مسئولان سبزوار در مورد نمایشگاه بهاره چه می کنند؟

احمد خیرآبادی : هر ساله در پایان سال نمایشگاه های بهاره در سراسر کشور برگزار می شود. نمایشگاه هایی که اگر خوب برگزار شود فرصتی است برای مردم تا قبل از شروع سال جدید ببینند مسئولان کشوری و شهرستان ها و به خصوص اصناف و ادارات صنعت معدن و تجارت برایشان چه تسهیلات و امکاناتی را به منظور خرید بهتر ، مطمئن تر و مناسب تر، فراهم کرده اند.

تجربه نشان داده، شهرستان سبزوار از شهرهایی است که معمولا نمایشگاه های بهاره و پاییزه آن از نظر بازدید کننده و حجم تبادل کالا از پر رونق ترین نمایشگاه ها در سطح استان و کشور است. از طرفی در نمایشگاه بهاره هیچ محدودیتی در ارائه نوع کالا وجود ندارد و از خوراکی و پوشیدنی تا لوازم منزل و دکوراسیون ، از مبلمان تا خشکبار و از عطر و بدلیجات تا کیف و کفش و به عبارتی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می توان در آن جست و از سوی دیگر مردم شهرستان دچار فقر تفریحی و سرگرمی هستند و نمایشگاه برای آنان به جز فرصت خرید فرصتی برای وقت گذرانی و در کنار خانواده بودن نیز هست.

برگزاری نمایشگاه ها با موضوعات مختلف و متنوع در سبزوار با توجه به ماهیت تجاری شهر و خوش ایده و مقتصد بودن مردمان حاشیه کویری اش می تواند یکی از بزرگترین فرصت های رشد اقتصادی منطقه باشد و شاید به همین دلیل است که این شهرستان جزء معدود شهرستان های غیر مرکز استانی است که توانسته مجوز احداث سایت نمایشگاه دائمی را کسب کند. گر چه به نظر می رسد تصور عامه و حتی بسیاری از مسئولین از موضوع نمایشگاه صرفا محدود به بازار مکاره بهاره و پاییزه است و بس ؛ هر چند نمی شود توقع بیشتری داشت زیرا تا کنون – به جز محدود زمانی در رینگ دور شهربازی - چیزی فراتر از این واقعیت در شهرستان ارائه نشده است.

با نزدیک شدن به فصل برگزاری نمایشگاه بهاره و احتمالا مبلمان که هر ساله پای ثابت بازار خرده فروشی شهرستان در اسفند ماه هستند و با در نظر گرفتن اتفاقات رخ داده در سال جاری نگرانی هایی وجود دارد. نگرانی از آن جا است که نکند نمایشگاه بهاره دوباره همچون پاییزه به دست افراد و شرکت های کم تجربه جویای نام بیفتد که صرفا گندگی نمایشگاه برایشان هدف باشد و نه کیفیت ارائه خدمات و یا این که همچون نمایشگاه غیر قانونی مبلمان در زمین های ارتش، سازه های نمایشگاهی بر سر مردم آوار شود و جان بازدید کنندگان در خطر قرار بگیرد.

اگر سایت نمایشگاه دائمی یا حداقل بخش هایی از آن تا زمان برگزاری نمایشگاه بهاره راه اندازی شود که این نگرانی ها برطرف می شود. زیرا هم مردم مطمئن هستند که سقفی بالای سرشان است که محکم است و هم برگزار کننده اش شرکتی خواهد بود که آنقدر تجربه و امکانات و توانمندی داشته که بتواند مجوز نمایشگاه دائمی را دریافت و سایت نمایشگاهی با آن عظمت را احداث کند. اما اگر قرار باشد مسئولین شهرستان به حداقل ها قناعت کنند و تکالیف و استانداردها را بی خیال شوند و یا به هر دلیلی شرکت هایی که فقط اسم شرکت نمایشگاهی را یدک می کشند و افرادی که همچون برگزار کننده نمایشگاه ویران شده مبلمان کم تجربه و غیر قابل اعتماد هستند را پیش بیاندازند، آن گاه باید نمایشگاه و فواید آن برای شهرستان را به چشم تردید و مسائل پشت پرده اش را به چشم شک نگریست.

می توان گفت با توجه به تحولات اقتصادی ناگزیری که در پیش پای تجارت شهرستان است، مسئولین شهرستان نباید توقع داشته باشند که سطح انتظارات مردم همچنان در استفاده از فضاهای موقت غیر استاندارد درجا بزند و نمایشگاه های داربستی و مجریان بی تجربه و غرفه های کم ظرفیت را پذیرا باشند.

مسئولین شهرستان باید بعد نظارتی خود بر اجرای نمایشگاه بهاره را نیز افزایش دهند تا نشود مانند نمایشگاه مبلمانی که بر سر مردم فرو می ریزد و برگزار کننده آن به جای بیمه گریه تحویل می دهد یا نمایشگاهی که در آن مردم را برق می گیرد و امکانات سرمایشی گرمایشی وجود ندارد و مردم و غرفه داران یا باید بپزند و یخ بزنند یا دم هوا و سروصدای کولر های وسط راهرو گذاشته شده را تحمل کنند و آخر سر این حرف مضحک را بشنوند که «این نمایشگاه حماسه دست فروش ها بود.» و توپ در زمین اداره صنعت معدن تجارت یا اناق اصناف انداخته شود و آنها هم دم برنیاورند.

به گفته یکی از اعضای شورای شهر، شهرداری با انقعاد قرارداد مشارکت با سرمایه گذار و شرکت صاحب مجوز نمایشگاه دائمی به صورت چند ساله، حق واگذاری هر کدام از زمین ها و مکان های در اختیارش را برای برگزاری هر گونه نمایشگاهی از خود سلب کرده است، که روال منطقی آن هم همین است، لذا به نظر می رسد مسئولین و شهروندان سبزوار یا باید کمک کنند تا سایت دائمی یا نیمه دائمی یا حداقل بخش هایی از آن هر چه زودتر راه اندازی شود و یا این که قید برگزاری نمایشگاه بهاره در زیر سازه های اسپیسی و داربستی را که به هیچ وجه با استانداردهای وزارت صنعت ،معدن و تجارت سازگاری ندارد را بزنند، و یا در صورتی که برگزاری نمایشگاه از استان یا کشور تکلیف شده است، اقدام به برگزاری آن به هر نحوی و با هر شرایطی نکنند. و محیطی مناسب که می تواند یک سوله یا مجموعه سوله گسترده در محدوده شهری باشد که معمولا در اختیار ادارات دولتی و یا نهاد ها است را مناسب سازی نموده و در اختیار شرکتی که تجربه و امکانات و توانمندی و اعتبار لازم را داشته باشد قرار دهند.

نویسنده: احمد خیرآبادی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نصب سوله سایت نمایشگاهی دائمی سبزوار

نظرت را بنویس
comments

شهروند

من برام سوال شده جدا هم برام سوال شده به خدا قصد طرفداری از هیچ کدوم از طرفین درگیر در ساخت سایت نمایشگاهی دائمی سبزارو ندارم فقط سئوالم اینه که اگه سایت نمایشگاهی مصوبه کمیته تطبیق فرمانداری و تایید شورای عالی ترافیک رو نداره؟ پس اصلا چه طوری مجوز کلنگ زنی گرفته و چه طوری در روز کلنگ زنی اینطور که در عکس پیدا همه اقایون مقامات شهر سبیل در سبیل حضور داشتن؟ اینطور که در عکس دارم می بینم تا جایی که من می شناسم اقای فرماندار ، اقای رئیس شورای شهر اقای شهردار اقای معاون فرماندار و خیلی های دیگه هستن. ایا مسئولان شهر ما همینطوری و بدون تحقیق و بررسی در مراسم ها شرکت میکنن؟ اصلانمیپرسن این جایی که ما داریم می ریم کلنگ زنی کنیم چه جور جاییه؟ واقعا برام سئواله لطفا هرکس میدونه جواب بده

مهدی رازقندی

با سلام در عرصه رسانه ان هم از نوع اینترنتی زیاد نمیتوان توقع نقد علمی و کارشناسی شده داشت،ولی بد نیست که دوستان عرصه رسانه کمی در نشر اخبار دقت کنند.جوری از سازه موقت و اسپیس بد گفته شده که انگار نه انگار همین اقای مدعی سایت دایم که نه مصوبه کمیته تطبیق فرمانداری نه تاییدیه شورای عالی ترافیک را گرفته و بعد از دزدیدن منار به فکر جای ان افتاده سالهای متوالی نان مبتکر و مخترع همین اسپیس را خورده!!!وخود را تولید کننده سازه جا زده.عکس اول که کلنگ زنی است و دومی هم مربوط به بهاره 91 که حتی نه با اسمیس که با داربستهای اقای استاجی کار شد که احتمالا هنوز حساب ان بنده خدا هم تسویه نشده!!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما