سمپوزیوم شریعتی‌شناسی در ترکیه / شریعتی چهره ای فراملی


شهر استانبول ترکیه در هفته های اخیر شاهد برگزاری سمینار دو روزه ای در خصوص شناخت اندیشه های دکتر علی شریعتی بود.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، در  این مراسم همسر و فرزند دکتر علی شریعتی حضور داشتند و تعدادی از اندیشمندان ترک وعلاقه مندان به افکار دکتر علی شریعتی به ارائه مقالات علمی و تخصصی خود پرداختند.
حضور پوران شریعت رضوی همسر دکتر علی شریعتی با حجاب اسلامی در این مراسم که در ترکیه با حال و هوای لائیک حاکم بر این کشور برگزار شد ، نکته ای جالب توجه وحائز اهمیت بود.
گفتنی است دکتر پوران شریعت رضوی علاوه بر اینکه افتخار همسری دکتر علی شریعتی بزرگترین روشنفکر دینی معاصر ایران را داشته است ، خود از خانواده ای مذهبی و اصیل برخاسته که دارای پیشینه مبارزاتی و شهرت اجتماعی بزرگی می باشند.
برای اثبات این ادعا شاید همین کافی باشد ، که بدانیم یکی از برداران خانم شریعت رضوی و در واقع یکی از برادرخانم های دکتر علی شریعتی ، جزء سه آذر اهورایی ایران محسوب می شود که در تقویم ملی ایران یک روز مهم را به نام خود ثبت کرده اند.
طبق اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه ، مهدی شریعت رضوی یکی از سه شهید دانشجویی است که در 16 آذر سال 1332 در مبارزه با رژیم طاغوت به شهادت رسید و  دکتر شریعتی مدتی بعد این سه دانشجو را در یکی از نوشته های خود به عنوان سه آذر اهورایی نامید.(منبع)
سالها بعد در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، حرکت این سه دانشجوی غیور به عنوان نمادی از حرکت های دانشجویی شناخته شد و به همین دلیل روز 16 آذر در تقویم ملی ایران به عنوان روز دانشجو نام گرفت.
حتی در شهر تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران یکی از بیمارستان های قدیمی این شهر به نام شهید مهدی شریعت رضوی نام گذاری شده است.(منبع)
چنان که می بینیم خاندان شریعتی و شریعت رضوی در تاریخ معاصر ایران از جایگاه سیاسی ، اجتماعی و فکری بسیار والا و ارزشمندی برخوردارند.
اما عجیب است که به دلیل برخی حاشیه سازی ها پیرامون این دو خاندان سرشناس کشور که رگ و ریشه خراسانی دارند ، تا کنون در ایران چنان که باید و شاید حرکت های اساسی برای پاسداشت فعالیت ها و اهداف انقلابی این دو خاندان  موثر انجام نشده است.
به ویژه دکتر علی شریعتی با همه شهرت و محبوبیتی که در داخل و خارج از کشور دارد همه ساله در سالروز وفات و ولادت وی شاهد سکوت و بی تفاوتی تأمل برانگیز نهادهای فرهنگی کشور ، استان و حتی شهرزادگاهش سبزوار هستیم.
اما به نظر می رسد اکنون که با گذشت چند دهه  از وفات دکتر علی شریعتی اندیشه های وی همچنان در حال بسط و گسترش در میان جوانان و حتی نفوذ به خارج از مرزهای کشور است ، مسوولان فرهنگی کشور و به ویژه شهر زادگاهش سبزوار باید با کنارگذاشتن برخی تفکرات کلیشه ای ، ترس ها ، دودلی ها ، محافظه کاری ها و ... به صورت اصولی نسبت به تجلیل و البته نقد و بررسی دقیق آراء و اندیشه های شریعتی در جامعه اقدام کنند.
با ذکر این مقدمه کوتاه مجله اینترنتی اسرارنامه در ا ینجا به انتشار گزارش کاملی از برگزاری سمپوزیوم شریعتی شناسی در ترکیه خواهد پرداخت.
این گزارش در وبسایت رسمی دکتر علی شریعتی منتشر شده است که در انتهای همین مطلب آدرس این وبسایت پیوند داده شده است:

سمپوزیوم دوروزه‌ی شریعتی‌شناسی در استانبول طی روزهای 17 و 18 نوامبر/27 و 28 آبان 91 به ابتکار انتشارات فجر، از ناشرین عمده‌ی آثار شریعتی به زبان ترکی، با مشارکت فعال دانشگاهیان و استقبال خوب جوانان برگزار شد.
 آمفی‌تئاتر فرهنگسرای باغلارباشی در محله‌ی اوسکودار که گنجایش پذیرایی حدود هشتصد تن را داشت، دائما پُر شد و جمعیت جوان گروه‌گروه در حال آمد و شد به سالن‌های کنفرانس، میز کتاب و آرشیو، و نمایشگاه عکس و بیوگرافی شریعتی بودند. نزدیکی زمانی این مراسم با دوم آذر، هفتاد و نهمین سالگرد تولد شریعتی، و حضور همسر و فرزند او در جلسه توجه خوانندگان و علاقمندان آثار وی را که تا کنون بیشتر با افکار او آشنایی داشتند، متوجه ضرورت شناخت ویژگی‌های شخصی او ساخته بود.

مراسم پس از اعلام برنامه توسط نماینده‌ی نشر فجر، سخنان کوتاه شهردار آن منطقه‌ی استانبول،‌ و نمایش فیلمی از زندگی و آثار شریعتی (که با نیایشی با صدای خود او به پایان رسید)، با دعوت از دکتر پوران شریعت‌رضوی جهت ایراد سخنانی به‌عنوان افتتاح رسمی نشست آغاز شد. ایشان با تشکر از مسئولان این انتشارات که با جدیت و امانت موفق به تحقق این دستآورد بزرگ شدند، به تک‌تک مترجمان دست مریزاد گفت و این نحوه‌ی کار را اُلگویی برای سایر کشورهایی دانست که دست‌اندرکار برگردان آثار شریعتی‌اند.
 سپس، از دکتراحسان شریعتی خواسته شد تا انتظار خود را از این همایش ابراز کند. وی با اشاره به موقعیت کنونی جنبش‌های آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه‌ی جهان مسلمان، و مقام تاریخی ترکیه به‌مثابه‌ی آزمایشگاه، پل ارتباطی و میدان مواجهه‌ی شرق و غرب و شمال و جنوب، محصول بحث‌های این همایش را تأثیرگذار و حامل تبعات بعدی دانست. او بررسی میراث فکری معلم «عرفان، برابری، آزادی» را در عصری که بشر نؤمید از خدایان ادیان کهن و سرگردانِ پایان فراروایات مکاتب نوین، تشنه‌ی سخنی نو است، ارجمند دانست و  آنگاه، به‌نوبه خود از زحمات مترجمان و استقبال فرهنگیان و خوانندگان آثار شریعتی در کشورهای ترک‌زبان تشکر کرد.

پس از این مقدمات، علی بولاچ، از روزنامه‌نویسان مطرح در جنبش مسلمانان ترکیه، سخنرانی کرد و به تشریح جایگاه شریعتی در رخداد انقلاب اسلامی ایران (و در نسبت با آیت‌الله طالقانی، امام خمینی، استاد مطهری، مرحوم بهشتی و ..)، ‌پرداخت.
 سخنرانی‌ها به گونه‌ای ترتیب یافته بود که بلافاصله سخنران بعدی به نقد نظریه‌ی سخنران اصلی قبلی می‌پرداخت.
 برای نمونه، دیدگاه مرکزی سخنران نخست توسط سخنرانی دیگر که آنرا محافظه‌کارانه ارزیابی می‌کرد، مورد نقد قرار گرفت. آنگاه نخستین پانل، با شرکت هشت تن از اساتید دانشگاه آغاز به کار کرد و موضوعات: سنت و تجدد (شامل اوچال)، تشیع‌ علوی و تشیع‌ صفوی (مراد دمیرکل)،جایگاه شریعتی در تفکر معاصر اسلامی (احسان توکر)، ارائه تحقیق، تحلیل، نقد و بررسی شد.

روز دوم نیز پانل‌های صبح و بعدازظهر موضوعاتی چون: نگاه شریعتی به تاریخ ادیان (محمود آیدین)، ایدئولوژی‌های مدرن، به‌ویژه تلقی او از انواع مارکسیسم (امید آکتاش)، مسأله آزادی انسان و بیگانگی (قدیر جاناتان)، زن در نگاه شریعتی (خانم جهان آکتاش)، حج (گوربوز دنیز)، و ..، مورد بحث تفصیلی و انتقادی واقع شد.

سپس در بخش پایانی برنامه نمایندگان پژوهشگران جوان به نوبت پشت تریبون رفتند و برداشت‌های خود را از شریعتی و انتظارات و امیدهایشان را برای آینده‌ی تداوم اندیشه و راه او بیان داشتند.

در پایان همایش مسئولان، بار دیگر از احسان (جالب این بود که فعالان مراسم جملگی بنحوی صمیمانه پوران خانم و احسان را به اسم کوچک صدا می‌کردند، البته به استثنای مواقعی که پشت تریبون رسمی اسم می‌بردند)، خواستند که ارزیابی خود را از کیفیت بحث‌های دو روزه بیان کند.
 احسان شریعتی با اشاره به اینکه مانع زبان امکان فهم جزئیات مباحث مطرح‌شده را برای او فراهم نیآورده، پوزش خواست و اما چنین جمعبندی کرد که: «خلق آثار دکتر شریعتی همچنان‌که ترجمه آثارش به ترکی در شرایط سخت سرکوب پلیسی و نظامی انجام شد و حاکی از درد و سرشار از شور و شوق و ناگزیر از شتاب است. شریعتی در حوزه‌های سه‌گانه‌ی «اسلامیات، اجتماعیات، و کویریات»، تزهای متعدد قابل تأمل، بحث و بررسی‌ای را مطرح کرده است. اما او خود می‌گفت: حرف اصلی‌ام، مبارزه با زر و زور و به‌ویژه تزویر است. (و این تثلیث‌ها به هم مربوط و نشان انسجام تفکر او بود) و «استحمار» کلیدواژه‌ای بود که او در زبان فارسی آفرید و ریشه‌ی همه‌ی دردها را اعم از استعمار و استبداد و استثمار، در آن می‌یافت و آنرا دو نوع می‌دانست: کهنه (دینی-سنتی) و نو (ایدئولوژی‌های مدرن).
 پس بدیلِ اندیشه‌ی شریعتی نوعی از خودآگاهی‌ رهائی‌بخش معنوی است که در توحید مثلث، عرفان، برابری، و آزادی، تجلی‌یافته است. و امروز زمان تحقق این آرمان‌ها در جنبش واحد نوزایی و پالایش تمدن و فرهنگ اسلام، فراسوی تفرق قومی-مذهبی فرارسیده‌ است. و این همان آرزوی سیدجمال بزرگ بود که در همین شهر در حصر مُرد. وی همچنین افزود که از زمان رفتن شریعتی سه دهه و نیم می‌گذرد و پس از او ما شاهد رشد بنیادگرایی دینی و اُفت ایدئولوژی‌ها و به‌ویژه، فروپاشی اردوگاه سوسیالیسم دولتی بودیم، لذا امروزه گفتمانی نوشریعتی پاسخگوی موقعیت و مشکلات کنونی ماست.

مراسم با سخنان خانم شریعت‌رضوی خاتمه یافت که ضمن ابراز تشکری پرحرارت از همه حضار و به‌خصوص مبتکران، مترجمان و جوانان این کلام از شریعتی را سر داد که: «نویسنده را هیچ قدرتی جز خواننده‌اش نمی‌تواند خاموش سازد!»
و جلسه با ابراز احساسات پرشور حضار به پایان رسید.
 پیش از برگزاری همایش نیز خانم شریعت‌رضوی مصاحبه‌ای با تلویزیون هلال ترکیه انجام داد با پرسش از شخصیت و خصائص روحی و اخلاقی شریعتی در خانواده و جامعه. همچنین در سایر نشست‌ها و گفتگوها روشنفکران مسلمان ترکیه علاقمند به شناخت بیشتر خود شریعتی بودند. اما وضع آثار او در آنجا هنوز همان حال و هوای روزهای انقلاب خودمان را دارد: برخلاف ایران امروز، هنوز کتاب‌هایی چون ابوذر، خودسازی انقلابی، اسلام‌شناسی و...، بیش از کویریات مورد توجه‌اند.
 منبع : پایگاه اطلاع رسانی علی شریعتی

شما مخاطبین گرامی مجله اینترنتی اسرارنامه هم اکنون می توانید برای مشاهده گزارش تصویری از برگزاری سمپوزیوم شریعتی شناسی در ترکیه به بخش عکس نامه همین وبسایت مراجعه نمایید..
برای ورود به این بخش روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید :
بازتاب اندیشه های دکتر شریعتی در ترکیه

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی

باسلام وعرض ارادت خالصانه همت والا ولطف وکرامت شما دوستان است که مارا هم به نوشتن وا می دارد آنچه خواسته بودید به دیده منت . دربخش دوازدهم مزینان ازنگاهی دیگر دردفاع از سبزوار مطالبی گذاشته ام اگر در مورد توجه هست پس عنایت نموده ودر اسرارنامه هم منتشرنمایید یاحق

یک نفر شاهد

با سلام و خسته نباشید کانون هواداران شهردار سبزوار از تلاشهای مستمر شما تقدیر و تشکر نموده و ارزو می کند مشاهیری همچون دکتر علی شریعتی بیشتر از قبل بر بلندای دنیای علم بدرخشند کانون هواداران شهردار سبزوار تصاویری را از نصب المان این معلم ازاده در شهر سبزوار تهیه نموده است که در صورت تمایل دیدن فرمایید . با تشکر از شما طلایه داران عرصه خبر و خبررسانی در پایگاه خبری اسرار نامه کانون هواداران شهردار سبزوار
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما