کدام شهرها نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران شدند؟

اسامی ۱۰ شهر نامزد پایتخت کتاب ایران و ۲۰ روستای دوستدار کتاب در کشور، به طور رسمی اعلام شد.

مرضیه مرآت‌نیا دبیر اجرایی طرح‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب در کشور، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام پایان داوری مرحله دوم این دو طرح، گفت: در طرح پایتخت کتاب ایران، ۶۳ شهر از ۲۲ استان کشور مشارکت کردند که پس از داوری مقدماتی بر اساس شاخص‌های تعیین شده در فراخوان اولیه، ۱۰ شهر به مرحله دوم راه یافتند که اسامی آنها به ترتیب حروف الفبا به این شرح است: اهواز، بوشهر، تبریز، شهرکرد، قم، کاشان، کرمانشاه، گنبد کاووس، نیشابور و یزد.

وی افزود: از بین این ۱۰ شهر، در نهایت ۳ شهر به عنوان نامزدهای نهایی به مرحله پایانی داوری راه می‌یابند و از بین آنها یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی و از دو شهر دیگر، تقدیر خواهد شد.

دبیر اجرایی طرح روستاهای دوستدار کتاب کشور در این زمینه هم گفت: در طرح روستاهای دوستدار کتاب هم از مجموع ۴۹۳ روستا كه با ارائه طرح و برنامه‌هایشان در این طرح مشارکت کردند، در نهایت ۲۰ روستا به مرحله نهایی داوری راه یافتند که اسامی آنها به ترتیب حروف الفبا (بر اساس نام استان‌هایشان) به این شرح است:

روستای ناچیت از شهر بوكان و روستای داشخانه و روستای گوگ‌تپه از شهر مهاباد (استان آذربایجان غربی)، روستای فولاد لوقویی از شهر بیله‌سوار (استان اردبیل)، روستای پوده از شهر دهاقان (استان اصفهان)، روستای فرخ‌آباد زیبادشت از شهر فردیس (استان البرز)، روستای ابویسان از شهر جغتای (خراسان رضوی)، روستای طبر از شهر جاجرم و روستای قلعه‌خان از شهر مانه و سملقان (استان خراسان شمالی)، روستای رمین از شهر چابهار (استان سیستان و بلوچستان)، روستای ینگیجه از شهر مریوان (استان كردستان)، روستای رحیم‌آباد از شهر كرمان و روستای دهكهان از شهر كهنوج (استان كرمان)، روستای نوریاب از شهر پاوه (استان كرمانشاه)، روستای خرماكلا از شهر قائم‌شهر (استان مازندران)، روستای ضامنجان از شهر اراك و روستای واران از شهر دلیجان (استان مركزی)، روستای رسول‌آباد سفلی و روستای «شهرك سلگی» از شهر نهاوند (استان همدان) و روستای ابراهیم‌آباد از شهر اشكذر (استان یزد).

مرآت‌نیا ادامه داد: از بین این روستاها هم ۱۰ روستا به عنوان روستاهای دوستدار کتاب معرفی خواهند شد. البته پیش از این قرار بود ۵ روستا به عنوان روستاهای برگزیده و ۵ روستا به عنوان روستاهای شایسته تقدیر، معرفی شوند که در جلسه‌‌ای که دست‌اندرکاران این طرح با حضور وزیر ارشاد برگزار کردند، آقای جنتی با معرفی همه این ۱۰ روستا به عنوان «برگزیده» موافقت کرد.

به گفته وی، کمترین جمعیت این روستاها ۳۰۰ نفر و بیشترین آنها ۸۰۰۰ نفر است و انتخاب آنها هم بر اساس شاخص‌های طرح روستاهای دوستدار کتاب از جمله تعداد اعضا و مساحت کتابخانه‌ها، صورت گرفته است.

دبیر اجرایی طرح‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب در کشور همچنین درباره جوایز شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود و نیز دو شهر دیگر نامزد این عنوان و همچنین ۱۰ روستای دوستدار کتاب گفت: از آنجا که پایتخت کتاب ایران یک عنوان بسیارپرافتخار است، به آن شهر تندیس و لوح تقدیر تعلق خواهد گرفت. از دو شهر دیگر هم با اهدای لوح تقدیر، قدردانی خواهد شد. در واقع جوایز این بخش، معنوی است نه مادی.

مرآت‌نیا همچنین گفت: به هر یک از ۱۰ روستای دوستدار کتاب علاوه بر لوح تقدیر، مبلغ ۱۰ میلیون تومان از طرف بانک آینده به حساب دهیاری‌های آنها، ۵ میلیون تومان از طرف دفتر امور دهیاری‌های وزارت کشور، ۳ میلیون تومان از طرف کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و ۱۰ میلیون تومان کتاب از طرف معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، پرداخت می‌شود.

وی در مورد اقداماتی که این شهرها و روستاها برای گسترش کتابخوانی بعد از انتخاب به این عناوین انجام خواهند داد، تاکید کرد: در جلسه‌ای که با حضور مدیران ارشاد ۱۰ شهر نامزد عنوان پایتخت کتاب ایران و معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد، مقرر شد شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب خواهد شد، به همراه مدیران ارشاد ۹ شهر دیگر، کارگروه‌های اجرایی و فرهنگی را برای اجرای برنامه‌های اعلام شده و تائید شده، تشکیل دهد. همچنین مکانیسمی مشخص برای اجرای طرح‌های ارائه شده در روستاهای دوستدار کتاب در کشور تعبیه شده است.

دبیر اجرایی طرح‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب در کشور همچنین گفت: مراسم معرفی پایتخت کتاب ایران و دو شهر دیگر نامزد این عنوان و همچنین ۱۰ روستای دوستدار کتاب در کشور ساعت ۳ بعد از ظهر روز شنبه ۲ اسفند با حضور مقامات عالیرتبه لشگری، کشوری و نیز فرهنگی در سالن قلم کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر
 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آیا سبزوار کاندیدای پایتخت کتاب ایران است؟ 

نظرت را بنویس
comments

سبزواری

به "هرکی" شما اگه میخوای انتقادگر حرفه ای باشی باید بدونی انتقاد کردن با سیاه نمایی و توهین کردن به کل یک جامعه فرق میکنه انتقاد کردن به معنی ندیده گرفتن همه نقاط مثبتم نیست شما نگاهت یک جوریه که انگار همه چیزو یا سیاه سیاه می بینی یا سفید سفید مثلا چه طور میگی ما سبزواریا کار گروهی بلد نیستیم در حالی که وقتی فرودگاهمونو با سرمایه خود مردم ساختیم و دولت قرونی کمک نکرد مگه این کار گروهی نبود؟ کدوم شهر دیگه تونسته چنین کاری بکنه؟ وقتی داریم راه اهن شهرمونو احداث میکنیم مگه این کار یک نفر و دو نفره یا یک کارگروهیه؟ برو تو سایتا و اخبار صدا و سیما بخون من خودم دیدم اقای سبحانی فر تو تلویزیون شبکه ا ستانی اعلام کرد محسنی هم توی سایتا و روزنامه ها گفت و عکسا و فیلماشم هست که مسیر بیابانو شکافتن و دارن برای راه اهن کار میکن و بتن ریزی میکنن روی پلها مگه این کار گروهی نیست؟ اوردن و تاسیس این همه دانشگاه به شهر مگه کارگروهی نیست؟ واقعا برو به دفترچه های کنکور دانشگاه های سراسری نگاه کن ببین سبزوار چه قدر جایگاه درخشانی داره و برعکس اسم بعضی از شهرای مدعی اصلا توش پیدا نمیشه. البته کاری به دانشگاه های ازاد و پیام نور ندارم. اونا دیگه الان همه جا هست ولی دانشگاه های ملی مثل حکیم سبزواری و فناوریهای نوین و علوم پزشکی واقعا بعد از مشهد دیگه تو کدوم شهرای خراسان به این بزرگی و قدمت هست؟ مگه وقتی توی بعضی رشته های ورزشی چندسال پیاپی مقام و رتبه میاریم این کار گروهی نیست؟ مگه کارخونه سیمان لار که توی پروند ساخته شد با پول و سرمایه خود مردم نبود . خوب اینم یک کارگروهیه دیگه مسئولین شهرمونم از فضا نیومدن از بین همین مردمن اکثرشون. انصافا همه کاراشونم بد نیست. کار خوبم دارن کاربدم دارن شما واقعا اگه سبزواری هستی و دلسوزی بیا یک نقد سازنده کن اینکه مثل اون نظر اولت بگی: ما سبزواریا هیچوقت عرضه کارای گروهی و نیازمند هماهنگی رو نداریم، اَه اَه اَه اگه سبزواری هستی به نظر خودت اینجور نظر فرستادن نقد محسوب میشه یا تخریب و توهین؟ اگرم غیرسبزواری هستی و میخوای خودتو جا بزنی برو رد کارت اینجا ما گاگول نیستیم که ه رو از ب تشخیص ندیم شاید شمام واقعا سبزواری باشید و دلسوز ولی از اینجور نظرفرستادنت این احتمالم خیلی بیراه نیست که شایدم غیرسبزواری باشی به هرصورت نیاز به تجدید نظر دارید

هرکی

جناب "سبزواری" این مسئولینی که میگی از فضا اومدن؟، یا رو پیشونیشون نوشته "مسئول" ؟ ، این مسئولین رو ما انتخاب کردیم ، اون تبلیغات رو هم که میگی برمیگرده به همین کار گروهی که ما اصلا توش توانایی نداریم، من تو تمام این سال ها ندیدم که ما سبزواریا بتونیم از پس کارایی که باید با هماهنگی جمعی برگزار بشه بربیایم. حالا ما این حرفا رو نزنیم به این خاطر که مثلا بقیه ازش سو استفاده نکنن در واقع بدتره، چون گفتنش شاید باعث بشه که به خودمون بیایم و سعی کنیم درستش کنیم ولی اگه همیشه بخوایم مخفی کنیمش هیچوقت درست بشو نیست. ----- این حرفتونم که میگید اصلا از کجا معلوم شماها سبزواری باشید؟ خیلی زشته، ینی آدم اگه سبزواری باشه همش باید بیاد بَه بَه و چَه چَه سر بده و تعریف بکنه و اگرم انتقادی هم کرد دیگه سبزواری نیست و برای تخریب سبزوار اومده؟ نخیر ما هم کمتر از شما دلسوز سبزوار نیستیم جناب "سبزواری"

سلام مسئولان اداره ارشاد و کتابخانه هاي عمومي تحويل بگيرند. شهرهاي ديگر طرح و مي دهند و پيگيري مي کنند و پايتخت کتاب ايران مي شوند مسئولان کتابخانه هاي سبزوار جشنواره دسر در کتابخانه ها برگزار مي کنند. ديروز هم خبر داشتيم که معاون فرهنگي وزير ارشاد با مسئولان ارشاد اين ده شهر جلسه داشته تا از برنامه هاي آنها حمايت کنند. اين طوري شهري رشد مي کند و ما عقب مي مانيم. راستي مسئولان ارشاد سبزوار واقعا چکار مي کنند و کجايند؟

سبزواری

چرا چرت میگی عزیز من بی عرضگی و بی لیاقتی چندتا مسئولو که نباید بندازی به پای همه مردم چرا می نویسی ما سبزواریا؟ ما سبزواریا اتفاقا بیشتر چیزامون خوبه فقط تو تبلیغات ضعیفیم بعضی شهرا هستن هچی ندارن ولی با تبلیغات سعی میکنن از خودشون کلانشهر و ابرشهر بسازن حالا ما همه چی داریم اینطوری درباره خودمون حرف میزنیم اصلا از کجا معلوم شماها سبزواری باشید؟ اگه میخوای حسن نیتتو نشون بدی به حرفایی که مینویسی بیشتر دقت کن

محمدرضا

سلام عزیز من به بحث هایی که تو سایت هست کاری ندارم ولی ابر شهر ایران اسم شهریست که همه میدنیم لطفا توهین نکن ... اسرارنامه اگر کوچکترین وجدان کاری بیداری داری نظر این دوست رو حذف کن یا نظر و پاسخ منم بذار...

سربدار

همشهری عزیزوقتی سبزوارپیشرفت میکنه که مردم سبزوار ناخواسته باخراب کردن شهرهای دور وبر به نفع نماینده های خودمان قدم بر نداریم .نماینده ها بابزرگ نمایی کارهای خود فکر انتخابات سال بعد را میکنند .

هرکی

ما سبزواریا هیچوقت عرضه کارای گروهی و نیازمند هماهنگی رو نداریم، اَه اَه اَه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما