنون به بخش حوض هشت پایه همین وبسایت مراجعه نمایید. برای ورود به این بخش روی اینجا کلیک کنید.
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
آشنایی با کتابخانه عمومی کیاسبز بیهق سبزوار
نظرت را بنویس
comments

نصیری

خدا رحمت کنه این مرد بزرگ و همسر محترمشو. سبزواری ها همیشه به خوبی این خانواده اعتراف می کنن و بهشون احترام می گذارن. کتابخانه ناوی باقیات الصالحات ارزشمندی بود که از این خیر نیکوکار در سبزار به جا موند و تا ابد یاد و خاطرشونو زنده نگه میداره. کاش ساخت و احداث کتابخانه مرکزی رو هم که آقایون شورا فقط 1000 متر زمین براش در نظر گرفتن ، به خیرین واگذار می کردند تا اقلا یک چیزابرومندانه از کار در می یومد.

سارا

سلام درست هستش کهخیلی از ایشان وهمسرشان یاد میکنند امابعضی بر سر حسودی و یا هر چیز دیگری نظر مخالف دارند

محمدعلی چاه شندی

مرحوم ناوی از مردان نیک روزگار بود. پدر اینجانب ایشان را از نزدیک می شناخت و خاطرت زیادی از کارهای خیر و رفتارهای انسان دوستانه مرحوم ناوی داشت. ایشان خیلی بیشتر از آنچه مردم ما درموردش می دانند خیر و بزرگوار بود. روحش شاد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما