نویسندگان کودک و نوجوان باید به سرگرم کننده بودن کتاب ها نیز توجه کنند

 توجه به سرگرم‌کننده بودن کتاب کودک
محمود برآبادی: نویسندگان نباید فراموش کنند که اثر آن‌ها تنها قرار نیست محتوایی را منتقل کند؛ بلکه کاربرد دوم کتاب یعنی سرگرم‌کننده بودن از ملزومات یک کتاب کودک و نوجوان در تمام کشورهای دنیاست.

 
بایستی به مضامین نو و فرم‌های بدیع فکر کرد

به گزارش لیزنا، محمود برآبادی، نویسنده‌ی پیشکسوت و نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان روی وظایف مولفان در قبال مخاطب نیز تاکید کرد و افزود: برای آن‌که کتاب به جمع کودکان و نوجوانان راه پیدا کند، نویسندگان نیز وظایفی برعهده دارند. بایستی به مضامین نو و فرم‌های بدیع فکر کرد و از تکرار مضامینی که کهنه شده‌اند و تجربه‌هایی که دیگر جواب نمی‌دهند دوری جست.
 

موضوعات تکراری و با نگاه تعلیمی جذابیتی برای کودکان ندارد

برآبادی بیان کرد: موضوعات تکراری، یک‌نواخت، خشک و با نگاه تعلیمی که کودکان به شدت از آن رویگردان هستند، جذابیتی برای آن‌ها ندارد. اگر کودکان و نوجوانان در کتاب‌های موجود خواسته‌ها و توقعات خود را نبینند ناچار سراغ وسایل سرگرم‌کننده‌ی دیگر می‌روند. چراکه کتاب علاوه بر بیشتر کردن شناخت مخاطب از جهان و داشتن پیام و محتوا بایستی سرگرم‌کننده باشد.

این داستان‌نویس حوزه‌ی کودک و نوجوان درباره‌ی آینده‌ی کتاب در این عرصه گفت: برای آن‌که بتوان به آینده‌ی کتاب کودک و نوجوان امیدوار بود ضروری است که پدید آورندگان کتاب تولیدات خود را با شرایط بسیار دگرگون‌شونده‌ی جامعه و با سلیقه‌ی مشکل‌پسند مخاطب همسو سازند. اشتباه بزرگی است که انتظار داشته باشیم کودک و نوجوان امروز هم مانند فرد بزرگ‌سال، کتاب را با هر مشقتی به پایان برساند.

بر اساس اعلام اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امسال در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، نمایشگاهی از آثار ۴۷ ناشر تخصصی به مدت یک‌هفته از ۱۸ تا ۲۴ بهمن در خیابان حجاب تهران، همه‌روزه و در روزهای تعطیل نیز دایر است تا تازه‌ترین کتاب‌ها را به خانواده‌ها و کودکان ایرانی عرضه کند. نمایشگاهی که در آن علاوه بر کتاب، نمایش فیلم و اجرای تئاتر و کارگاه‌های نقاشی دیواری و سفال‌گری و قصه‌گویی نیز دایر است.

منبع: خبرگزاری کتابداری ایران (لیزنا)

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما