یک استاد دانشگاه به مناسبت 8 اسفند:

جهان فلسفه مدیون افکار و آثار حکیم سبزواری است

خبرگزاری ایسنا در مطلبی که به مناسبت 8 اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری منتشر کرده، به مصاحبه با یک استاد دانشگاه پرداخته که جهان فلسفه را مدیون افکار و آثار حاج ملاهادی سبزواری می داند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، متن کامل اظهارات حسن جمشیدی در گفتگو با ایسنا به شرح زیر است:

یک استاد دانشگاه گفت:جهان فلسفه مدیون افکار و آثار ملا هادی سبزواری است.

حسن جمشیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه خراسان،ضمن بیان این مطلب با اشاره مختصری به زندگی حکیم سبزواری گفت: حکیم حاج ملا هادی سبزواری دانشمند علوم انسانی، فیلسوف معروف و فقیه و شاعر ایرانی است.

وی در ادامه تصریح کرد: او در سال 1212 هجری در شهر سبزوار دیده به جهان گشود و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان بزرگ و فقیه علوم انسانی بود.

جمشیدی اظهار کرد: از ویژگی های بارز ملاهادی در زمینه فلسفه و حتی ادبیات بیان و قلم خوب و شیوا است.

این استاد دانشگاه افزود: کسانی هستند که قلم خوب دارند و خوب می نویسند و به همین علت باعث جلب مخاطب می‌شوند و عده‌ای نیز هستند که بیان خوب و رسایی دارند و باعث ترغیب مخاطب به دانستن می‌شوند ولی کم‌تر کسانی هستند که همچون حکیم ملا هادی قلم و بیان خوب را یکجا داشته باشند.

وی عنوان کرد: از ایشان آثاری نظیر شرح اسماء الحسنی، منظومه و شرح منظومه سبزواری، مفتاح الفلاح و مصباح النجاح بر جای مانده و نیز ماندگار شده است، چنانکه بعضی از کتاب‌های ایشان نظیر منظومه و شرح منظومه همچنان در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

جمشیدی گفت: منظومه و شرح منظومه سبزواری شناخته‌شده‌ترین اثر وی است و در واقع تلخیصی منظم از اسفار ملاصدرا محسوب می‌شود و تألیف کتابی همچون شرح اسماءالحسنی جز از یک انسان عارف و رسیده به حق بر نمی‌آید.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: دقیق دسته بندی شدن و نظام‌مند بودن آثار حکیم سبزواری و بیان و قلم خوب که جز ویژگی‌های بارز ایشان به شمار می رفت،از جمله دلایل اصلی ماندگاری آثار و اندیشه ملاهادی به شمار می‌آید.

جمشیدی اظهار کرد:در عرصه فلسفه در دنیای ایران و اسلام سه قله بلند و مرتفع که فارابی و ابو علی سینا به طور یکسان و شیخ اشراق و ملاصدارا را داریم که از هر افقی به اندیشه و آثار آنها بنگیریم قابل تأمل و توجه است.

وی ادامه داد:در بین این سه قله خلاءهایی وجود دارد که یک سری از افراد در آن نفوذ می‌کنند و با تبیین تفکر خودشان راه را برای ما هموارتر می‌سازند تا راحت‌تر به این قله‌ها برسیم و افکار و اندیشه آنها را آسان‌تر متوجه شویم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: یکی از بهترین و موثرترین افرادی که با علم دقیق و آگاهی بسیار این راه را برای ما هموار ساخت،حکیم و فیلسوف بزرگ ملا هادی سبزواری است.

جمشیدی تصریح کرد: مرحوم سبزواری شارح بسیار خوبی از فلسفه ملاصدرا است و آن را به خوبی درک و تبیین کرده و در آشنایی هرچه بیشتر فلاسفه با بزرگانی چون ملاصدرا کوشیده و در این راه بسیار موفق و تأثیر گذار بوده است.

وی عنوان کرد: مرحوم ملا هادی سبزواری انسانی بسیار وارسته و بزرگ بود و به لحاظ اخلاقی نیز همچون علمی دارای شأن و منزلت فراوانی بوده است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پوستر بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما