مراسم بزرگداشت حکیم سبزواری در زادگاهش برگزار می شود

مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار از برگزاری بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری در این شهر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، محمد اختریان با اعلام این خبر افزود: این مراسم با حضور دکتر صدوقی سها، دکتر ماحوزی و دکتر خدری از اعضای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی فرهنگی و دکتر بهروان عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی روز دوشنبه یازدهم اسفندماه ساعت ۱۸ در محل میدان لاله تالار کاشفی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال نخستین سالی است که هشتم اسفند به عنوان روز بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری در تقویم ایران ثبت شده است اما متاسفانه ما به دلیل برگزاری نمایشگاه توانمندی های رسانه ای و همایش ملی بازآفرینی شهری نتوانستیم این مهم را در موعد مقرر برگزار نماییم.

اختریان تصریح کرد: بزرگداشت حکیم سبزواری با سه روز تاخیر با اخذ مصوبه از شورای اسلامی شهر توسط اداره فرهنگی هنری شهرداری و با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری و کانون فلسفه با کمیت و کیفیت مطلوبی برگزار می شود.

مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار گفت: دکتر دینانی و اعوانی از اساتید فلسفه دانشگاه های تهران و شهید بهشتی نیز ضمن عذرخواهی به دلیل بیماری پیام هایی جداگانه برای قرائت در این مراسم ارسال نموده اند.

گفتنی است حاج ملاهادی سبزواری دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف معروف و شاعر و فقیه ایرانی است که در سال ۱۲۱۲ هجری برابر با ۱۷۹۷ میلادی در شهر سبزوار به دنیا آمد. ملا هادی غزل‌های حکمی و عرفانی سروده‌است و در شعر «اسرار» تخلص می‌کرد. پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود. اسرار الحکمه فی المفتتح المغتتم، النبراس فی اسرار الاساس، دیوان اشعار، راح قراح و کتاب رحیق در علم بدیع، مفتاح الفلاح و مصباح النجاح، رسائل حکیم سبزواری، منظومه و شرح منظومه سبزواری، شناخته شده‌ترین اثر حکیم سبزواری که در واقع تلخیصی منظم از اسفار ملا صدرا است.ملا هادی سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی الحجه سال ۱٢۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت. بنای آرامگاه او در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.

منبع: وبسایت شهرداری سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما