بودجه خراسان رضوی همواره کمتر از نیازهایش بوده است / وضعیت امروز استان با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

محمدرضا محسنی ثانی رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی و نماینده مردم شریف منطقه سبزوار بزرگ بعد از ظهر پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه در برنامه زنده تلویزیونی اشاره از سیمای استانی خراسان رضوی حاضر شد و ضمن برشمردن خیرات و برکات دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، به برخی از مهمترین مسائل روز خراسان رضوی اشاره کرد و توانمندی ها و نیازمندی های این استان پهناور را برشمرد.

نماینده مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب در این برنامه، گفت: مهمترین ویژگی انقلاب ما این بود که پایگاه و خاستگاه آن مکتب اسلام و عاشورا بود که تحت هدایت های امام راحلمان به صورت انقلابی صد در صد مردمی تحقق یافت و توانست بعد از قرن ها بساط استبداد ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را از این کشور برچیند.

وی سپس افزود: حضور مردم در عرصه انقلاب با درک و بصیرت اسلامی بود و با اینکه در برپای نظامی جمهوری اسلامی موفق شدند، اما در تمام ۳۶ سال گذشته زمانی نبوده است که کشور ما از فتنه و توطئه دشمنان در امان بوده باشد اما از بطن همه آن فتنه ها تا به حال با عزت و اقتدار بیرون آمده ایم.
محسنی ثانی ادامه داد: بنده اوج ذلت و سرشکستگی را درزمان طاغوت هنگامی مشاهده کردم که اروپایی ها و آمریکایی هایی که به ایران سفر می کردند از کشور ما حق توحش می گرفتند.
وی سپس به پیشینه مبارزاتی خود در راه انقلاب اشاره کرد و گفت: از سال ۴۷ با پخش اعلامیه های امام (ره) وارد مبارزه با رژیم پهلوی شدم و در سال های ۵۰ و یا ۵۱ مأموران رژیم به خانه ما ریختند و تعدادی از هم اتاقی هایم را دستگیر کرده و من که در آن زمان در خانه نبودم توانستم بگریزم و به مدت ۲ دو سال زندگی مخفیانه ای داشته باشم.
وی سپس از مهاجرت موقتش به انگلیس برای ادامه تحصیل و تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا سخن گفت و توضیح داد: درانگلیس اساتید دانشگاه و مقامات آن کشور اغلب در زمان طاغوت ایران را نمی شناختند و عده اندکی هم که می شناختند ، ما را کشوری ضعیف و فقیر می دانستند که چون خودمان نمی توانیم از نفتمان استفاده کنیم، حق دارند نفت و سایر منابع ثروت ما را ببرند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اامروز به لطف انقلاب اسلامی ایران کشور ما به عزت رسیده است و وضعیت به گونه ای است که درمذاکرات ۱+۵ ایران با اقتدار ظاهر می شود و مقامات آمریکا برای گفتگوی مستقیم با مقامات کشور ما اصرار می کنند و حتی لحظاتی قدم زدن با ظریف برای وزیر امور خارجه آمریکا حائز اهمیت است.
وی سپس به پیشرفت های سیاسی و نظامی ایران در جهان اشاره کرد و گفت: ما قبل از انقلاب حتی توانایی تولید فشنگ را نداشتیم اما الان موشک های ما هرجایی را در منطقه می تواند هدف بگیرد و حتی در بُعد فرامنطقه ای هم به قدرت رسیده ایم و هم اکنون هرچیزی در زمین و هوا و دریا در دید رادارهای جمهوری اسلامی قرار دارد و رصد می شود.
نماینده دوره های هشتم و نهم مجلس از شهرستان سبزوار همچنین گفت: ما در دوران طاغوت فقط در دو جزیره جاسک و قشم در جنوب کشور حضور نظامی داشتیم اما حالا ناوگان های ما تا نزدیکی خط استوا و اقیانوس اطلس می روند و مانورهای نظامی انجام می دهند.
وی همچنین به خدمات رفاهی و اقتصادی که بعداز انقلاب برای ایران ایجاد شده اشاره کرد و گفت: پیش ازانقلاب بسیاری از روستاهای ما فاقد برق و تلفن و آب بودند اما بعد ازانقلاب بیشتر این امکانات برای اکثر روستاهای ما فراهم شده و حتی گاز که کلا قبل ازانقلاب استفاده نمی شد الان وضعیت به گونه ای است که بسیاری از روستاهای ما گاز دارند.

محسنی ثانی ادامه داد: حتی در شاخص راه روستایی که در استان خراسان رضوی نسبت به بقیه شاخص ها عقب تریم، بازهم الان شرایط به گونه ای است که خیلی بهتر از دوران طاغوت است و نمی توان این دو رو با هم مقایسه کرد.
وی همچنین به حضور پزشکان هندی و پاکستانی در ایران در دوران پهلوی اشاره کرد و گفت: این پزشکان غیرایرانی، گاهی اوقات حتی زبان بیماران را متوجه نمی شدند اما الان خراسان رضوی به قطب گردشگری سلامت تبدیل شده و حتی از خارج از کشور برای دریافت خدمات درمانی به این استان مراجعه می کنند. و همه این دست آوردها علی رغم تحریم های دشمنان است.

وی سپس به عنوان نماینده مردم لازم دانست که به تعدادی از گلایه هایی که اهالی خراسان رضوی از عملکرد دولت دارند اشاره کند و گفت: علی رغم همه خدمات انجام شده، ضعف هایی هم در عملکرد دولت های بعد از انقلاب وجود داشته است.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: یکی از ایرادات مهم این است که سال های سال است که بودجه ای که به استان خراسان تعلق می گرفته همواره کمتر از بودجه مورد نیاز آن بوده است.
وی تشریح کرد: در زمانی که استان خراسان هنوز تقسیم نشده بود، طبق نیازها و توانمندی های خراسان بزرگ می بایست ۵/۱۱ درصد بودجه کشور به این استان پهناور تعلق می گرفت اما سهم بودجه خراسان در آن زمان همیشه از میانگین کشور کمتر و در حدود ۵/۸ درصد بود و حالا هم پس از تقسیم می بایست سهم بودجه خراسان رضوی ۵/۸ درصد بودجه کشور باشد، اما امسال تنها ۵/۹ درصد بودجه به خراسان رضوی اختصاص یافته که بازهم کمتر از میزان نیاز این استان است.
وی سپس به تأخیر و یا جابه جایی در اجرای برخی پروژه های ضروری برای استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: طرح قطار سریع السیر را ما در خراسان رضوی درخواست کردیم، آزاد راه حرم تاحرم را از این استان شروع کردیم اما این پروژه ها سر از جایی دیگر در می آورد. آن هم از استان هایی که تمام شهرستان های آن از آزادراه برخوردارند. درحالی که این خراسان رضوی است که سالانه بیش از ۲۵ میلیون نفر گردشگر را به خود می پذیرد.
محسنی ثانی افزود: ما ازدولت می خواهیم اگر نه به خاطر مردم این استان حداقل به خاطر امام رضا(ع) بودجه مخصوص زیارت را به خراسان رضوی اختصاص دهد.
وی سپس تصریح کرد بودجه زیارت که دردولت قبل بعد از انجام کارشناسی های لازم به تصویب رسید فقط شامل حرم مطهر رضوی نیست بلکه از زمانی که مسافران از شهرهای خودخارج می شوند تا به مشهد برسند باید در طول راه و در شهرهای بین راه بتوانند ازخدمات مناسب از جمله جاده استاندارد، امکانات اقامتی مناسب و … برخوردار شوند تا زمانی که به خود حرم مطهر رضوی می رسند.
وی افزود: از مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومانی که به عنوان بودجه زیارت برای خراسان رضوی در نظر گرفته شد و می بایست سالانه ۲۰۰ میلیون تومان آن پرداخت می شد و امسال به پایان می رسید، فقط ۱۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده که با کمک آن یک سری اقدامات انجام گرفته اما در شأن نیاز استان و زائران امام رضا(ع) نیست.
رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سپس به نقش مهم صدا و سیما در بیان ومعرفی ارزش های نظام اشاره کرد گفت: امام خمینی(ره) به درستی فرمودند صدا و سیما یک دانشگاه است و امروز شاهد آن هستیم که صدا و سیمای ما در برابر همه هجمه سنگین تبلیغاتی که استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی راه انداخته به خوبی ایستاده است.
وی افزود: رسانه های استکباری فضای تبلیغاتی بسیار بدی را علیه ایران ایجادکرده اند به طوری که وقتی توریست ها به ایران می آیند و شرایط واقعی کشور ما را می بینند تعجب می کنند زیرا انتظار دیگری از کشور ما دارند. و صدا و سیما می تواند به خوبی این جنگ تبلیغاتی رسانه های غرب را خنثی کند
نماینده سبزوار سپس درخصوص بودجه اختصاص یافته به سازمان صدا و سیما در سال آینده گفت: در کمیسیون امنیت ملی ریاست محترم صدا و سیما را دعوت کرده ایم ودغدغه های وی را دراین راستا شنیده و نتیجه را به مجلس اعلام کرده ایم.اما به هرحال با وجود مشکلات و محدودیت هایی که به لحاظ مالی درکشور داریم، صدا و سیما می بایست بتواند خودش درآمدزایی داشته باشد و درآمدزایی صدا وسیما فقط به پخش تبلیغات بین برنامه ها محدود نیست بلکه درخیلی از بخش ها صدا وسیما می تواند از طریق برون سپاری فعالیت هایش و یک سری اقدامات دیگر برای خود درآمد زایی کند. در واقع تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.
وی درپایان در ارتباط با اوضاع استان خراسان رضوی گفت: انصافا احساس می کنیم در خراسان رضوی با وجود برخی کمبودها و ضعف ها، درکل به برکت انقلاب و توجهات مقام معظم رهبری کارهای خوبی انجام گرفته و وضعیت قبل ازانقلاب با شرایط کنونی قابل مقایسه نیست اما امیدواریم بخش هایی هم که هنوز نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر است، مرتفع گردد.

منبع: وبسایت محسنی ثانی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما