یادآوری 8 اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری در سخنان محمدرضا عارف

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان و از چهره های مشهور سیاسی کشور، که پیش از این سابقه معاونت ریاست جمهوری و نامزدی انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران را در کارنامه خود دارد، امروز در یک سخنرانی که در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام داده است، در ابتدای سخنان خود به هشتم اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری و امور تربیتی اشاره کرده و این مناسبت را گرامی داشته است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند امسال اولین سالی است که نام حکیم سبزواری پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای روز هشت اسفند در ضمیمه تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده، با این حال به نظر می رسد استقبال خوبی از آن توسط شخصیت های برجسته علمی، دانشگاهی و فرهنگی و سیاسی صورت گرفته و در رسانه ها نیز انعکاس قابل توجهی داشته است.

این در حالی است که در خود شهر سبزوار زادگاه حکیم سبزواری، مسئولان شهرستان به ویژه مسئولان فرهنگی به طور غیرمنتظره ای هشتم اسفند را کوچک شمردند و حتی در این روز و شب قبل از آن طبق مشاهده عینی خبرنگار اسرارنامه، حتی یک بنر تبریک و اطلاع رسانی در مقابل خود آرامگاه حکیم به مناسبت هشت اسفند نصب نکردند!

البته قرار است با چند روز تأخیر در روز دوشنبه یازدهم اسفندماه مراسم بزرگداشتی در سبزوار برگزار شود، که این تأخیر توجیه چندان قابل قبولی ندارد و بدتر آنکه تا کنون تبلیغات بسیار کمی هم برای آن انجام شده و در رسانه های محلی نیز کمتر انعکاس یافته است.

سبزوار البته در روز هشتم اسفند 93 مشغول میزبانی از دو برنامه مهم هنری و اجتماعی از جمله آیین اختتامیه نمایشگاه آثار استاد ماستیانی و همایش ملی نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده در سبزوار  بود که هر دوی این برنامه ها به جای خود ارزشمندند.

اما پرواضح است که در روز 8 اسفند که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به حکیم حاج ملاهادی سبزواری اختصاص یافته، اولویت با برگزاری برنامه ای مخصوص این حکیم و عارف بزرگ بود و دیگر برنامه ها اگر امکان برگزاری همزمان داشتند چه بهتر وگرنه می بایست به یک یا چند روز قبل یا بعد موکول می شدند.

به هرحال این انتقاد اسرارنامه به خاطر چند روز تأخیر در برگزاری یک مراسم بزرگداشت شاید از نگاه برخی مخاطبان گرامی، بسیار سخت گیرانه و جزئی نگرانه به نظر بیاید، اما قضیه آنجایی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم این انتقاد نه فقط معطوف به غفلت چندروزه از مناسبتی نظیر 8 اسفند، بلکه معطوف به  رنجی است که سال هاست از برخی نابه جایی های زمانی و مکانی بر دوش شهر دیرینه های پایدار تحمیل شده است. نابه جایی های مکانی از جنس برگزاری مراسم اعدام در ورزشگاه، جشنواره دسر در کتابخانه و یا نابه جایی هایی زمانی از جنس برگزاری همایش ملی نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده در روز بزرگداشت حکیم سبزواری و به تاخیر انداختن بزرگداشت همین حکیم به چند روز بعد!

اگر مجالی باشد در آینده طی یادداشتی مستقل به مشکل دامنه دار نابه جایی های زمانی و مکانی در سبزوار پرداخته خواهد شد که نشان می دهد مسئولان شهرستان به ویژه مسئولان فرهنگی علی رغم همه زحماتی که می کشند، باید در برنامه ریزی های خود و اولویت بندی های اقداماتشان بسیار بیشتر از گذشته به تناسب های زمانی و مکانی برای هر کاری که می خواهند انجام دهند، توجه نمایند  و در واقع تقویم فرهنگی دیار سربداران را با جدیت  در مرکز توجه خود قرار دهند.

اینک شما گرامیان می توانید متن کامل اظهارات دکتر محمدرضا عارف در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران که اشاره ای به هشتم اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری داشته است را در پیوندی که در انتهای این مطلب آمده، مطالعه نمایید.

البته لازم به ذکر است، رسانه هایی که خبر سخنرانی دکتر عارف را منتشر کرده اند، بیشتر به بخش های سیاسی سخنان او توجه نشان داده و از بخش فرهنگی سخنان او درباره 8 اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری به سرعت عبور کرده اند. با این حال همین اشاره کوچک هم نشان دهنده جایگاه  و اهمیت این دانشمند سبزواری و روز مخصوص او در تقویم ایران دارد.

سخنان محمدرضا عارف در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما