استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاریخ بیهقی را از نظر روایت شناسی تحلیل می کند

در حالی که جای برگزاری نشست های تخصصی ادبی پیرامون تاریخ بیهقی اثر سترگ خواجه ابوالفضل بیهقی در شهر زادگاهش سبزوار و به خصوص دانشگاه های بزرگ این شهر نظیر دانشگاه حکیم سبزواری خالیست و یا اگر چنین نشست هایی برگزار می شود، بازتاب رسانه ای و عمومی نمی یابد، اما در دیگر نقاط کشور به ویژه در تهران تاریخ بیهقی همواره زنده و مورد نظر و توجه پژوهشگران و اساتید ادبیات فارسی است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه یکی از جدیدترین نشست های تخصصی پیرامون تاریخ بیهقی قرار است فردا یکشنبه در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شود که در آن حسین پاینده منتقد ادبی و استاد این دانشگاه تاریخ بیهقی را از منظر روایت شناسی بررسی خواهد کرد.

خبرگزاری مهر در این رابطه نوشته است:

حسین پاینده تاریخ بیهقی را از منظر روایت‌شناسی تحلیل می‌کند

حسین پاینده استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی در همایشی که به همت گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه برگزار خواهد شد، «تاریخ بیهقی» را از منظر نظریه روایت‌شناسی تحلیل خواهد کرد.

حسین پاینده استاد دانشگاه و منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: این همایش به دیدگاه‌های نو درباره این اثر تاریخی در ادبیات کهن ایران اختصاص دارد و با استفاده از مفاهیم نظریه روایت‌شناسی در نقد ادبی، یکی از حکایت‌های «تاریخ بیهقی» را تحلیل خواهم کرد.

وی افزود: کتاب ارسطو با عنوان «شعرشناسی» (فن شعر) نخستین تلاش برای ارائه‌ نظریه‌ای منسجم درباره روایت بود. با ظهور رمان در قرن هجدهم و شکل‌گیری ژانر داستان کوتاه در قرن نوزدهم، نظریه‌های روایت‌شناسانه بیش از پیش و با تنوعی بسیار مطرح شدند. پیدایش ساختارگرایی در دهه‌ ۱۹۶۰ نقطه‌ عطفی در شکوفایی نظریه‌های نوین روایت‌شناسی بود. استراوس، تودوروف، بارت، گریما، ژنت و اخیراً استانتزل و فلادرنیک برخی از شاخص‌ترین نظریه‌پردازان این حوزه‌اند.

نویسنده کتاب «گشودن رمان» در ادامه گفت: از جمله مفاهیم مرکزی همه‌ نظریه‌های روایت‌شناسانه، «راوی» است که نقش میانجی بین دنیای روایت‌شده و دنیای واقعی را ایفا می‌کند. در این سخنرانی، با تمرکز بر همین مفهوم مهم، ابتدا بحثی درباره‌ کارکرد «راوی» و تقسیم‌بندی آن مطابق با نظریه روایت‌شناسی ژنت ارائه خواهد شد و در بخش دوم قسمتی از کتاب «تاریخ بیهقی» را از منظر شیوه‌ روایت تحلیل می‌کنم.

به گفته پاینده، این همایش روز یکشنبه ۲۶ بهمن از ساعت ۱۳ در محل دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی واقع در سعادت‌آباد خیابان علامه جنوبی آغاز می‌شود و شرکت در آن برای همه علاقه‌مندان آزاد است.


منبع: خبرگزاری مهر

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دکتر خطیب رهبر مصحح و شارح برجسته تاریخ بیهقی درگذشت

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما