آیت الله سید رضی شیرازی: بدون «منظومه» حکیم سبزواری، فلسفه اسلامی ناقص بود

 آیت‌الله سید رضی شیرازی از نوادگان میرزای شیرازی یکی از استادان برجسته فلسفه، حکمت و عقاید اسلامی است که از سال 1344 امامت جماعت مسجد شفای تهران را نیز بر عهده دارد و منشأ خدمات اجتماعی و فرهنگی و فعالیت‌های علمی فراوانی شده است. وی همچنین در دوره‌هایی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مدارس مروی و سپه‌سالار تدریس کرده و کرسی‌های فلسفه و عقاید برپا داشته است.
 
یکی از درس‌های مستمر آیت‌الله سید رضی شیرازی در طول این سالیان درس «شرح منظومه» حاج ملاهادی سبزواری بوده است که مجموعه درس گفتارهای او در دو جلد توسط انتشارات حکمت چاپ و منتشرشده است.
 
با آیت‌الله سید رضی شیرازی به مناسبت 8 اسفند ــ روز بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری ــ‌ گفت‌وگوی کوتاهی درباره حاج ملاهادی  و شرح منظومه او  داشتیم. او دراین‌باره گفت: من از سالیان خیلی دور تاکنون کتاب‌هایی را که مربوط به ملاهادی سبزواری است، از شرح منظومه و دیگر کتاب‌های مرتبط با آن را تدریس می‌کنم و تاکنون شاید بیش از 10 مرتبه شرح منظومه را به فارسی  درس گفته‌ام.
 
وی در مورد جایگاه حاج ملاهادی سبزواری در میان فلاسفه اسلامی اظهار داشت: حاج ملاهادی مردی بوده است بسیار معتقد و در اعتقاد کم‌نظیر بوده است. او مرد بسیار والایی بوده است و می‌توان گفت که همه نظریات و آرای فلسفی‌اش خوب بوده است.
 
آیت‌الله سید رضی شیرازی بابیان این‌که اگر «منظومه» نبود فلسفه اسلامی ناقص بود، افزود: باوجود حاج ملاهادی سبزواری ضربه‌هایی که ممکن بود به علم و حکمت در اسلام وارد شود، رفع شد.
 
این استاد حکمت اسلامی در مورد این‌که چه توصیه‌ای درباره آثار حاج ملاهادی سبزواری و پژوهش در آرای او دارد، گفت: توصیه من این است که شرح‌های منظومه و ازجمله درس گفتارهای مرا بخوانند تا احیاناً در مباحث، راه اشتباه نروند و مباحث را به‌اشتباه مطرح نکنند.
 
آیت‌الله سید رضی شیرازی تأکید کرد: کسانی که می‌خواهند منظومه یا فلسفه اسلامی بخوانند باید با استادکار کنند و در یک کلمه اگر بخواهم بگویم کتاب شرح منظومه ما حکم استاد را دارد، گزاف نگفته‌ام.
 
وی همچنین در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به چاپ و انتشار درس گفتارهای شرح منظومه‌اش در سه نوبت بدون دریافت هیچ مبلغی بابت انتشار این کتاب، گفت: البته ما انتظار دریافت مبلغی نداریم و قصدمان رفعت علم است اما امیدواریم سایرین هم‌چنین انگیزه و مقصودی داشته باشند نه برخلاف آن.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما